پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۷
کد مطلب: 14474
۰

برنامه‌هاي راهبردي دانشگاه آزاد براي درآمدزايي

كاهش پذيرش دانشجو در13 هزار رشته محل
رییس منطقه 16 دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه در دنیای امروزی نهادی آزاد و جزء لاینفک توسعه است و در همين راستا توسعه همه جانبه جزء در مدار دانشگاه پاسخگو و کارآمد نيست.

به گزارش ایسنامنطقه کهگیلویه و بویراحمد، ایروان مسعودی اصل در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه آزاد واحد یاسوج افزود:برنامه ما در منطقه 16 برگرفته از اسناد بالا دست و سیاست‌های ریاست عالی دانشگاه آزاد است.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد در منطقه 16 توسعه تحصیلات تکمیلی، اصلاح هرم هیأت علمی نسبت به دانشجو و توانمند کردن اعضای هیأت علمی است.

رییس منطقه 16 دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف منطقه 16 اینست که به ازای هر 100 دانشجو یک عضو هیأت علمی داریم. باید تمهیداتی بیندیشیم که اعضای هیأت علمی را به مرتبه استادیاری ارتقاء دهیم و به دنبال جذب متخصصان و دکترای متخصص باشیم.

دکتر مسعودی اصل بیان کرد: باید در جذب متخصصان و دکترای متخصص عدالت، توانمندی علمی و بومی‌گرايی در نظر گرفته شود، چراكه بومی‌گرايی باعث بهره‌وری خدمت در استان و منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: تمام کسانی که خواستار بورس در دانشگاه آزاد هستند باید 3 تا 5 سال در یکی از مناطق 14 ، 15 و 16 فعالیت کنند.

رییس منطقه 16 دانشگاه آزاد تصریح کرد: تحقیقات بايد کاربردی شوند و وابستگی‌ها به خازج از کشور کمتر شود تا مشکلی از مشکلات جامعه و کشور حل و موجب تحول در جامعه شود.

وي با انتقاد از وضعيت پايان‌نامه‌هاي دانشجويي، گفت:‌ موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترا بر اساس سلایق و علایق اعضای هیأت علمی است و مبتنی بر نیاز جامعه نیست و صرفا این موضوعات روش تحقیق است.

دکتر مسعودی با بيان اينكه دانشگاه آزاد در 6 سال متوالی در حوزه نماز، قرآن و عترت دستگاه برتر شناخته شد، گفت: توجه به مسایل معنوی در دانشگاه آزاد یک اصل است.

وی با بيان اينكه از مهر ماه امسال شهريه دانشجویان ترم‌های قبلی هیچ افزايشی نخواهد داشت، گفت: دانشجویان جدید الورود 5 درصد افزایش شهریه خواهند داشت.

وي با بيان اينكه بر اساس تفاهم‌نامه‌ این دانشگاه با بانک صادرات به دانشجویان دکترا 10 میلیون تومان وام تخصيص داده می‌شود، گفت:‌ سیاست و راهبرد اصلی در این دانشگاه بر خلاف سیاست‌های گذشته آن تنوع سازی درآمدها در حوزه‌ها و زیربخش‌های مختلف بویژه حوزه پژوهش است. این درحالی است که تنها منبع درآمد دانشگاه آزاد در طول سالیان گذشته تنها از طریق افزایش شهریه‌های دانشجویی بوده است.

وی با بیان اینکه این سیاست یک جانبه در دانشگاه موجب فشارهای سنگینی بر خانواده‌ها و دانشجویان بی‌بضاعت می‌شد، افزود: مهمترین سیاست و راهبرد مدیریت جدید در دانشگاه آزاد، تنوع و تقسیم درآمدها است.

مسودی اصل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جامع در این زمینه ارتباط حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد با صنعت و جامعه است تا بتوان با استفاده از اعتبارات و بودجه‌ سایر دستگاه ها در جهت کاربردی کردن طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید بهره لازم را برد.

رییس منطقه 16دانشگاه آزاد گفت: تجاری‌سازی طرح‌ها، راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف متناسب با مزیت‌ها و داشته‌های بومی و منطقه‌ای از مهمترین برنامه‌های راهبردی در این راستا است.

وی با انتقاد از روند توسعه آموزش عالی طی سالیان گذشته در دانشگاه آزاد، اظهار داشت: در چهارسال گذشته ازمجموع 18هزار رشته محل در سطح دانشگاه‌های آزاد کشور سالانه افزون بر 10 هزار رشته آن با پذیرش‌های زیر 20نفر دانشجو مواجه بودند.

مسودی اصل افزود: بر اساس آمارها در سال 87 حدود هفت هزار رشته محل، سال 89 افزون بر 9هزار، سال 90 حدود 11هزار مورد و سال 91 نیز افزون بر 13هزار و 500 رشته محل با کاهش پذیرش کمتر از 20 دانشجو مواجه شدند.

وی ابراز کرد: امروزه سیاست و رویکرد دانشگاه آزاد به جای توسعه و گسترش فضاهای فیزیکی و آموزشی به دنبال کیفی بخشی، تعدیل نیروها و در نهایت کاهش فشارهای اقتصادی بر دانشجویان است.

رییس منطقه 16 دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: تغییر روسای دانشگاهی امر طبیعی و مرتبط با ارتقاء کیفیت آموزشی، پژوهشی و توانایی‌هاست و این تغییرات به این معنا نیست که فرد قبلی ضعیف بوده است و تغییرات منطقه 16 ربطی به مسایل سیاسی ندارد و دنبال وارد کردن این مسایل به دانشگاه نیستیم، هرگونه ملاحظه کاری در دانشگاه ممنوع است، دوست داریم که دانشگاه به فعالیت خود ادامه دهد و افراد جدید وارد و از افراد قبلی در جای دیگر استفاده شود.

دکتر مسعودی بیان کرد: مسوولیت‌ها دائم تغییر می‌کنند و همه ما سربازان نظام هستیم، تودیع و معارفه معنا ندارد بلکه تنها سنگر خدمتگذاری تغییر می‌کند. دانشگاه جزو پر‌مسولیت‌ترین حوزه‌هاست، چراکه طبق تعبیر مقام معظم رهبری دانشگاه کارخانه انسان سازی است و افرادی که از دانشگاه خارج می شوند باید به سلاح علم و ایمان مسلط باشند.

وی ملاک انتخاب روسای دانشگاههای منطقه 16 را تعهد ، تجربه، تخصص ،هماهنگی با مسوولان و نمایندگان نظام ، همراهی با مردم و جامعه ، ملاک‌های شخصی، نداشتن حاشیه و خود رای نبودن عنوان کرد.

غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در اين مراسم گفت: دین اسلام‌، یک دین پویا است و گردش نخبگان در نظام جمهوری اسلامی ایران یک امر عادی است.

وي اظهار کرد: نظام‌جمهوری اسلامی برگرقته از خون‌ شهدا و فداکاری ملت، روحانیت، رشاد‌تها و شهادت‌هاست و مسئولیت در این نظام افتخار و تکلیف است که باید به خوبی به آن عمل کنیم. محیط دانشگاه یک محیط مقدس است و دانشگاه می‌تواند در راه‌ بصیرت‌ و آگاهی جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

زارعی بیان کرد: رئیس دانشگاه باید با تعامل اساتید، دانشجو و روحانیت زمینه رشد و بالندگی علمی را فراهم سازد. دانشگاه آزاد بیش از۵۰ درصد رشد علمی کشور را برعهده دارد و باید دارای دو بال نشاط سیاسی و علمی، تحقیقی و پژوهشی باشد.

وی به اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اسلامی شدن دانشگاه یک پروسه زمان‌بر است نه یک پروژه و هر کس فکر می‌کند با اسلامی شدن دانشگاه محدودیت بوجود می‌آید دارای فکر ضعیف است.

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس ابراز کرد: دانشگاه دو عنصر اصلی دارد، یکی عنصر انسانی و دیگری غیرانسانی که عنصر انسانی دانشجو و اساتید می باشد و عنصر غیرانسانی زیرساخت‌‌ها و امکانات دانشگاهی است که یک رئیس دانشگاه می‌تواند با برنامه‌ریزی و تجربه خاص این دو عنصر را شکوفا و هماهنگ سازد.
وی از خدمات دکتر افتخاری رییس سابق تقدیر و دکتر جانی‌پور را رییس با تجربه، اصولگرا و کارآمد دانست و اضافه کرد: دانشگاه آزاد یاسوج با حضور جانی‌پور آینده درخشانی در انتظار دارد.

همچنین دکتر عطاء الله افتخاری، رییس سابق دانشگاه آزاد یاسوج گفت: در بدو ورودم، تعداد رشته‌ها 25 بود که ۱۴ رشته آن كاردانی بود ولی در حال حاضر ۸۵ رشته در مقاطع مختلف داریم؛ دانشگاه فاقد محوطه‌سازی و امکانات رفاهی بود. ولی امروز به لحاظ محوطه‌سازی و زیبا‌سازی رشد خوبی داشتیم.

وی همکاری سه استاندار قبلی استان را با دانشگاه آزاد خوب ارزیابی و اظهار کرد: دانشکده فنی سما یاسوج در سطح کشور به لحاظ ساختمانی بعد از تهران رتبه اول را دارد و تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یاسوج در مجموع از ۴۳۰۰، هم اکنون به 10 هزار و 500 نفر ارتقاء پیدا کرد. از لحاظ تعداد مقالات ارائه داده شده نيز در منطقه رتبه سوم را داریم.

رییس‌ سابق دانشگاه آزاد ‌یاسوج با بيان اینکه 7 سال در این مسئولیت‌ خدمت مي‌كنم، بیان کرد: راه صحیح‌ دین راهی است که روحانیت می‌روند نه راهی که جریانات چپ، راست و غيره. امروز اگر می‌گویند اصولگرا، اصولگرا همان راه ‌روحانیت است.

وی نظام اسلامی ایران را موفق‌ترین مدل حکومت دنیا دانست و بیان کرد: حکومت شوروی با همه قدرت‌ها و ابزارهای که داشت نتوانست در مقابل امریکا مقاومت کند و نابود شد اما جمهوری اسلامی ایران برپایه دین و مردم بیش از ۳۰ سال است که در مقابل زورگویان و استکبارهای جهانی مقاومت کرده و دارد راهش را ادامه می‌دهد.

رییس‌ سابق دانشگاه آزاد ‌اسلامی واحد یاسوج به جریان اصلاح‌طلبی اشاره‌ و تصریح کرد: اصلاح‌طلبی در غرب معنای ضدانقلابی می‌دهد و نمونه این اصلاح‌طلبی ضد انقلاب را در سال ۸۸ دیدیم و اگر اصلاح‌طلب اسلام‌گرا باشد همان اصولگراست.

وی با بيان این مطلب که انتقاد حق دانشجو است، خاطرنشان کرد: همیشه به دانشجویان احترام گذاشتم. اگر حرکت دانشگاه در جهت نظام و دین باشد موثر است و ما هم راضی هستيم و در اين راستا در سطح کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان موفق عمل‌ کرده‌ایم.

وی با بيان اينكه مقام معظم‌ رهبری یک کارشناس متخصص در مسائل فرهنگی است، بیان کرد: دانشگاه آزاد یاسوج نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دو برابر کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کرده است.

رییس‌ سابق دانشگاه آزاد ‌یاسوج با بیان اینکه من یک بسیجی هستم، اضافه کرد: به بسیجی بودن خودم افتخار می‌کنم و بارها بخاطر امر به معروف و نهی از منکر با افرادی درگیر شدم تا جایی که قرار بود با هم کتک‌کاری کنیم. در طول خدمتتم حرف هیچ‌ نماینده‌ای را گوش نمی‌دادم اما حرف رئیسم را گوش می‌دادم.

افتخاری با اشاره به همکاری نمایندگان با دانشگاه آزاد گفت: از دکتر هدایت‌خواه باید تشکر کنم به خاطر حمایت‌های زیادی که ایشان از دانشگاه آزاد یاسوج داشتند و در بین نمایندگان ستار هدایت‌خواه بیشترین کمک را به دانشگاه آزاد کردند.

در اين جلسه دکتر کرم جانی پور رییس جدید دانشگاه آزاد یاسوج نیز گفت: با همکاری کارکنان، اساتید و دانشجویان محیط دانشگاه باید فضای سالم، معنوی، ارزشی و شایسته دانشجویان باشد.

وی افزود: باید در مقابل دانشجویان اخلاق را رعایت كرده و به نقطه نظرات آنها توجه شود که به بیراهه نروند.

جانی پور با بيان این مطلب که اهل تعامل هستم و باید برای پیشرفت دانشگاه تعامل داشته باشیم، اضافه کرد: محیط دانشگاه با یک اداره و سازمان متفاوت است چراکه محل تولید علم می‌باشد و در صورتی که یک ذره تخلف کنیم به بیراهه می‌رویم. اگر در یک خوابگاه دانشجویی آب، برق و یا گاز قطع شود با فاجعه مواجه می شویم.

به گزارش ایسنا؛ در پایان طی حکمی از رییس دانشگاه آزاد "کرم‌ جانی‌پور" به سمت سرپرست واحد یاسوج منصوب شد و از زحمات دکتر عطاء الله افتخاری تقدیر شد.

کرم جانی پور دارای مدرک دکترای حقوق جزا و جرم شناسی است و پیش از این به عنوان استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یاسوج فعالیت داشت.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "