کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحقیقات علوم پزشکی ایران در رتبه 35 دنیا/ افزایش ارجاعات به مقالات ایرانی

13 مهر 1389 ساعت 5:56


ارتقای دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه بندی جهانی/ ورود به نظام شانگهای رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ظرفیت علمی ایران کمتر از آن چیزی که وجود دارد نشان داده می شود، گفت: ما در سال گذشته توانستیم با تصحیح مدارک دانشگاه، رتبه دانشگاه را در نظام رتبه بندی بین المللی حوزه علوم پزشکی 80 پله ارتقا دهیم.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی روز یکشنبه در حاشیه کارگاه بین المللی مشترک آموزشی رتبه بندی QS در دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به مهر افزود: یکی از اشکالاتی که درباره رتبه بندی در کشور ما وجود دارد این است که ظرفیت ما کمتر از آن چیزی که وجود دارد نشان داده می شود. وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با تصحیح مدارک دانشگاه ها توانستیم رتبه دانشگاه را ارتقا دهیم و توانستیم در حوزه علوم پزشکی رشد 80 پله ای در رتبه بندی جهانی داشتیم. وی با اشاره به راهکارهای دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در صورت تغییر شاخصهای نظام رتبه بندی دانشگاهها گفت: به هر صورت تغییر شاخصها در هر دوره ای از رتبه بندی به نوعی رخ می دهد و همواره هم وجود دانشجوی خارجی و استاد خارجی یکی از شاخص های رتبه بندی است ما نیز در دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به طور طبیعی شاخصهایی که می توانیم در آن دخالت داشته باشیم و تصحیح کنیم را به طور مرتب مورد بررسی قرار می دهیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره محدودیت های زبان فارسی در مقالات و راهکار ورود این گروه از مقالات به نمایه های بین المللی گفت: مقالات ایرانی به زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد و تعدادی از مجلات داخل کشور برای مخاطبان به زبان فارسی به چاپ می رسد که بخشی از آنها آموزش عمومی را دنبال می کنند. وی اضافه کرد: بخش عمده ای از مجلات ایرانی که در عرصه های بین المللی حضور دارند به زبان انگلیسی منتشر می شوند. در حال حاضر در دانشگاه تهران و با همکاری تعدادی از انجمن های علمی 30 مجله بین المللی را به چاپ می رسانیم. لاریجانی درباره آدرس بین المللی دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران یادآور شد: آدرس مقالات در قالب تفاهم نامه دو دانشگاه پیگیری می شود. وی رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران را در بخش علوم زیستی 80 پله بالاتر از سال گذشته اعلام کرد و گفت: رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس رتبه بندی تایم حدود 200 است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ورود این دانشگاه به رتبه بندی شانگهای گفت: ما در آن رتبه بندی نیز شرکت کرده ایم البته قسمتهای مشترک میان دو رتبه بندی از جمله شانگهای و QS کم نیست و اگر ما بتوانیم شاخص های خود را ارتقا دهیم تقریباً در هر دو رتبه بندی جایگاه خواهیم داشت. البته هر کدام از این رتبه بندی ها شاخص های اختصاصی نیز دارند. وی افزود: اصولاً تولیدات علمی، تولید مقاله، ارجاعات و استنادات دانشگاهها در هر دو رتبه بندی مورد توجه هستند.
  تحقیقات علوم پزشکی ایران در رتبه 35 دنیا/ افزایش ارجاعات به مقالات ایرانی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رشد نظام سلامت در تحقیقات بین المللی گفت: بر اساس نمایه بین المللی ISI ، ایران در سالهای 2009 تا 2010 از نظر تعداد مقالات علوم پزشکی در رتبه 35 دنیا قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفی قانعی روز یکشنبه در کارگاه بین المللی مشترک آموزشی رتبه بندی QS در دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص رتبه جهانی ایران در تولید مقالات علمی بر اساس نمایه بین المللی ISI افزود: بر اساس مستندات این نمایه ایران در سالهای 2009 تا 2010 از نظر تعداد مقالات علوم پزشکی از رتبه 37 به رتبه 35 ارتقا یافته است. همچنین از نظر ارجاعات نیز از رتبه 45 به رتبه 43 رسیده است. وی با مقایسه تولیدات علمی ایران در حوزه پزشکی در سالهای اخیر گفت: بر اساس مستندات پایگاه نمایه سازی PubMed، ایران در سالهای 1980 تا 2009 با رشد 11 برابری در ارجاعات مقالات در منطقه مدیترانه شرقی روبرو بوده است. معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: تعداد مقالات جمهوری اسلامی ایران در نمایه بین المللی اسکوپوس Scopus در سال 2005 در کلیه علوم 7 هزار و 572 عدد بود که سهم علوم پزشکی از آن یک هزار و 775 مقاله بود این در حالی است که در سال 2010 این تعداد مقالات در کلیه علوم به 16 هزار و 562 عدد افزایش یافت و سهم علوم پزشکی نیز به 3 هزار و 960 مقاله رسید. قانعی با اشاره به رتبه جهانی ایران بر اساس معیار مقالات در نمایه بین المللی اسکوپوس Scopus گفت: ایران در سالهای 1999 تا 2009 در علوم پزشکی از نظر تعداد مقالات در رتبه 37 قرار داشت اما از نظر ارجاع به مقالات در رتبه 43 قرار داشت. این در حالی است که در سال 2009 رتبه جهانی ایران در مقالات علوم پزشکی به 25 ارتقا یافت و در ارجاع به مقالات نیز در رتبه 38 قرار گرفت.
 


کد مطلب: 1464

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/1464/تحقیقات-علوم-پزشکی-ایران-رتبه-35-دنیا-افزایش-ارجاعات-مقالات-ایرانی

میگنا
  https://www.migna.ir