پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۶
کد مطلب: 14295
۰

این 6 آزمایش را همه مردان باید انجام دهند

  91/7/7   انجام آزمایش‌های پزشكی كار ساده‌ای نیست، اما قطعا می‌دانیم كه در مورد بسیاری از این آزمایش‌ها، مسئله تشخیص احتمالات و بیماری‌هایی است كه با مرگ و زندگی ارتباط دارند، پس نباید آنها را فراموش كنید اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد كه مردان در این زمینه تنبل‌تر از زنان هستند. ما به شما هشدار می‌دهیم كه این آزمایش‌ها را باید بسیار جدی بگیرید. مردان در مورد مسئله سلامت سهل‌انگارتر از زنان هستند. آنها در هر سال به طور متوسط 22درصد كمتر از زنان به پزشك مراجعه می‌كنند و 24درصد كمتر آزمایش‌های معمول را انجام می‌دهند و در نهایت میانگین سنی آنها هم در بیشتر نقاط جهان پایین‌تر از زنان است. جنیفر لاندا، متخصص طب پیشگیری در اورلاندو می‌گوید: مردان به چند دلیل در انجام آزمایش‌های تشخیصی تنبل هستند؛ دلیل اول آن ترس است، یعنی آنها می‌ترسند كه چیزی در بدن آنها درست نباشد. دلیل دوم هم این است كه مردان عموما بهانه پرمشغله بودن و درگیر بودن را دارند، سوم هم اینكه مردان به اندازه زنان به جسم خود و علائم فیزیكی خود دقت نمی‌كنند و خیلی از مسائل را جدی نمی‌گیرند. به هر حال هیچ مردی نباید موارد زیر را فراموش كند.



ساده‌ترین آزمایش نجات‌بخش

آزمایش فشارخون

شاید این ساده‌ترین تست سلامت بدن باشد، با یك دستگاه فشارخون معمولی و كمی آگاهی موسسه ملی تحقیقات سلامت كانادا توصیه كرده است كه هر مرد بین 18 تا 64 سال، حداقل یك‌بار در سال فشارخون خود را توسط پزشك چك كند.  البته اگر یك‌بار فشارخون شما بالا باشد حتما باید در ظرف مدتی كوتاه دوباره آن را چك كنید و در صورتی كه باز هم بالا بود زیر نظر پزشك متخصص قلب و عروق قرار بگیرید. دكتر فیدو ارلای، متخصص قلب در سانتاباربارا می‌گوید: نمی‌توان عدد دقیقی را برای همه مردم جهان به عنوان فشارخون مطلوب معرفی كرد، قبلا به طور متوسط فشارخون 120 روی 80 به عنوان فشارخونی در حد مطلوب ارزیابی می‌شد اما حالا این اعداد به 110 روی 70 كاهش یافته است. اگر دارای فشارخون بالا هستید بدانید كه ورزش كردن و كاستن وزن می‌تواند در كاهش آن نقش مهمی داشته باشد.


آزمایشی نجات‌بخش به نام PSA

آزمایش پروستات

بررسی پروستات از لحاظ ابتلا به سرطان به تازگی بسیار مورد بحث بوده، برخی متخصصان می‌گویند انجام آزمایش خون برای یافتن ماركر (نشانه) ابتلای سرطان پروستات خیلی دقیق نیست و گاه برای افرادی كه مبتلا به این سرطان نیستند تشخیص پروستات داده و درمان برای آنها شروع می‌شود كه كار اشتباهی است اما بیشتر متخصصان هنوز معتقدند كه آزمایش‌های یافتن نشانه‌های سرطان در پروستات باید به طور دائمی در همه مردان میانسال انجام شود. میزان اندكس معروف به PSA باید كمتر از 4 نانوگرم در میلی‌لیتر باشد. دكتر هازیل اورلاند از مركز جراحی میشیگان می‌گوید: از زمان انجام آزمایش‌‌های PSA، 4درصد از آمار سرطان‌های بدخیم پروستات كاهش یافته است. برای همین باید این آزمایش را مهم ارزیابی كنید. درست است كه گاه برخی حالات دیگر ممكن است میزان PSA را بالا ببرند و تشخیص اشتباه صورت گیرد اما در كل مشخص است كه انجام آزمایش PSA به صورت منظم بهتر از عدم انجام آن است. به طور معمول در سن زیر 50 سال هر 5 سال یك‌بار و بالای 50 سال هر 2 سال و بالای 60 سال هر سال باید این آزمایش انجام شود.

می‌دانید چقدر چربی دارید؟

آزمایش اندازه‌گیری چربی‌های خون

اندازه‌گیری میزان چربی‌های خون كار سختی نیست، یك آزمایش خون ساده می‌تواند میزان كلسترول و تری‌گلیسرید خون شما را نشان دهد. بر اساس توصیه‌ها، مردان بین 16 تا 60 سال باید هر 5 سال یك‌بار این آزمایش‌ها را انجام دهند اما در صورت بالا بودن هر یك از اندكس‌های چربی، باید هرساله تا زمان طبیعی شدن این آزمایش را تكرار كرد، در صورتی كه میزان چربی بسیار بالا باشد پزشك ممكن است هر 3 ماه‌ یك‌بار آزمایش را تكرار كند. بهتر است كلسترول خون شما زیر 200 باشد اما بدانید كه بهترین نشانه مناسب بودن چربی خون شما، نسبت چربی بد (LDL) به چربی خوب (HDL) است. دكتر لاندا می‌گوید: اگر میزان كلی كلسترول بالا باشد، حتی اگر میزان كلسترول خوب شما هم بالا باشد، باید بدانید كه این حالت هم مناسب نیست، شما باید سطح كلسترول خون بدنتان را در حد پایین نگه دارید.     دومین قاتل مردان

بررسی برای تشخیص سرطان كولون

سرطان‌های انتهای روده بزرگ دومین علت مرگ و میر در ایالات‌متحده است. طی هر سال بیش از 100هزار مورد از این بیماری كشف می‌شود كه بیشتر آنها در مردان است. برای همین باید به تشخیص زودهنگام این سرطان توجه ویژه‌ای داشت. انجمن ملی سرطان‌شناسی ایالات‌متحده به تمام مردان بالای 50 سال توصیه می‌كند این تست‌های تشخیصی را انجام دهند. چند راه برای تشخیص زودرس سرطان‌های این ناحیه وجود دارد. برای مثال كولونوسكوپی یكی از این امكانات است كه امكان دیدن داخل روده با دوربین را به پزشك می‌دهد. سی‌تی كولونوگرافی كمتر از كولونوسكوپی تهاجمی است و می‌تواند دقت نسبتا بالایی داشته باشد. سی‌تی اسكن هم در مواردی می‌تواند كمك‌كننده باشد. دكتر رابرت تی‌گرانت، جراح دستگاه گوارش در بیمارستان پرسبیلترین نیویورك می‌گوید: پس از 50 سالگی هر مرد باید حداقل هر 5 سال یك‌بار آزمایش كولونوسكوپی را انجام دهد. بد نیست كه در فواصل هر 5 سال كولونوسكوپی با فواصل 5 ساله عكسبرداری با باریم از انتهای دستگاه گوارش انجام شود.


پوست‌تان را بررسی كنید

بررسی برای تشخیص سرطان پوست

دكتر هاروارد تیلور از مركز جراحی‌‌های سر و گردن مونامان در كالیفرنیا در مورد شیوع سرطان‌های پوست در مردان می‌گوید: مردان 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان به سرطان‌های پوست، از نوع سرطان سلول‌های پایه‌ای غیر از ملانوما و سرطان سلول‌های سنگفرشی سطح پوست دچار می‌شوند این احتمال ابتلا با در معرض نور خورشید قرار گرفتن نسبت مستقیم دارد و برای همین اگر فردی به دلیل كارش همیشه در هوای آزاد و در معرض نور قرار می‌گیرد، باید بیشتر از بقیه مراقب باشد. توصیه من این است كه مردان هر 3 ماه یك‌بار، یك روز به طور دقیق سر و صورت و پوست خود را از لحاظ هرگونه نشانه مشكوك ابتلا به این نوع سرطان‌ها، مثل وجود خال‌های مشكوك یا تغییر شكل و رنگ آنها یا ایجاد زخم‌های خوب‌نشدنی مورد بررسی قرار دهند و هر سال هم به پزشك مراجعه كنند.


نترسید، تنبلی هم نكنید، آزمایش خون بدهید

آزمایش ابتلا به دیابت

حداقل یك‌سوم افراد مبتلا به دیابت، از این بیماری خود مطلع نیستند. باید این را هم بدانید كه عدم كنترل قند خون و بیماری دیابت می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی مثل سكته مغزی و مشكلات قلبی-عروقی باشد. در ضمن مشكلات كلیوی و نارسایی كلیه و حتی كوری هم می‌تواند ناشی از این بیماری باشد.

دكتر لاندا می‌گوید: اگر در خانواده‌تان سابقه ابتلا به بیماری دیابت وجود دارد، حتما با یك متخصص غدد یا داخلی مشورت كنید و تحت نظر او قرار بگیرید، این پزشك به شما خواهد گفت كه لازم است به چه فواصلی آزمایش قند خون بدهید.

اگر علائم دیابت را داشته باشید پزشك شما آزمایش قندخون ؟ برای شما درخواست خواهد كرد كه در صورت بالا بودن آن ممكن است آزمایش‌های تكمیلی هم برای شما تشخیص داده شود. یادتان باشد كه هرقدر زودتر بیماری قند كشف شود، درمان بهتر و عوارض بیماری كمتر خواهد بود. در این مورد نه تنبلی كنید و نه بترسید، خیلی راحت برای انجام آزمایش قندخون اقدام كنید.     منبع : سیب سبز

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی