جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۴:۴۶
کد مطلب: 14049
۰

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت ذهن

این روز‌ها زندگی بدون استرس تقریباً غیرممکن است. فناوری در هر دقیقه به ما می‌گوید که باید چیز جدیدی یاد بگیری. سیاست‌ها در حال دوقطبی شدن هستند. هزینه‌ها رو به افزایش هستند اما میزان درآمد مردم خیلی زیاد نیست.

شان مک کلینتاک، استادیار روانپزشکی دانشگاه تگزاس گفت: استرس موجب خستگی و مشکلات جسمی می‌شود و می‌تواند بدن را نسبت به افسردگی و اضطراب هم ضعیف کند. استرس سبب می‌شود تا فرد زود‌تر از سنش پیر شود و در روابط با دیگران دچار مشکل شود.

کارول وارد، یکی از روانپزشکان شهر نیویورک و عضو انجمن ملی کارگران اجتماعی گفت: اولین قدم برای حفظ سلامت ذهنی این است که جنب و جوش داشته باشید. زیر نور آفتاب قدم بزنید و شنا کنید. در مورد اینکه بدن شما مایل به چه نوع حرکتی است، فکر کنید- به خود نگویید مثلاً امروز ۵ مایل می‌دوم.

مک کلینتاک افزود: یوگا ورزشی عالی برای‌‌ رها شدن از استرس است.

وی پیشنهاد کرد که به رژیمهای غذایی نیز توجه شود و میوه‌ها و سبزی‌ها و مواد خوراکی مفید مثل چای سبز و ماست بیشتر استفاده شود.

هم «وارد» و هم «مک کلینتاک» متفق القول هستند که گاهی اوقات لازم است تا شخص فناوری را فراموش کند و لحظه‌ای برای خودش زندگی کند. مثلاً اگر کنار ساحل دریا ایستاده جدا از دغدغه‌های تکنولوژی فقط به دریا نگاه کند.

به اعتقاد «وارد» سه چیز برای رهایی از استرس حائز اهمیت است: آرامش، روشنی و شفافیت، اجتماع.

آرامش یعنی به خود زنگ تفریح بدهید: در طول روز زمانی را به انجام کارهایی که به شما آرامش می‌دهند اختصاص دهید. زمانی را برای ورزش قرار دهید. یا اگر زمان کمی دارید ۵ دقیقه در روز نفس عمیق بکشید، این کار بسیار آرامش‌بخش است. وی پیشنهاد کرد تا به آرامی دم و بازدم داشته باشید و در حین این کار انگشتان خود را هم فشار دهید.

وی در مورد روشنی و شفافیت گفت: زمانی را در طول روز انتخاب کنید که بهتر و روشن‌تر می‌توانید فکر کنید. در این زمان کارهایی را که باید انجام دهید به ترتیب اولویت یادداشت کنید. سعی کنید تا به خاطر آورید که چگونه در گذشته با استرس‌های خود مقابله کرده‌اید.

مک کلینتاک گفت: با این کار زمانی را برای کارهای شخصی خود اختصاص می‌دهید و کارهایی را که دوست دارید انجام می‌دهید مثل گوش کردن به موسیقی، انجام یک کار سرگرم کننده، صحبت با کسی که دوستش دارید در نتیجه تنها به کارهایی که باید در طول روز انجام دهید فکر نمی‌کنید. نوشتن خاطرات هم کمک کننده است.

وارد پیشنهاد کرد که در اجتماع باشید این اجتماع می‌تواند خانواده، دوستان، گروههای مذهبی یا حتی چت باشد.

وی گفت: در صورتی که در زندگی دچار مشکل شده‌اید مثلاً شغلتان را از دست داده‌اید یا دچار مشکلات مالی هستید تظاهر نکنید که مشکلی نیست در عوض با زندگی خود رو راست باشید و در مورد آن مشکل با کسی که برای شما اهمیت قائل است صحبت کنید. در عین حال تغییرات لازم برای حل مشکلات را هم مدنظر قرار دهید.

وارد گفت: همواره زمانی برای ارزیابی مجدد کار‌هایتان اختصاص دهید. با خود رو راست باشید و از خود انتقاد نکنید.

محققان گفتند: اگر چه برای داشتن سلامت ذهنی باید دنبال علایق خود باشیم اما گاهی اوقات حداقل برای مدت زمان کوتاه باید شرایط را تحمل کرد.

مهم‌ترین چیز آن است که استرس همه جا هست ولی باید لیستی از روشهای دورکننده استرس تهیه کنید که به شما کمک می‌کند و هر‌گاه احساس اضطراب داشتید به فهرست خود مراجعه کنید و راه مناسب برای آرامش خود را انتخاب کنید.  
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید