شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۶
کد مطلب: 14707
۰

لزوم تحقيقات ازدواج پيش از دلبستگي

      ازدواج به عنوان مهم ترين تصميم زندگي يک فرد نه فقط نيازمند کسب آمادگي و توانمندي هاي ضروري براي شروع زندگي مشترک است بلکه در اولين گام ها براي شروع يک زندگي مشترک موفق پس از انتخاب فرد مناسب و در نظر گرفتن بهترين معيارها نيازمند تحقيقات کافي است.

متاسفانه در بسياري از موارد شاهديم که نبود اطلاعات صحيح و شناخت کافي زوج از يکديگر و خانواده هايشان، باعث فروپاشي زندگي مشترک شده است، امري که در زمان تحقيقات اگر اصولي و منطقي انجام مي شد، قابل شناسايي بودو امکان پيشگيري از پيامدهاي بعدي آن وجود داشت.درباره اهميت انجام تحقيقات و زمان مناسب آن، با يکي از کارشناسان حوزه خانواده گفت وگو کرده ايم که در ادامه مي آيد.ازدواج يک فرآيند است و براي اين که اين فرآيند به درستي طي شود، به يکسري آمادگي هايي نيازمندي. تاکيد بسياري از کارشناسان در حال حاضر اين است که براي بهتر طي شدن فرآيند ازدواج بايد از مشاوره ازدواج کمک گرفت. اگر يک مشاور متعهد در جريان نخستين مراحل فرآيند ازدواج قرار بگيرد، طبيعي است که در مرحله تحقيقات نيز خواهد توانست دو طرف را به سمت بهترين شکل انجام آن هدايت کند. بيشتر خانواده ها پس از يک دو جلسه اول آشنايي، وارد مرحله تحقيقات مي شوند و اولين سوالي که ممکن است از مشاور بپرسند اين است که از چه کسي تحقيق کنيم. طبيعي است که تحقيقات قبل از ازدواج بايد از افراد دلسوز، متعهد و کمک کننده انجام شود.مشاور از دو طرف مي خواهد آدرس هايي را، در اختيار ديگري قرار دهد تا تحقيقات انجام شود. دکتر منصوره صادقي با بيان اين مقدمه به خراسان مي گويد: تحقيق درباره روابط اجتماعي، روابط کاري، مديريت و کنترل هيجانات، مسئوليت پذيري، خصوصيات اخلاقي در دختر و پسر همزمان انجام مي شود و به آن ها کمک مي کند انتخاب بهتري داشته باشند.چنان چه افراد در زمان مناسب از مشاوره ازدواج کمک بگيرند، مي توانند نه فقط تحقيقات بهتر و جامع تري داشته باشند بلکه در زمان انجام تحقيقات هم به درستي عمل کنند؛ در اين زمينه تاکيد مي کنيم که براي انجام تحقيقات، زمان آن بسيار مهم است.


زمان مناسب تحقيقات
فردي که به تنهايي و بدون صلاحديد مشاور و خانواده، تصميم به ازدواج مي گيرد، به احتمال بسيار زياد تحقيقاتش مخدوش است، زيرا انجام تحقيقات پس از دلبستگي به ميزان زيادي سطحي و غيرواقع بينانه است. در واقع فرد به دليل دلبستگي که پيدا کرده است، چشم از واقعيات مي پوشاند.

گاهي آدرس هايي که رد و بدل مي شود، کمک کننده نيست و پنهان کاري صورت مي گيرد. در بسياري از موارد وقتي دو طرف وارد مراحل دلبستگي شده اند، ادعا مي کنند خودشان تحقيقات کرده اند و خانواده ها را از انجام تحقيق منصرف مي کنند و گاهي متاسفانه خانواده ها به رضايت دوطرف اهميت زيادي مي دهند و چشم بر واقعيات جاري مي بندند و در واقع فرزند خود را در معرض خطرات جدي قرار مي دهند، در بسياري از موارد دختر و پسر به دليل ارتباطي که ايجاد شده است، تصور مي کنند نيازي به تحقيقات از هم ندارند زيرا همه چيز را درباره همديگر مي دانند.

دکتر صادقي با تاکيد بر اين که زمان تحقيق در مراحل وابستگي نيست تصريح مي کند: وقتي وابستگي بين دو طرف به وجود مي آيد، قدرت منطق و شناخت آن ها کاهش پيدا مي کند و به همين دليل دختر و پسر چشم خود را روي خيلي مسائل مي بندند و همين امر آغازگر بسياري از مشکلات در حوزه ازدواج است. به عنوان مثال دختري مي داند که پسر مورد علاقه اش معتاد است اما ادعا مي کند، مي تواند او را درمان کند. يعني در مراحل وابستگي، حتي اگر تحقيقات درست انجام شود و نتيجه روشني داشته باشد، باز به علت علايقي که ايجاد شده است از شکل گيري يک رابطه مخرب جلوگيري نمي کند.گاهي خانواده ها پس از انجام تحقيقات متوجه مشکلي مي شوند، اما دختر و پسر جوان به علت درگيري عاطفي، آن را سدي در مقابل خود تصور مي کنند و با نظر والدين و نتيجه تحقيقات مخالفت مي کنند.بنابراين تحقيقاتي که در فرآيند ازدواج بسيار ضروري است، حتماً بايد در زمان مناسب و در محل کار و زندگي انجام شود. در اين شرايط که اصل بر صداقت طرفين گذاشته مي شود، بهتر است که دوطرف آدرس هايي را مبادله کنند و خانواده هاي يکديگر را نيز مدنظر قرار دهند.


تحقيق درباره خانواده
عضو شوراي علمي برنامه جامع خانواده پايدار با بيان اين که متاسفانه گاهي جوانان با حذف خانواده از تحقيقات، عنوان مي کنند که قرار است با خود فرد زندگي کنيم نه خانواده اش، اظهار مي کند: خانواده به اندازه خود فرد مهم است و بايد درباره اعضاي خانواده هم تحقيقات کامل انجام شود. چنان چه تحقيقات نشان دهد که دوطرف به درد هم نمي خورند بهتر است دختر و پسر به ازدواج تن در ندهند تا درگير مشکلات چالش برانگيز بعدي نشوند.


مراکز مشاوره و تحقيقات
خوشبختانه در حال حاضر تعداد افراد بيشتري از خدمات مشاوره اي استفاده مي کنند و در بسياري از موارد حتي خواستگاري هاي سنتي هم به مشاوره ختم مي شود و تا زماني که خانواده ها نتوانند از مشاوره اطمينان حاصل کنند، جواب قطعي نمي دهند. گاهي هم خانواده ها به تنهايي درباره يکديگر تحقيقات و تلاش مي کنند از خانواده طرف مقابل اطمينان حاصل کنند. نکته اين جاست که در اين شرايط بهتر است خانواده ها به طور رسمي معرف هايي را به طرف مقابل ارائه کنند و تحقيقات از سوي خانواده هاي دوطرف پيگيري شود نه دختر و پسر.وي با اشاره به اين که روند مراجعه به مراکز مشاوره پيش از ازدواج رو به افزايش است، مي گويد: خوشبختانه اين آگاهي قشرهاي مختلف جامعه افزايش يافته است و بايد گفت: مراجعه به مراکز مشاوره به ميزان زيادي از مشکلات پس از ازدواج مي کاهد.


مشاوره خوب يعني چه
نکته اين جاست که بسياري از مردم نمي دانند که مشاوره خوب چه مشاوره اي است. مشاوره خوب، مشاوره اي نيست که پس از تحقيق و بررسي درباره ازدواج نظر قطعي بدهد. بلکه مشاوره قبل از ازدواج به افزايش شناخت و آگاهي دوطرف منجر مي شود و طي آن ويژگي هاي رفتاري، شخصيتي، اخلاقي و رواني و اجتماعي دوطرف مشخص مي شود. سپس آمادگي و معيارهاي مورد نظر آن ها آشکار مي شود. مشاور با گردآوري اين اطلاعات و قرار دادن آن در اختيار دوطرف، تصميم گيري را به خود آن ها واگذار مي کند.در واقع مشاور به دو طرف مي گويد که با توجه به تست ها و مشاوره هايي که انجام شده است تناسب، اختلافات، پيامد و راهکارهاي مورد نظر مشخص شده و حالا آن ها خودشان بايد تصميم گيري کنند.


بهترين ازدواج
ممکن است دختر و پسر با توجه به نتيجه مشاوره بخواهند يک سري مهارت هايي را بياموزند تا بتوانند با هم کنار بيايند. گاهي نتيجه مشاوره به نحوي است که دختر و پسر و خانواده به نتيجه گيري واحدي نمي رسند. در چنين شرايطي خانواده ها به مرکز مشاوره فراخوانده مي شوند تا به يک نظر واحد برسند. همه اذعان دارند که بهترين ازدواج، ازدواجي است که با نظر مساعد خانواده و جوان همراه باشد زيرا در اين صورت مشکلات بسيار کمتري به وجود مي آيد.دکتر صادقي درباره اين که در بسياري از موارد مشکلات دختر يا پسر در مشاوره ها مشخص مي شود، مي گويد: افرادي که دچار اختلالات رفتاري، دوستي هاي متعدد و يا اختلالات شخصيتي هستند، در اغلب موارد با انجام تست هاي روان شناسي مراکز مشاوره شناسايي مي شوند. البته ممکن است برخي ويژگي هاي شخصيتي در مشاوره آشکار نشود.


انتقال نتيجه تحقيق
حال اگر به هر دليلي در جريان تحقيقات دوطرف متوجه شدند که به درد يکديگر نمي خورند، بهتر است در همان مرحله يکديگر را از آن آگاه کنند.ممکن است دوطرف در تحقيقات متوجه نکاتي شوند که نتوانند پاسخ منطقي و شايسته اي از طرف مقابل دريافت کنند.اين نکات را بايد از موارد ناشي از سوءتفاهم جدا کرد.سوءتفاهم با گفت وگو حل مي شود اما اگر مواردي وجود داشت که محور جدي اختلاف نظر يا مشکل بود، بايد دوطرف صادقانه درباره آن بحث و نظر خود را اعلام کنند. نکته اين جاست که جواب منفي دادن به معناي بدبودن طرف مقابل نيست. در واقع جواب منفي بايد به نحوي بيان شود که طرف مقابل دريابد که اين دو نفر به درد زندگي مشترک با هم نمي خورند.بنابراين پنهان کاري در اين زمينه نيز مردود است و بهتر است طرفين صادقانه به يکديگر نظر منفي خود را با ذکر دلايل عنوان کنند.میگنا دات آي آر.گاهي خانواده ها تحقيقات يک بعدي انجام مي دهند. يعني به عنوان مثال فقط درباره کار فرد مورد نظر تحقيق مي کنند. يا فقط از يک نفر تحقيق مي کنند و گاهي نظر يک نفر را ملاک قرار مي دهند و همه چيز را به او مي سپارند. يعني به او مي گويند اگر شما تاييد کنيد، ما هم تاييد مي کنيم.اين روش اشتباه است و در بسياري از ازدواج ها ناکارآمد است. گاهي هم اعتماد بيش از حد به فرد مورد نظر باعث مي شود اصلاً تحقيقاتي درباره او انجام نشود و پس از شروع زندگي مشترک و بروز برخي مسائل، خانواده مي فهمد که با وجود آشنايي قبلي بايد تحقيقات را انجام مي داد.بنابراين به صرف آشنايي حتي درازمدت با فردي، نمي توان تحقيقات قبل از ازدواج را ملغي کرد.       خراسان - مورخ یکشنبه 1391/07/23 شماره انتشار 18242
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.