کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمایشگاه رسانه های دیجیتال در یک نگاه+عکس

20 مهر 1391 ساعت 11:55


20 هزار اثر دیجیتال

ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال در حالی فعالیت خود را در مصلای تهران آغاز کرده که با رشد 35 درصدی محصولات رسانه های دیجیتال نسبت به سالهای گذشته همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه رسانه های دیجیتال برای ششمین سال پیاپی در سرمنزل خود قرار گرفت و فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورد تا پیرامون اینکه فناوری چگونه در خانه، محل کار و جامعه شان جا باز کرده و چه اثراتی بر جای گذاشته، اندیشه کنند.

ششمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال در قالب 400 غرفه و در فضایی بالغ بر 60 هزار متر مربع در محل مصلای بزرگ تهران با شعار "سواد دیجیتالی و مصونیت فرهنگی" گشایش یافته است.

ششمین نمایشگاه و جشنواره رسانه های دیجیتال امسال میزبان یکهزار و 109پایگاه اینترنتی و رسانه های برخط است و در قالب شش بخش اصلی و 4 بخش فرعی از 13 مهرماه آغاز شده و تا 22 مهرماه برگزار می شود.

این بار این نمایشگاه با بخش های اصلی شامل پایگاه های اینترنتی و رسانه های برخط، نرم افزارهای رسانه ای، نرم افزارهای تلفن همراه، تبلت ها و سامانه های بر خط غیر اینترنتی، بازی های رایانه ای و سرگرمی های دیجیتال، بین الملل و هنرهای دیجیتال درحال فعالیت است.

در کنار این فعالیت ها، مراکز فرهنگی دیجیتال، تولیدات رسانه های دیجیتال دانش آموزی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و پژوهش و ایده های رسانه های دیجیتال به عنوان بخش های فرعی جشنواره فعال هستند.



رکورد 400 غرفه و 20 هزار اثر دیجیتال

400 غرفه، 20 هزار اثر دیجیتال را در 10 بخش نمایشگاهی به مردم ارائه می ‌دهند که در نوع خود یک رکورد است، در این میان، 20 محصول نرم ‌افزاری و 9 بازی جدید نیز در همین نمایشگاه رونمایی شده و می ‌شوند.

نمایشگاه امسال، برای دوستداران تکنولوژی‌های برتر این امکان را می ‌دهد که از نزدیک، بسیاری از فناوری‌ هایی که تاکنون، فقط در سایت‌ها و مجلات درباره ‌شان خوانده بودند را ببینند.

نکته قابل توجه این است که برگزارکنندگان نمایشگاه، این فناوری‌ها را به زبانی ساده برای عموم مردم معرفی می‌کنند تا علاوه بر متخصصان، مردم عادی نیز با دنیای جدید آشناتر شوند.

بخش‌های متنوع بخش بین ‌الملل

نمایشگاههای بین‌المللی همچون نمایشگاه رسانه‌ های دیجیتال، خود فضایی را فراهم می‌ آورد که در فضایی صمیمی، تبادل اطلاعات میان ایران و کشورهای حاضر در نمایشگاه صورت گیرد.

بر همین اساس، امسال بخش‌ بین ‌الملل پررونق تر از همیشه وارد گود نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌ های دیجیتال شده است. در این بخش، امسال بیش از 20 کشور همچون لبنان، فرانسه، مالزی، هند، گرجستان، مصر، سوریه، ترکیه، آلمان و اندونزی، بوسنی و هرزگوین، ایران، آذربایجان، برزیل و آذربایجان حضور دارند که در شرایط کنونی، حضوری بی ‌سابقه به شمار می ‌آید.

در عین حال بخش‌های متنوعی که امسال در بخش بین‌ الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین ‌المللی رسانه‌ های دیجیتال در نظر گرفته شده، بر جذابیت این بخش افزوده و توانسته محیطی را فراهم کند که ایران در کنار معرفی تجربیات خود در عرصه مدیریت فضای مجازی، به تبادل دستاوردهای سایر کشورهای دنیا در این عرصه بپردازد.

محتوای مناسب خانواده، محافظت از کودکان در فضای مجازی، سرگرمی آموزشی، تبادل و تنوع فرهنگی، سبک زندگی اسلامی، اشتراک مساعی برای دانش‌افزایی، بیداری اسلامی، صنایع فرهنگی دیجیتال و جغرافیای فرهنگی ایران، بخش‌های متنوع بخش بین ‌الملل هستند.
همچنین در بخش بین‌ الملل ششمین جشنواره و نمایشگاه بین ‌المللی رسانه‌ های دیجیتال، قرار بر این است که کارگاه ها و نشست‌های متنوعی برگزار شود و اساتید خارجی حاضر در این نمایشگاه، به بیان مباحث مرتبط با فضای مجازی بپردازند.

