کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانش‌آموزان خود را "کامروا"کنید +5 روش

9 مهر 1391 ساعت 12:28


یکی از مشکلاتی که این روزها بسیاری از والدین با آن در ارتباط هستند بیدار کردن فرزندانشان برای حضور در مدرسه است. بسیاری از دانش آموزان به دلایل متفاوت دوست دارند تا بیشتر بخواند و به همین علت بیدار کردن آن ها بسیار سخت است.   در این مطلب نگاهی داریم به مهم ترین دلایل و همچنین راه هایی برای حل این مشکل:

چرا براي كودكان بلند شدن از خواب كار دشواري است؟

نوجوانان به طور متوسط روزانه به نه ساعت خواب نياز دارند. ساعت بيولوژيك بدن آنها به گونه اي است كه برايشان خوابيدن قبل از ساعت 11 دشوار است و به موقع بلند شدن تقريبا امكان ندارد. زماني كه فرزند شما مي خواهد براي رفتن به مدرسه، صبح زود بلند شود در واقع برخلاف ساعت بيولوژيك خواب خود عمل مي كند ولي اين موضوع به اين مفهوم نيست كه شما جنگ صبحگاهي براي بيدار كردن او را اجتناب ناپذير بدانيد.

مسئوليت پذيري كودكان

والدين نبايد مسئوليت بلند كردن به موقع فرزندان خود را برعهده بگيرند زيرا اين كار اوضاع را بدتر مي كند. در اين صورت كودك شما لزومي نمي بينيد كه خودش كاري انجام دهد. وقتي او مي داند تا زماني كه مادرش تهديد به آوردن آب يخ نكرده نبايد بلند شود چرا بايد با اولين زنگ ساعت رختخواب را ترك كند. به هر حال از نظر او 10 دقيقه خواب بيشتر، ارزش زيادي دارد.


وضع قوانين جديد

اگر مي خواهيد كودك شما صبح ها به موقع بلند شود بايد مسئوليت اين كار را به دوش خود او بگذاريد. شما مي توانيد به او بگوئيد: ما صبح ها براي بيدار كردن تو دچار مشكل مي شويم. من ديگر نمي خواهم در اين مورد مسئوليتي قبول كنم. من يك بار تو را صدا مي زنم. اگر بلند نشوي و سرويس را از دست بدهي بايد خودت به مدرسه بروي يا اينكه مجبور مي شوي به معلمت زنگ بزني.

شايد اين روش در تمام خانواده ها موثر نباشد. ممكن است كودك شما كوچك تر از آن باشد كه به تنهايي به مدرسه برود. شما بايد با توجه به شرايط خانوادگي تنبيهاتي را براي او در نظر بگيريد. به عنوان مثال مي تواند به مدت يك ساعت كارهاي منزل را انجام دهد.

مسأله مهم اين است كه تا وقتي شما مسئوليت بيدار كردن فرزندتان را قبول مي كنيد او تمايلي به تغيير اوضاع ندارد. ممكن است چند روز طول بكشد ولي سرانجام او خواهد فهميد كه يا بايد در رفتار خود تجديدنظر كند و يا در انتظار عواقب آن باشد.

در صورتي كه مدرسه براي تأخير دانش آموز مجازاتي تعيين كرده با آن مخالفت نكنيد. كودك شما بايد مسئوليت كارهاي خود را بپذيرد.

زمان خواب

روانشناسان بر اين عقيده اند كه والدين بايد ساعت خواب كودك خود را جلو بيندازند. یکی از بهترین روش هایی که می توانید از آن کمک بگیرید تعیین جایزه است. از فرزندتان بخواهید که در ظول هفته در زمان مشخصی برای مثال 10 شب به رختخواب برود و به او قول یک جایزه خوب در اخر هفته را بدهید.

شايد براي فرزندتان خوابيدن قبل از ساعت 11 سخت باشد ولي سر ساعت معين چراغ ها و وسايل الكتريكي را خاموش كنيد. اگر فرزند شما توانست پنج روز پياپي صبح ها به موقع بلند شود زمان خواب را يك ساعت عقب بكشيد و در صورتي كه دوباره صبح ها خواب ماند آن را تغيير دهيد.


به كودك خود كمك كنيد

اگر كودك شما نمي داند چه كار بايد بكند بهتر است با برنامه ريزي به كمك او بشتابيد. از او بخواهيد كيف و وسايل مدرسه اش را شب قبل آماده كند. يادتان باشد او بايد مسئوليت بلند شدن به موقع را بپذيرد و اگر شما همه كارها را انجام دهيد دليلي براي پيشقدم شدن نمي بيند.

دقت در تغذیه

یکی دیگر از مواردی که مادران باید دقت داشته باشند در تغذیه دانش آموران است. خوردن غذاهای چرب و سنگین به عنوان شام می تواند باعث خواب الودگی کودکان شود و همین یکی از علل خواب ماندن دانش آموزان است. بهتر است تا برای شام از غذاهای ساده مانند سوپ و یا آش استفاده کنید.     مشرق


کد مطلب: 14358

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14358/دانش-آموزان-خود-کامروا-کنید-5-روش

میگنا
  https://www.migna.ir