سلامت خانواده و حفاظت از کودکان در فضای مجازی، امنیت فضای مجازی، سازمان بین‌المللی خاتمه به هرزه نگاری، فحشا و قاچاق کودکان و سازمان اقدام علیه تهدیدات مجازی اتحادیه اروپا، از جمله بخش‌های ویژه در بخش بین ‌الملل هستند.

"در قفس" و "مبارک و عروس اینترنتی" اجراهای زنده نمایشگاه

نمایشگاه رسانه ‌های دیجیتال امسال شاهد برگزاری دو نمایش زنده با نام‌های "در قفس" و " مبارک و عروس اینترنتی" است که این نمایش‌ها در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌ شود.

این نمایش‌ها در قالب تئاتر بوده و در هر اجرا موضوعی از تهدیدات فضای مجازی در معرض دید عموم مردم، خانواده‌ ها و جوانان قرار می گیرد و آنها از نزدیک با تهدیدات فضای مجازی آشنا می شوند.

این نمایش‌ها با هدف معرفی ارتباط ناسالم و استفاده ناسالم از فضای مجازی و اینترنت در ششمین نمایشگاه رسانه‌ های دیجیتال برگزار می‌ شود.

نمایش "در قفس" به مسئله دختری می‌ پردازد که زندگی شخصی و عکس‌های خصوصی او در فضای اینترنت و فضای مجازی منتشر شده و این اتفاق باعث شده که خود را در قفس ببیند.

همچنین در اجرای نمایش "مبارک و عروس اینترنتی"، مبارک با دختری در اینترنت آشنا می ‌شود و زمان عروسی ‌اش با او فرا می ‌رسد؛ وقتی که می‌ خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، زمانی که آن دختر چهره خودش را نشان می ‌دهد مبارک با یک غول چهارشاخ روبرو می‌شود.

اجرای این نمایش‌ها همه روزه در شبستان مصلی تهران در بخش رسانه ‌های برخط و در جوار غارموزه برگزار می‌ شود.

ایجاد ارتباط از طریق چت، انتشار تصاویر شخصی در فضای مجازی، اعتیاد به اینترنت، سرقت اطلاعات و سوء استفاده از فضای مجازی و... از جمله موضوعات اجرای این نمایش‌ها است.

بنفشه نجاتی، بهزاد چاهل و مهدیه شاه‌مردای بازیگران و کارگردان مجموعه نمایش‌های "در قفس" و "مبارک و عروس اینترنتی" هستند.

نمایش های بی کلام؛ قدم زنان در میان مردم

یکی از جذابیت‌های نمایشگاه ششم رسانه‌های دیجیتال که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده، گروه‌ های نمایشی هستند که برخی‌ از آنها بدون بیان هیچ کلامی در فضای نمایشگاه در حرکت هستند و به عنوان نماد استفاده نادرست از اینترنت، تلاش دارند کاربران را نسبت به کاربرد غلط رسانه‌های دیجیتال به ویژه اینترنت آگاه کنند.
بخش دیگری از این گروه نمایشی، ضمن اجرای نمایش کمدی و مفرح در مورد شیوه‌های استفاده درست از رسانه‌ های دیجیتال با اجرای "جمال دیجیتالی"، در نمایشی با عنوان "جنگ‎های پارسی" به ارائه تصویری درست و مستند از جنگ‌های بین ایران و یونانیان که متأسفانه در برخی بازی‌های رایانه‌ ای و در فضای اینترنت مورد تحریف قرار گرفته است، اقدام کنند.

غرفه ‌های نمونه از مصادیق مجرمانه در پیامک‌های انبوه

در ششمین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌ های دیجیتال، غرفه‌ های نمونه از مصادیق مجرمانه در پیامک‌های انبوه براساس آیین ‌نامه "ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی انبوه" ارائه می ‌شود که به آشنایی عموم با آیین ‌نامه ساماندهی پیامک انبوه می ‌پردازد؛ این موضوع باعث مشارکت عموم در ارائه گزارش تخلفات سامانه‌ های ارسال پیامک انبوه می ‌شود.

فضایی برای تفریح در نمایشگاه

امسال در بخش فناوری و هنرهای دیجیتال، شاهد عرضه فناوری‌های به روز و جذاب برای علاقه ‌مندان به فناوری در گروههای مختلف سنی هستیم که در این راستا توپ روباتیک با نام "اسفرو" با هدف ایجاد سرگرمی سالم برای تمامی اقشار جامعه در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده و مورد استقبال بسیاری نیز قرار گرفته است.

توپ روباتیک که برپایه سیستم عامل‌های موبایل هوشمند آندروئید و IOSکنترل می‌ شود، هم اکنون در نمایشگاه دیجیتال، فرصتی را فراهم آورده تا طرفداران سیستم عامل آندروئید و طرفداران سیستم عامل IOSاپل، مقابل و رو در روی یکدیگر لذت مسابقه با توپ هوشمند را تجربه کنند.

در این راستا مسابقات با توپ روباتیک در قالب مسابقات فوتبال و گلف برای آندروئیدی‌ها و طرفداران اپل برگزار می‌ شود.

بخشی ویژه خانواده ها

بخش خانواده یکی از بخش‌های ده‌گانه ششمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به شمار می رود؛ یکی از قسمت‌های این بخش، پزشک خانواده است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ های مختلفی را در ایام برگزاری نمایشگاه برای علاقه مندان تدارک دیده است.

بخش خانواده این روزها توانسته در ششمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌ های دیجیتال مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

در بخش خانواده، هر روز از ساعت 10 تا 12 صبح، تعدادی از مشاوران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور یافته و در رابطه با موضوعات مختلفی همچون تغذیه و ارگومونی که بیشتر مرتبط با روش‌های استفاده از کامپیوتر و نحوه نشستن پشت سیستم است، مطالبی را ارائه می‌ کنند.

البته بازدیدکنندگان هم با حضور در این غرفه می ‌توانند پرسش‌های پزشکی خود را از مشاوران حاضر دریافت کنند.

شرکت‌های عرضه‌ کننده سرویس‌های ارزش افزوده پا در میدان رقابت گذاشتند

شرکت‌های عرضه‌ کننده سرویس‌های ارزش افزوده، جایگاه تازه ‌ای برای معرفی و شناسایی خدمات خود یافته ‌اند تا سرویس‌های خود را در معرض دید گذاشته و در رقابت با سایر شرکا در جشنواره رسانه‌ های دیجیتال، شرایط خود را محک بزنند.

یکی از این سرویس‌های معرفی شده در ششمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌ های دیجیتال، سرویس پیام‌ کوتاه تلفن ثابت است که هر چند شرکت مخابرات استان تهران تا حدی برای جذب سرویس آن همت گذاشته اما تا کنون چندان با استقبال مواجه نشده است.

از سویی در نشست‌های زنجیره‌ای ارزش افزوده، فعالان در حوزه تولید و تهیه ‌محتوای ارزش افزوده و شرکت‌های ارائه ‌دهنده سرویس‌های ارزش افزوده می ‌توانند با نمایندگان اپراتورهای تلفن‌همراه طی دیدارهایی به تبادل اطلاعات بپردازند.

یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه تلفن ثابت در ششمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌ های دیجیتال با ارائه سرویس‌های جدید و شرایط ویژه نمایشگاه، میزبان بازدیدکنندگان است.

این شرکت به پشتوانه تجربه و توان فنی بالا، نیروی مجرب و متخصص در حوزه تولید سیستم‌ها و نرم ‌افزارهای مخابراتی و بهره‌ گیری از زیرساخت‌های فنی، فصل نوینی را در ارائه سرویس‌های ارزش افزوده آغاز کرده و در گام نخست، از جانب شرکت مخابرات استان تهران به عنوان مجری انحصاری فعال‌ سازی سرویس پیامک اینترنتی تلفن ثابت در نظر گرفته شده است.

به وسیله این سرویسها، مشترکین تلفن ثابت می‌ توانند با شماره‌ تلفن ثابت خود و از طریق اینترنت، به ارسال و دریافت پیامک و نمابر بپردازند و بدین ترتیب به جای پیش شماره‌ های مجازی 1000، 2000 و 3000 از شماره ثابت تلفن کسب و کار خود، به همراه پیش‌ شماره 021 به عنوان شماره فرستنده، تبلیغ کرده و اطلاع‌ رسانی کنند.


مسابقات و سرگرمی ویژه قشر جوان

یکی از بخش‌هایی که در ششمین دوره جشنواره و نمایشگاه رسانه ‌های دیجیتال بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان به خصوص قشر جوان و محصل قرار گرفته، بخش مسابقات و سرگرمی بوده که با استقبال خوب علاقه مندان مواجه شده است.

رده‌ بندی سنی بازی‌های رایانه ‌ای، لذت نقاشی دیجیتال، بخش هزارتوی رسانه ‌های دیجیتال، ایستگاه سرگرمی، مسابقات پیامکی، قاب عکس مغناطیس، بازی‌های نوین، بازی‌های گروهی، بازی‌ سرای ایرانی، بازی ‌سرای دختران، کنسول‌های حرکتی یا مجازی، شبیه ‌سازی بازی رانندگی و نقد و بررسی بازی‌های رایانه‌ ای 13 بخشی هستند که در قسمت مسابقات و سرگرمی به علاقه مندان، خدمات جذابی ارائه می‌ کنند.  
پلیس فتا در میان غرفه های رسانه های دیجیتال

غرفه پلیس فتا در راستای برگزاری نمایشگاه رسانه‌ های دیجیتال به مدت 10 روز برای نشان دادن اقتدار پلیس فتا و آگاه سازی شهروندان در خصوص جرائم سایبری با هدف کاهش وقوع جرائم با بخش های مختلفی آغاز به کار کرده است.

اگر نگاهی بر این غرفه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اقشار مختلف جامعه اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ ها هر روز از این غرفه با اشتیاق بازدید می کنند و از برنامه های آن بهره مند می شوند.

کارگاههای آموزشی بیشترین بازدیدکنندگان غرفه پلیس فتا را به خود اختصاص داده چرا که بازدیدکنندگان با حضور در این کارگاه ها می توانند پرسش های خود را از کارشناسان مربوطه جویا شوند.

غرفه پلیس فتا روزانه 20 تا 22 کارگاه آموزشی در خصوص جرائم فضای سایبری با حضور اساتید صاحب فن برگزار می کند.

کارگاه ها از ساعت 10 تا 20 در شش نوبت برگزار می شود و علاقه مندان می توانند با حضور در این کارگاه ها در جریان جرائم سایبری قرار بگیرند.

حضور دانش آموزان در شیفت‌های صبح بیشترین قشر بازدیدکننده غرفه پلیس فتا را تشکیل می دهد.

یکی از بخش‌های نمایشگاه، نمایشگاه پوستر به شمار می ‌رود که با هدف کاهش وقوع جرائم و آگاه‌سازی پوسترهایی را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده است.

بخش کودک یکی دیگر از غرفه پلیس فتا به شمار می ‌رود که در این بخش داستان‌هایی در فضای مجازی به شکل عکس و زیرنویس داستان کوتاه آمده است.

بخش رسانه به نوعی اطلاع‌ رسانی از وضعیت غرفه پلیس فتاست که روزانه 12 خبر را تولید و منتشر می‌ کنند و این اخبار از دیدار مسئولان، مصاحبه و... است.

برگزاری میزگرد از بخش‌های جذاب غرفه فتا محسوب می‌ شود که در خصوص جرائم سایبری با حضور کارشناسان حقوقی و کارشناسان است و روزانه در دو نوبت برگزار می ‌شود.



پلیس فتا جرائمی را نشان می دهد که حتی ذره ای از آنها به ذهنتان خطور نکرده بود

از مهم‌ترین بخش غرفه فتا، ارائه مشاوره در حوزه جرائم سایبری است که بازدیدکنندگان می‌ توانند با حضور در این بخش پرسش‌های ذهنی‌ شان را از کارشناسان جویا شوند.

پلیس فتا در ایام برگزاری ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با پلیس مترو هماهنگ شده تا کلیپ های پلیس فتا در مترو پخش شود؛ این کلیپ ها شامل هفت کلیپ انیمیشن درباره هفت جرم عمده فضای سایبری است.

بسیاری از بازدیدکنندگان سئوالات عمده ای در ذهن شان نقش بسته که می توان به کلاهبرداری از طریق ایمیل، پیشگیری از حک، شبکه‌ های اجتماعی، فروشگاه های اینترنتی و حفظ حریم کاربران در فضای سایبری اشاره کرد که تمامی این پرسش ها در غرفه پلیس فتا از سوی کارشناسان امر به صورت جزئی پاسخ داده می شود.

بسیاری از بازدیدکنندگان همیشه بر این تصور هستند که فضای مجازی به دلیل فضای غیر واقعی همیشه امن است و هیچ اتفاق و جرمی نمی تواند رخ دهد درحالی که با مراجعه به غرفه پلیس فتا متوجه بسیاری از جرائم می شوند که حتی ذره ای از آن جرائم به ذهن شان خطور نکرده بود.

در مجموع، ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال نیز توانسته قدم های مثبتی را بردارد و به ترتیب در غرفه های فناوری و هنر دیجیتال، خانواده، مسابقات و سرگرمی، نشر دیجیتال و رسانه های برخط بیشترین مخاطبان را داشته باشد.

به هر تقدیر، ایجاد زیرساخت و مباحث فنی ابزاری برای تولید محتوا هستند و در این راستا نمایشگاه و جشنواره رسانه های دیجیتال می تواند زمینه سازی برای توسعه و شکوفایی محتوای دیجیتالی در کشور بوده و فرهنگ ایرانی اسلامی را در منطقه و دنیا نشر دهد.

این نمایشگاه با شعار "سواد دیجیتالی و مصونیت فرهنگی" در 10 روز تلاش دارد تا محصولات مفید دیجیتالی را در سبد خانوار جای دهد و شاید عدم بازدید از این فضای پرنشاط و متنوع، باعث پشیمانی شود.



کد مطلب: 14625

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14625/نمایشگاه-رسانه-های-دیجیتال-یک-نگاه-عکس

میگنا
  https://www.migna.ir