راهکارهای برای نگارش مقاله علمی
مهمترین بخش در مقاله نوشتن یاد گرفتن و استفاده از نکات بسیار مفیدی است که پیشتر آموخته شدهاند. نوشتن مقالات طی چهار تا شش مرحله انجام میشود که این مراحل نوشتن یک مقاله کامل را پوشش میدهند، موضوعی که راهنمای زیر به آن میپردازد.
متن زیر که پیش از این در سایت "انسانشناسی و فرهنگ" منتشر شده است، برگرفته از یکی از کتابچههای انتشارات راتلج است که توسط بیتا نقاشیان ترجمه شده است و به طور خلاصه، مختصر و مفید، در باب نوشتن یک مقاله علمی سخن میگوید. با توجه به اهمیت این موضوع و معضلات و کاستیهای بسیاری که در نظام آموزشی ما در رابطه با چگونگی نگارش یک مقاله علمی وجود دارد، به نظر میرسد بازنشر این مطلب ضرورتی انکارناپذیر باشد. 1. مقالهنویسی بهعنوان یک دانشجو، شما اغلب اوقات مجبور به نوشتن یک مقاله در طی یک ترم تحصیلی هستید. گاهی یک مقاله طی یک ترم تحصیلی نوشته میشود و تحت ارزیابی دیگران قرار میگیرد و دیگران به سؤالاتی که در امتحان مطرح میشود با استفاده از این اطلاعات پاسخ میدهند. یک مقاله معمولاً بهعنوان یک قطعه پیوسته نوشته میشود و شامل حداقل 500 کلمه تا 5000 کلمه در هر مقاله تخصصی یا عمومی میشود. این کتابچه مراحل مختلفی را که شما برای نوشتن یک مقاله نیاز دارید به شما میآموزد. زمانی که لازم است برای هریک از مراحل نوشتن یک مقاله صرف کنید مسلماً با شرایط محیطی و سطح مطالعاتی که انجام میدهید مطابق است. اجازه دهید تا نگاهی به مرحله اولی که در نوشتن یک مقاله پشت سر میگذارید بیاندازیم.
چرا مقاله بنویسیم؟ اینکه بدانیم ارزش انجام دادن هرچیزی چقدر است، معمولاً به ما کمک میکند تا احساس مثبتی در مورد برخی از کارهایی که قرار است انجام دهیم داشته باشیم. بنابراین ارزش نوشتن یک مقاله چقدر است؟ - مطرح شدن ایدههای نو- میتوانید بیشتر در مورد این موارد بیاندیشید. این کار شما را مجبور میکند تا اهداف خود را طبقهبندی کنید. بهعنوان حس اول، نوشتن، یک مرحله تعیین کننده است که به شما کمک میکند تا با ایدههای نو و تجربیات جدید روبرو شوید. بدون این مرحله، دانستن چگونگی درک مسائل برای شما سختتر است. ایدهها، اطلاعات نو، یا هرآنچه در نوشتن مطرح است، درواقع مهارتهایی هستند که شما برای انجام دادن هرکاری لازم دارید. نوشتن مقاله تمرینی است برای اینکه شما این مهارتها را در خود پرورش دهید. چنانچه اکنون یک ترم تحصیلی است، شما میتوانید سطح توانایی نوشتن خود را طی گذراندن یک امتحان بسنجید، وفراموش نکنید که مقاله، بازبینی بسیار مفیدی از اطلاعات را فراهم میآورد. درنهایت این راهنما برای شما شانس رسیدن به پشتیبانی یک استاد خصوصی را فراهم میآورد تا به شما چگونگی برقرار کردن رابطه با موضوع را بیاموزد. با استاد خصوصی خود، شما میتوانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و انرژی خود را روی زمان متمرکز کنید. بنابراین شما میتوانید یک مقاله را به شکل مثبت بنویسید. این کتابچه بسیاری از قابلیتهای یادگیری را در اختیارتان میگذارد. مسیر متعارف کدام است؟ شما باید هرگونه نیاز برای نوشتن یک مقاله را بررسی کنید. چه مدت باید این بررسی طول بکشد؟ آیا این بررسی میتواند بهصورت ویژه انجام شود؟ چنانچه پاسخ این سؤالات را میدانید، این پاسخها میتواند به شما کمک کند تا احساس نزدیکتری با این موضوع پیدا کنید.
نوشتن بر اساس سخن شفاهی نکته در این مرحله به یاد آوردن اختلاف بین رابطه برقرار کردن به وسیله نوشتن و صحبت کردن است. شما باید کلمات را با دقت انتخاب کنید و جملات را بهصورت کاملاً واضح و پخته و بامعنی بیان کنید. بهیاد داشته باشید که شما بهعنوان یک خواننده نمیتوانید مفهوم جملات مشکوک و نامفهوم را بهراحتی درک کنید. بسیارمهم است که بهعنوان یک مرحله خودتان بهجای خواننده متن، جملات را خوانده و تصور کنید که خواننده میتواند با آنچه مد نظر شما بوده است همراه باشد. هرگونه اهمیت در بیان کلمات، جملات و یا تأکیدات را باید درنظر داشت، و بهعلت اینکه خواننده میتواند با تصور خود متن را دنبال کند، چنانچه لازم باشد نوشته باید جزئیات بیشتری را برای متمرکز کردن فکر خواننده و جلوگیری از انحراف فکری او در نوشتن مطرح کرد. این موارد از اصول کلی است که شما برای نوشتن یک مقاله نیاز دارید. اکنون به مرحله بعدی میرویم. 2. مسئله شما چیست؟ فهم مسئله شما نیاز دارید تا کلمات استفاده شده در یک مسئله را بررسی کنید، تا مطابق با آن در واقع آنچه را از شما خواسته شده است انجام دهید. همچنین نیاز دارید تا فرضیات مطرح در پشت یک مسئله را بررسی کنید و پیچیدگیهایی را که در فرضیات یا طریقه مطرح شدن یک مسئله وجود دارد، بفهمید. آیا موضوع مسئله نیاز به ارائه یک مرجع خاص برای ارائه یک جلوه مناسب از مسئله دارد؟ آیا تجربیات شخصی شما کافی است و تجربه کردن پیچیدگی نظریهها آسان است - یا باید از دانش دیگران نیز برای فهمیدن منظور یک مسئله استفاده کنید؟ واژگان کلیدی معمولاً در این مرحله دانستن کلمات کلیدی و فکر کردن در مورد آنها و اینکه یک مسئله با بهکار بردن چه کلماتی میتواند مطرح شود بسیار مفید است. جستجو برای کلمات حیاتی یا عباراتی که میتوانند حالت و ساختار پاسخی را که شما برای سؤال مطرح شده مینویسید مشخص کنند، اهمیت دارد. در زیر یک لیست ازکلمات کلیدی که میتواند در یک مقاله یا در عنوان مقاله استفاده شوند ارائه شده است و ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید که چه چیز در یک مأموریت از شما خواسته شده است. برخی واژه ها که به طور مستقیم در سؤالات مقاله نویسی استفاده میشوند: مقایسه
به دنبال تشابه و اختلافات بین عبارات گشتن و دستیابی به یک جمعبندی قابل قبول. وضوح
مرتب کردن تناقضها براساس اختلافات موجود. انتقاد
به شما امکان یک قضاوت درمورد شایستگی تئوریها، یا ایده و نظرهایا در مورد درست بودن یک واقعیت را میدهد. قضاوت خود را با توضیح دادن یک رخداد یا دلایل پیدایش یک رخداد انجام دهید. مشخص کردن و تعریف کردن جفت و جور کردن معانی کلمات و عبارات. در اغلب حالات ممکن است لازم باشد تا تعاریف مختلف یا ممکن را بررسی و آزمایش کنید. شرح و توضیح یک شماتیک (نمونه) از جزئیات را ارزیابی و ارائه میکند. بحث و گفتگو نظریات را با ارائه یک بحث ارزیابی یا آزمایش میکند؛ وارسی کردن ومناقشه؛ دلایل و مخالفتها را مطرح میکند. همچنین پیچیدگیها را بررسی میکند. ارزیابی
یک ارزیابی، ارزش چیزها را از منظر درست بودن یا مفید بودن آن چیز انجام میدهد، و البته در درجات پایینتر شامل ایده و نظریات شخصی خودتان نیز میشود. شرح دادن تفسیر کردن و تشریح دلایل و نظریات. توضیح دادن با مثال استفاده از اشکال یا نمودارها برای شرح دادن واضحتر موضوعات، یا استفاده از مثالهای مختلف برای بیان روشنتر. تفسیر کردن بیان معانی عبارات، بهصورت واضح و روشن، معمولاً در قضاوت کردن شما نیز استفاده میشود. قضاوت کردن نشان دادن زمینههای اضافی برای تصمیمگیری یا نتیجهگیری؛ پاسخ دادن به موضوعات اصلی مطابق با آنچه مورد نظر شما بوده است. نمای کلی یک مرز یا مقدمات اصلی را برای ارائه یک موضوع، حذف جزئیات و تأکید روی موارد مهم و ساختاربندی و مرتب کردن عبارات ارائه میکند. بازگو کردن الف. بیان کردن بهصورت داستانی- در بررسیها بسیار مفید است. ب. نشان دادن اینکه چگونه چیزهای مختلف با یکدیگر ارتباط دارند، و اینکه چهشباهاتی بین آنها وجود دارد یا اینکه چطور روی هم تأثیر میگذارند. مرور مطمئن شدن از بررسی دقیق از یک موضوع. اظهار کردن و تصریح کردن بیان کردن یک موضوع بهطور مستقیم، صریح و واضح. خلاصه کردن ارائه یک ارزیابی مختصر در مورد نکات اصلی یک موضوع و رویداد، و حذف کردن جزئیات و مثالهای غیر لازم. تعقیب کردن دنبال کردن یک فرآیند یا تاریخچه یک موضوع مربوط به نقطه شروع و مرجع. میدان دید یک مسئله دونکته دیگر که باید به آنها اشاره کرد: شما نیاز دارید تا ببینید یک سؤال از چند بخش تشکیل شده تا به قسمتهای مختلف سؤال پاسخ دهید و بدانید به هر یک از این بخش ها به چه میزان باید پاسخ داده شود. و دیگر اینکه محدوده موضوع چقدر است؟ در این مرحله خیلی مهم است که شما با یک تحقیق با انتهای آزاد روبرو نیستید. شما باید برای دستیابی به مواد مورد نیاز خود در یک نوشته قابلیت انتخاب داشته باشید و متن خود را با انتخاب موادی که مربوط به سؤالات مطرح شده است بنویسید. سؤال
یادآوری- چنانچه هنوز مطمئن نیستید، شما منابع دیگری نیز در اختیار دارید که ممکن است به شما کمک کنند-، از طریق صحبت با دانشجویان، استفاده ازپایگاه مدیریت داده و سایر موارد نیز میتوانید آنچه را که در سؤال خواسته شده است، پیدا کنید. چنانچه هنوز در شک و تردید هستید، از استاد خود سؤال کنید. بعد از همه این مراحل، وی سؤال را متناسب با دید شما و ارزیابی زمان، مجدد مطرح میکند. وقتی از این موضوع مطمئن شدید که در سؤال از شما چه خواسته شده است، آمادهاید تا به مرحله سوم و جمعآوری مواد بروید. 3. جمعآوری مواد آنچه در جمعآوری مواد مهم است، این است که دادهها مرتبط و وابسته باشند. اما چگونه این کار را باید انجام داد؟ بهدست آوردن یک کتاب که مفید باشد آسان است. اینکار میتواند بهصورت یک سرگرمی انجام شود و شما ممکن است چیزهایی را طی انجام دادن آن یاد بگیرید. اما این کار به شما کمک نمیکند تا مقاله خودتان را بنویسید. سؤالها- خواندن هدفمند شما باید هدفمند و سیستماتیک یک مطلب را بخوانید و طبق سؤالی که شروع به کار بر روی آن کردهاید آن را فرموله کنید. موضوع نوشته را مجدد بررسی کنیدو سؤالات کمی را بنویسید که نیاز به پاسخ دادن به آنها را دارید و باید آنها را پوشش دهید. همانطور که میخوانید، سؤالات خاص بیشتری برای شما مطرح خواهد شد، که میتوانید بهدنبال جواب آنها باشید. یک محدودیت برای چگونگی تحقیق کردن درمورد آنچه میتوانید انجام دهید وجود دارد، بنابراین از پیداکردن پاسخ اولین سؤال مطمئن شوید و سپس به سؤال دوم بروید. زودتر شروع کنید این ایده خوبی است که هرچه زودتر یک کار را شروع کنید. ابتدا فکر کنید و سؤالات بعدی را تا حد ممکن بعد از اینکه سؤالهای پیش آمده را بررسی کردید فرموله کنید. این کار به شما کمک میکند تا وقت داشته باشید تا نوشتههای خود را مرور کنید. تنوع منابع یک منبع عظیم از ایدهها و اطلاعات، لیست کتاب تهیه شده است- شما میتوانید این لیست را تهیه و تاریخچه کتابها را در لیست کتابهای عمومی بررسی کنید و ببینید که آیا این کتابها میتوانند برای شما مفید باشند. همچنین، استفاده از دایرهالمعارف، مقالات پژوهشی، مجلات، و اسناد دولتی نیز میتوانند مفید باشد. یادداشتهای شخصی شما از سخنرانیها و یا طی خواندن متون نیزمیتوانند مواد مفیدی باشند. ولی به منابع دیگری که میتوانند در رابطه با یکمباحثه و سخنرانی دوست شما یا یک مصاحبه تلوزیونی باشند نیز اشکال نگیرید ومیتوانید از آنها نیز استفاده کنید. استفاده از یک دفتر یادداشت از هرگونه منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید- بهتر است در یک دفتر،ایدههایی که با آنها برخورد میکنید، سؤالها، یا مثالهایی را که در این راستا مشخص میشوند یادداشت کنید و چنانچه لازم است، میتوانید بعداً از آنها استفاده کنید. اگر شما آنها را ثبت نکرده باشید، بهطور حتم خیلی از آنها را فراموش خواهید کرد. بهعنوان یک پیشنهاد، برخی دانشجویان ترجیح میدهند تا از کارتهایی پنج در هشت سانتیمتری استفاده کنند که میتوان به آسانی آنها را مرتب کرد و نگه داشت و وقتی میخواهید مقاله خود را بنویسید از آنها استفاده کنید.
منابع را ثبت کنید شما باید همه منابعی را که از آنها استفاده میکنید، ثبت کنید و میتوانیدبه طور مثال این کار را در دفترچه یادداشت خودتان انجام دهید. عنوان ونویسنده کتاب، یا نام سخنران را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید باید این اطلاعات را بعداً در انتهای مقاله خود ذکر کنید. آثار ادبی دیگران را سرقت نکنید چنانچه از یک عبارت نقلی به طور مستقیم استفاده میکنید، باید آن را در پاورقی با ذکر منبعی که این عبارت را از آن استخراج کردهاید معرفی کنید. استفاده از کارهای دیگران به هر شکل حتی قابل قبولی اغلب مشکلات خاص خود را به همراه دارد. چنانچه از کلمات خودتان استفاده کنید و موضوعاتی را که خودتان فهمیدهاید، مطرح کنید به شما کمک میکند تا با این مشکلات روبرو نشوید. ولی به یاد داشته باشید، سرقت آثار ادبی نویسندگان دیگر، بدون ذکر نام نویسندگان آنها مشکلآفرین است و وقتی مقاله خودتان را مینویسید باید از آن احتراز کنید. 4. طرح ریزی ظاهر بیرونی مقاله اهمیت طراحی طراحی ظاهر بیرونی مقاله به شما ساختار مقدماتی لازم برای کار شما رامیدهد. این کار به شما کمک میکند تا ایدهها و جزئیات با اهمیتی را که برای شرح یا پرورش ایدهها لازم دارید تنظیم کنید. ممکن است شما نوشتن مقاله خود را با طراحی ظاهر بیرونی آن آسانتر انجام دهید. خواننده نیز امکان دارد آسانتر متنی را که نوشتید دنبال کند. نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در یک امتحان چنانچه زمان کمی در اختیار داشته باشید، یک طراحی از خطوط بیرونی میتواند حداقل نیمی ازنمره به پایان رساندن یک مقاله را برای شما به دنبال داشته باشد. البته شما نباید نسبت به این موضوع سختگیر باشید که نمیتوانید از این حدود مشخص فراتر روید. ممکن است برخی ایدههای جدید یا ایدههای مرتبط نیز به ذهن شما برسد و شما مجبور به طراحی و جمعآوری مواد جدید مرتبط با این ایده شوید. ولی مراقب باشید که این کار در حقیقت برای تصمیمگیری شما برای بازآرایی اطلاعات جمعآوری شده و طراحی مجدد مفید است و نه برای نوشتن متن اضافی. انتخاب مواد نکات اصلی را انتخاب کنید و اجازه دهید تا فضای کافی برای تشریح آنها ایجاد شود و سپس آنها را شرح دهید که این بخش مسلماً سختترین بخش نوشتن یک مقاله است. از هر مرحله با دقت به مرحله بعد بروید. مراحل دو و سه کمک میکنند تا موادی را جمع کنید که مرتبط با موضوعی هستند که شما مطابق با آن موضوع مقاله را فرموله میکنید. معمولاً رد کردن موادی که زمان زیادی برای جمع کردنآنها صرف شده است ناراحت کننده است ولی این ایده خوبی نیست که از همه مواد جمعآوری شده به طور کامل استفاده شود. خیلی سخت در مورد رابطه بین نکات موردنظر خودتان و این موضوع فکر کنید- این کار بهعنوان یک طرح واقعا به شما کمک میکند. برخی افراد متوجه میشوند که استفاده از یادداشتهایشان به آنها کمک میکند تا بخشهای کاری را که انجام میدهند درست انتخاب و مرتب کنند. از طرفی باقی افراد تنها یک جانبه به یادداشتهای خود نگاه میکنند و سپس آنها را تفکیک و مرتب میکنند. اگر چه این کار به نظر میرسد هزینهبردارتر باشد (چنانکه شما را نگران میکند تا از یادداشتهای دور ریخته نیز استفاده کنید)، اما میتواند سبب صرفهجویی در وقت شما شود. مقدمه متن اصلی مقاله نتیجه گیری ولی ممکن است ارزش داشته باشد تا این موضوع را شرح دهیم که چه چیز بین این سه بخش مشترک است.
مقدمه شامل برخی توضیحات در زمینه موضوع مقاله است- ممکن است توضیح دادن درمورد موضوع مقاله لازم باشد، این بخش همچنین بیان میکند که هرجنبه ازموضوع مقاله برای چه و چگونه مطرح میشود. به یاد داشته باشید که شما یک کتابن مینویسید، بنابراین تنها سه یا چهار بحث اصلی را باید انتخاب و شرح دهید. مقدمه بدین ترتیب خواننده را به طور کامل درمورد چیزی که میخواند راهنمایی میکند و مشخص میکند که چه چیزی را دنبال میکند. در متن اصلی مقاله نیز هریک از این نکات باید رعایت شده باشد، و در این بخش مقاله متن با ارائه مثالها و توضیحات بیشتری نوشته میشود. در ادامه دراین کتابچه میتوانید درمورد اینکه چگونه میتوان از پاراگرافها و جملات برای ارائه ایدههای اصلی و دلایل و مدارک استفاده کرد، بخوانید. چنانچه مطرح کردن برخی ایدهها به طور مفصلتر و مطولتر به درک بیشتر مقاله کمک میکند، طول هر بخش را میتوان بدین منظور بهصورت زیر تنظیم کرد: مقدمه: هفت تا هشت در صد کل متن مقاله نتیجهگیری: 12 تا 15 در صد کل متن مقاله روشهای دیگر طراحی شما مسلماً با تجربه کردن راههای طراحی مقاله خود میتوانید روشهای موردعلاقه خود را شناسایی کنید. سایر روشهای طراحی که در این بخش به آنها اشاره نشد ممکن است خارج از تصور باشند و فکر کردن به آنها سخت باشد. آیا درمورد الگوی یادداشتبرداری چیزی شنیدهاید؟ الگوی یادداشتبرداری روشی است که میتواند برای یادداشتبرداری در رابطه با طراحی ایدههای مورداستفاده در مقاله استفاده شود و این روش توسط تونی بوزان (Tony Buzan) مطرح و توسعه داده شده است. با شروع کردن از بالا و مرتب کردن جملات یا تهیه یک لیست، میتوان ایدههای اصلی و شاخه های منشعب از این ایدهها را به طور مستقیم تفکیک و شناسایی کرد. بوزان نشان داد که مغز با یک الگوی خطی کار نمیکند وراههای تجربی زیادی برای یادداشتبرداری و طراحی وجود دارد که البته اغلب آنها مفید نیستند. چنانچه مغز با یک تصور کلیدی و با یک الگوی پیوسته کارکند، نسبت به ساختار یادداشتبرداری ما و رابطه میان کلمات در این روش واکنش خوبی دارد. خیلی از دانشجویان متوجه شدهاند که این نوع کار کردن برای آنها قابل قبولتر بوده و میتواند راه خیلی سازندهای باشد تا نظر خود را بتوانند ایده خود را حول ایده مرکزی مطرح کنند. وقتی الگو کامل میشود، همه اطلاعات به طور آماده در دسترس بوده و همه اطلاعات لازم برای تصمیمگیری نهایی وجود دارد و میتوان این اطلاعات را ارائه کرد. بوزان از دانشجویان میخواهد تا از این تکنیک در دانشگاه آکسفورد استفاده کنند تا بتوانند یکمقاله را در یک سوم زمان قبلی که برای نوشتن مقاله صرف میکردند، تمام کرده و بالاترین نمره را بگیرند. شکل
چنانچه مایلید تا بیشتر در مورد ایدههای بوزان بخوانید، به کتاب Use Your Head، فصل پنجم، "الگوی مغز- برای به یاد آوردن اطلاعات و خلاقیت" و فصل ششم، "الگوی مغز- روشهای پیشرفته و کاربرد آنها" مراجعه کنید. برخی دانشجویان نوشتن آخرین پاراگراف را قبل از شروع نوشتن مقاله، بهترین تکنیک برای نوشتن مقاله میدانند. این روش جهت حرکت مقاله را مشخص میکند و این اطمینان را ایجاد میکند که یک نتیجهگیری ثابت- متناسب با الگوی مطرح کردن ایدهها توسط شما، انجام میشود. همیشه طراحی را در نظر داشته باشید به یاد داشته باشید که طراحی ممکن است دقایق کمی را (بهعنوان مثال دریک امتحان) به خود اختصاص داده و زمان بیشتر برای یافتن اطلاعات و ایدهها و توضیح دادن آنها و ایدهپردازی صرف شود. ولی به هرحال بهتر است در مرحله اول افکار خود را سازماندهی کرده و یک طرح برای آن در نظر بگیرید. تنها با آماده کردن یک نقشه میتوانید کنترلی روی اطلاعات و ارائه موضوع مقاله به طور خلاق داشته باشید و یک نتیجهگیری منسجم و منطقی را انجام دهید. 5. نوشتن مقاله درنهایت به مرحلهای رسیدیم که اغلب افراد فکر میکنند که در این مرحله نوشتن مقاله شروع میشود. ولی این مرحله وقتی آسان خواهد بود که ابتدا پیشنهادهای مطرح شده در زیر را انجام دهید. تا جای ممکن، ابتدا یک پیشنویس تهیه کنید، تا نگران به کاربردن کلمات دقیق نباشید. از نقشه خود پیروی کنید وهمه ایدههایی را که در نظر داشتید پیاده کنید. به طور ایدهآل، بهتر است پیشنویس خود را برای چند روزی ترک کرده، و سپس مجدداً آن را مرور کنید. بدین ترتیب به طور مؤثرتری میتوانید آن را اصلاح کنید. سبک
دانشجویان زیادی در مورد سبک نوشتههای خود نگرانند ولی به یاد داشته باشید که کلماتی که استفاده میکنید، افکار شما را مطرح میکنند و شما طرح وفهم واقعی از موادی را که استفاده میکنید در اختیار دارید و حالا با نوشتن عبارات بهصورت واضح و مرتبط با هم عدم جذابیت نوشته خود را کم میکنید. خیلی بهتر است که از زبانی ساده و قبل فهم برای نوشتن استفاده کنید، البته میان نوشتن و صحبت کردن تفاوتهایی وجود دارد که بعداً شرح داده خواهد شد. این بدین معنی نیست که شما باید از کلمات پیچیده و نامفهوم استفاده کنید- بلکه باید از به کار بردن عبارات محاورهای و اختصارات و جملات محاوره به فرمهای دیگری که برای ایجاد ارتباط با دیگران هنگام صحبت به کار میرود احتراز کرد. به طور کلی، از جملات کوتاه استفاده کنید. البته در یک مشاوره و متن حقوقی ممکن است از جملات بلندتری استفاده شود. ولی موضوع اصلی واضح، فشرده و مختصر بودن متن برای خواننده است، و اینکه خواننده بتواند استدلالهای مورد نظر شما را تعقیب کند و از متن منحرف نشود. صفحهآرایی وقتی موضوع مقاله خود را معرفی کردید، باید بدانید که در هر پاراگراف چه موضوعی مطرح خواهد شد. طراحی و نقشه شما در اینجا شما را راهنمایی میکند، ولی اکنون باید برای جزئیات بیشتری تصمیمگیری کنید: چه نمودارهایی لازم است و در کجا باید آنها را قرار داد؟ پاراگراف ها چگونه میتوانند به بهترین شکل در یک سکانس منطقی آرایش یابند؟ آیا عناوین و سرتیترها به خواننده کمک میکنند؟ پاراگرافها وقتی قصد دارید تا در مقاله خود ایدههایتان را مطرح کنید، ابتدا باید توضیحات کلی در مورد هریک بدهید، همچنین باید مطمئن شوید که هر پاراگراف به یک موضوع میپردازد و باید به طور طبیعی یک رابطه با پاراگرافهای بعدی خود داشته باشد. یک پاراگراف به طور معمول به یک موضوع یا جنبه خاص میپردازد- ممکن است اهداف اصلی را مطرح کند، یا یک ایده را بسط دهد. هر دو پاراگراف ممکن استموضوعات مختلفی را دنبال کنند ولی یک رابطه، از استدلالهای مثبت یا منفی، قبل یا بعد از هر یک از آنها وجود دارد. معمولاً جمله اول هر پاراگراف جملهای است که موضوع آن پاراگراف را مطرح میکند و تم اصلی پاراگراف رامشخص میکند. تغییروضعیت
عبور از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی معمولاً با مشکلاتی همراه است- اما برای ایجاد پیوستگی در متن و راهنمایی کردن خوانندهتان و نشان دادن اینکه چگونه در متن حرکت کردهاید باید این مشکلات را حل کرد. برخی از متداولترین کلمات و عباراتی که میتوان با آنها بین دو پاراگراف ارتباط ایجاد کرد عبارتند از:
"ولی"، "به هرحال"، "از طرف دیگر" و "حتی" که برای مقایسه و نشان دادن زمینه استفاده میشوند؛ "بهعنوان مثال" و "عبارت است از" که برای تشریح و توضیح دادن موضوع استفاده میشوند؛ "همین طور"، "علاوه بر این"، "بهعلاوه" و "از این گذشته" که برای توضیح دادن بیشتر و طولانی کردن متن استفاده میشوند؛ "سپس"، "بعد از" و "سرانجام" که مراحل بعدی بحث را نشان میدهند. فهرست کتب در پایان مقاله خود باید یک لیست هرچند ساده از انتشارات و کتابهایی را که استفاده کردهاید، ذکر کنید. همچنین لیست افراد و سازمانهایی که با آنها رابطه برقرار کردهاید. این لیست برای خواننده مفید است، و همچنین به شمانیز کمک میکند تا چنانچه بخواهید بعداً مروری روی چگونگی بسط دادن ایدههای خود داشته باشید در زمان کمتری این کار را انجام دهید. بازبینی
همانطور که قبلاً اشاره شد، یک بازبینی زمانی مفید است که نیازی به بازنویسی زیادی نداشته باشد. شما ممکن است حتی از دوست خود بخواهید تا وقتی متن را بازخوانی میکنید به آن گوش کند- این کار میتواند تا حد زیادی کمک کند تا ساختار جملات یا عبارات غیر منطقی که با آنها ایدههای خود را مطرح کردهاید، دقیقتر اصلاح کنید. چنانچه دوست ندارید دوست شما زمانی را برای این کار صرف کند، سعی کنید تا از یک ضبط صوت استفاده کنید تا ضمن خواندن متن آن را ضبط کرده و بعداً بهعنوان یک شنونده سوم به آن گوش کنید و رابطه منطقی بین عبارات را درک کنید. یک چک لیست برای بازبینی در اینجا یک چک لیست بازبینی مفید، برای اینکه شما بتوانید با استفاده ازآن همه فرآیندهای لازم و ضروری را برای آماده کردن مقاله خود بازبینی کنید، ارائه میکنیم. •آیا من به سؤالات خاصی که مطرح بودهاند، پاسخ دادهام؟ •آیا همه جنبههای اصلی را پوشش دادهام؟ •آیا به حد کافی عمیق این جنبهها را پوشش دادهام؟ •آیا محتوا و مضمون متن با هم مرتبطند؟ •آیا محتوای متن درست و صحیح است؟ •آیا مواد را بهصورت منطقی مرتب کردهام؟ •آیا در مقاله با سرعت مناسبی از یک بخش به بخش دیگر، و از یک پاراگراف به پاراگراف بعد حرکت کردهام؟ •آیا هریک از نکاتی که به آنها پرداخته شده است با یک مثال و استدلال توضیح بیشتری برای آن داده شده است؟ •آیا همه منابع و مراجع استفاده شده را معرفی کردهام؟ •آیا به طور واضح تفاوت میان ایدههای خودم و ایدههای دیگران را مشخص کردهام؟ •آیا مقاله، با توجه به محدوده کلمات و اهداف مشخص شده، به حد کافی بلند نوشته شده است؟ •آیا متن را به سادگی و قابل فهم نوشتهام؟ •آیا گرامر، نشانهگذاریها و دیکته کلمات قابل قبول است؟ •آیا مقاله به طور خوانا و مرتب نوشته شده است؟ •آیا حالات متقاعد کنندهای را که میتوانستم شرح دهم مطرح کرده و شرح دادهام؟ ظاهر
درنهایت اکنون وقت آن رسیده تا ظاهر یک مقاله را شرح دهیم. آیا متن واضح نوشته شده است یا این کار با استفاده از یک برنامه تایپ و کلمهپرداز انجام شده است؟ آیا صفحهآرایی زیبایی دارد؟ این موارد مهم بوده و به هرحال به نظر میرسد از مؤلفههای اولیه و بنیادین برای نوشتن یک مقاله باشند. 6. میزان یادگیری با مطالعه مقاله شما اکنون نکات بسیار زیادی در مورد نحوه نگارش مقاله و چیزهایی در موردتحقیق و پژوهش یاد گرفتهاید. در نگارش مقاله، شما این آموختهها را به طور یک جا استفاده میکنید. ولی ممکن است بهعنوان مثال نظرات بسیار گوناگونی به شما پیشنهاد شود. همه این نظرات وقتی شما استدلالهایهای تازهای را درنظرمیگیرد میتوانند کاملاً مورد ملاحظه قرار گیرند. البته ممکن است اصلاح این استدلالها یا اشتباهات موجود در آنها به آسانی انجام شود. ممکن است تفاسیر مختلفی درمورد نوشتههای شما و سبک نگارش شمامطرح شود که بیان کنند که چگونه میتوانید خودتان و نظریاتتان را واضحترشرح دهید- یا درمورد جزئیات مطرح شده و ساختار مقاله شما نظرات مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. همه این نظرات را به دقت بررسی کنید. پیشنهادهای کلی را که دریافت میکنید، ارزیابی و در مقاله خود اعمال کنید. واین امکان وجود دارد که اعمال این نظرات نمره مقاله شما را افزایش دهد. استاد شما توجه خاصی به این پیشنهادها و اینکه تا چه حد میتوانند برای شما مفید باشند دارد. این جزئیات که توسط استاد شما مطرح میشوند میتوانند در مقاله نویسی شمارعایت شوند- که دلیل خوبی برای ایجاد یک فضای بزرگ برای صفحهآرایی، تنظیم کردن حاشیه صفحهها، فاصله میان خطوط یا استفاده از صفحات تک رو برای نگارش مقالهاند.
متن زیر که پیش از این در سایت "انسانشناسی و فرهنگ" منتشر شده است، برگرفته از یکی از کتابچههای انتشارات راتلج است که توسط بیتا نقاشیان ترجمه شده است و به طور خلاصه، مختصر و مفید، در باب نوشتن یک مقاله علمی سخن میگوید. با توجه به اهمیت این موضوع و معضلات و کاستیهای بسیاری که در نظام آموزشی ما در رابطه با چگونگی نگارش یک مقاله علمی وجود دارد، به نظر میرسد بازنشر این مطلب ضرورتی انکارناپذیر باشد. 1. مقالهنویسی بهعنوان یک دانشجو، شما اغلب اوقات مجبور به نوشتن یک مقاله در طی یک ترم تحصیلی هستید. گاهی یک مقاله طی یک ترم تحصیلی نوشته میشود و تحت ارزیابی دیگران قرار میگیرد و دیگران به سؤالاتی که در امتحان مطرح میشود با استفاده از این اطلاعات پاسخ میدهند. یک مقاله معمولاً بهعنوان یک قطعه پیوسته نوشته میشود و شامل حداقل 500 کلمه تا 5000 کلمه در هر مقاله تخصصی یا عمومی میشود. این کتابچه مراحل مختلفی را که شما برای نوشتن یک مقاله نیاز دارید به شما میآموزد. زمانی که لازم است برای هریک از مراحل نوشتن یک مقاله صرف کنید مسلماً با شرایط محیطی و سطح مطالعاتی که انجام میدهید مطابق است. اجازه دهید تا نگاهی به مرحله اولی که در نوشتن یک مقاله پشت سر میگذارید بیاندازیم.
چرا مقاله بنویسیم؟ اینکه بدانیم ارزش انجام دادن هرچیزی چقدر است، معمولاً به ما کمک میکند تا احساس مثبتی در مورد برخی از کارهایی که قرار است انجام دهیم داشته باشیم. بنابراین ارزش نوشتن یک مقاله چقدر است؟ - مطرح شدن ایدههای نو- میتوانید بیشتر در مورد این موارد بیاندیشید. این کار شما را مجبور میکند تا اهداف خود را طبقهبندی کنید. بهعنوان حس اول، نوشتن، یک مرحله تعیین کننده است که به شما کمک میکند تا با ایدههای نو و تجربیات جدید روبرو شوید. بدون این مرحله، دانستن چگونگی درک مسائل برای شما سختتر است. ایدهها، اطلاعات نو، یا هرآنچه در نوشتن مطرح است، درواقع مهارتهایی هستند که شما برای انجام دادن هرکاری لازم دارید. نوشتن مقاله تمرینی است برای اینکه شما این مهارتها را در خود پرورش دهید. چنانچه اکنون یک ترم تحصیلی است، شما میتوانید سطح توانایی نوشتن خود را طی گذراندن یک امتحان بسنجید، وفراموش نکنید که مقاله، بازبینی بسیار مفیدی از اطلاعات را فراهم میآورد. درنهایت این راهنما برای شما شانس رسیدن به پشتیبانی یک استاد خصوصی را فراهم میآورد تا به شما چگونگی برقرار کردن رابطه با موضوع را بیاموزد. با استاد خصوصی خود، شما میتوانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و انرژی خود را روی زمان متمرکز کنید. بنابراین شما میتوانید یک مقاله را به شکل مثبت بنویسید. این کتابچه بسیاری از قابلیتهای یادگیری را در اختیارتان میگذارد. مسیر متعارف کدام است؟ شما باید هرگونه نیاز برای نوشتن یک مقاله را بررسی کنید. چه مدت باید این بررسی طول بکشد؟ آیا این بررسی میتواند بهصورت ویژه انجام شود؟ چنانچه پاسخ این سؤالات را میدانید، این پاسخها میتواند به شما کمک کند تا احساس نزدیکتری با این موضوع پیدا کنید.
نوشتن بر اساس سخن شفاهی نکته در این مرحله به یاد آوردن اختلاف بین رابطه برقرار کردن به وسیله نوشتن و صحبت کردن است. شما باید کلمات را با دقت انتخاب کنید و جملات را بهصورت کاملاً واضح و پخته و بامعنی بیان کنید. بهیاد داشته باشید که شما بهعنوان یک خواننده نمیتوانید مفهوم جملات مشکوک و نامفهوم را بهراحتی درک کنید. بسیارمهم است که بهعنوان یک مرحله خودتان بهجای خواننده متن، جملات را خوانده و تصور کنید که خواننده میتواند با آنچه مد نظر شما بوده است همراه باشد. هرگونه اهمیت در بیان کلمات، جملات و یا تأکیدات را باید درنظر داشت، و بهعلت اینکه خواننده میتواند با تصور خود متن را دنبال کند، چنانچه لازم باشد نوشته باید جزئیات بیشتری را برای متمرکز کردن فکر خواننده و جلوگیری از انحراف فکری او در نوشتن مطرح کرد. این موارد از اصول کلی است که شما برای نوشتن یک مقاله نیاز دارید. اکنون به مرحله بعدی میرویم. 2. مسئله شما چیست؟ فهم مسئله شما نیاز دارید تا کلمات استفاده شده در یک مسئله را بررسی کنید، تا مطابق با آن در واقع آنچه را از شما خواسته شده است انجام دهید. همچنین نیاز دارید تا فرضیات مطرح در پشت یک مسئله را بررسی کنید و پیچیدگیهایی را که در فرضیات یا طریقه مطرح شدن یک مسئله وجود دارد، بفهمید. آیا موضوع مسئله نیاز به ارائه یک مرجع خاص برای ارائه یک جلوه مناسب از مسئله دارد؟ آیا تجربیات شخصی شما کافی است و تجربه کردن پیچیدگی نظریهها آسان است - یا باید از دانش دیگران نیز برای فهمیدن منظور یک مسئله استفاده کنید؟ واژگان کلیدی معمولاً در این مرحله دانستن کلمات کلیدی و فکر کردن در مورد آنها و اینکه یک مسئله با بهکار بردن چه کلماتی میتواند مطرح شود بسیار مفید است. جستجو برای کلمات حیاتی یا عباراتی که میتوانند حالت و ساختار پاسخی را که شما برای سؤال مطرح شده مینویسید مشخص کنند، اهمیت دارد. در زیر یک لیست ازکلمات کلیدی که میتواند در یک مقاله یا در عنوان مقاله استفاده شوند ارائه شده است و ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید که چه چیز در یک مأموریت از شما خواسته شده است. برخی واژه ها که به طور مستقیم در سؤالات مقاله نویسی استفاده میشوند: مقایسه
به دنبال تشابه و اختلافات بین عبارات گشتن و دستیابی به یک جمعبندی قابل قبول. وضوح
مرتب کردن تناقضها براساس اختلافات موجود. انتقاد
به شما امکان یک قضاوت درمورد شایستگی تئوریها، یا ایده و نظرهایا در مورد درست بودن یک واقعیت را میدهد. قضاوت خود را با توضیح دادن یک رخداد یا دلایل پیدایش یک رخداد انجام دهید. مشخص کردن و تعریف کردن جفت و جور کردن معانی کلمات و عبارات. در اغلب حالات ممکن است لازم باشد تا تعاریف مختلف یا ممکن را بررسی و آزمایش کنید. شرح و توضیح یک شماتیک (نمونه) از جزئیات را ارزیابی و ارائه میکند. بحث و گفتگو نظریات را با ارائه یک بحث ارزیابی یا آزمایش میکند؛ وارسی کردن ومناقشه؛ دلایل و مخالفتها را مطرح میکند. همچنین پیچیدگیها را بررسی میکند. ارزیابی
یک ارزیابی، ارزش چیزها را از منظر درست بودن یا مفید بودن آن چیز انجام میدهد، و البته در درجات پایینتر شامل ایده و نظریات شخصی خودتان نیز میشود. شرح دادن تفسیر کردن و تشریح دلایل و نظریات. توضیح دادن با مثال استفاده از اشکال یا نمودارها برای شرح دادن واضحتر موضوعات، یا استفاده از مثالهای مختلف برای بیان روشنتر. تفسیر کردن بیان معانی عبارات، بهصورت واضح و روشن، معمولاً در قضاوت کردن شما نیز استفاده میشود. قضاوت کردن نشان دادن زمینههای اضافی برای تصمیمگیری یا نتیجهگیری؛ پاسخ دادن به موضوعات اصلی مطابق با آنچه مورد نظر شما بوده است. نمای کلی یک مرز یا مقدمات اصلی را برای ارائه یک موضوع، حذف جزئیات و تأکید روی موارد مهم و ساختاربندی و مرتب کردن عبارات ارائه میکند. بازگو کردن الف. بیان کردن بهصورت داستانی- در بررسیها بسیار مفید است. ب. نشان دادن اینکه چگونه چیزهای مختلف با یکدیگر ارتباط دارند، و اینکه چهشباهاتی بین آنها وجود دارد یا اینکه چطور روی هم تأثیر میگذارند. مرور مطمئن شدن از بررسی دقیق از یک موضوع. اظهار کردن و تصریح کردن بیان کردن یک موضوع بهطور مستقیم، صریح و واضح. خلاصه کردن ارائه یک ارزیابی مختصر در مورد نکات اصلی یک موضوع و رویداد، و حذف کردن جزئیات و مثالهای غیر لازم. تعقیب کردن دنبال کردن یک فرآیند یا تاریخچه یک موضوع مربوط به نقطه شروع و مرجع. میدان دید یک مسئله دونکته دیگر که باید به آنها اشاره کرد: شما نیاز دارید تا ببینید یک سؤال از چند بخش تشکیل شده تا به قسمتهای مختلف سؤال پاسخ دهید و بدانید به هر یک از این بخش ها به چه میزان باید پاسخ داده شود. و دیگر اینکه محدوده موضوع چقدر است؟ در این مرحله خیلی مهم است که شما با یک تحقیق با انتهای آزاد روبرو نیستید. شما باید برای دستیابی به مواد مورد نیاز خود در یک نوشته قابلیت انتخاب داشته باشید و متن خود را با انتخاب موادی که مربوط به سؤالات مطرح شده است بنویسید. سؤال
یادآوری- چنانچه هنوز مطمئن نیستید، شما منابع دیگری نیز در اختیار دارید که ممکن است به شما کمک کنند-، از طریق صحبت با دانشجویان، استفاده ازپایگاه مدیریت داده و سایر موارد نیز میتوانید آنچه را که در سؤال خواسته شده است، پیدا کنید. چنانچه هنوز در شک و تردید هستید، از استاد خود سؤال کنید. بعد از همه این مراحل، وی سؤال را متناسب با دید شما و ارزیابی زمان، مجدد مطرح میکند. وقتی از این موضوع مطمئن شدید که در سؤال از شما چه خواسته شده است، آمادهاید تا به مرحله سوم و جمعآوری مواد بروید. 3. جمعآوری مواد آنچه در جمعآوری مواد مهم است، این است که دادهها مرتبط و وابسته باشند. اما چگونه این کار را باید انجام داد؟ بهدست آوردن یک کتاب که مفید باشد آسان است. اینکار میتواند بهصورت یک سرگرمی انجام شود و شما ممکن است چیزهایی را طی انجام دادن آن یاد بگیرید. اما این کار به شما کمک نمیکند تا مقاله خودتان را بنویسید. سؤالها- خواندن هدفمند شما باید هدفمند و سیستماتیک یک مطلب را بخوانید و طبق سؤالی که شروع به کار بر روی آن کردهاید آن را فرموله کنید. موضوع نوشته را مجدد بررسی کنیدو سؤالات کمی را بنویسید که نیاز به پاسخ دادن به آنها را دارید و باید آنها را پوشش دهید. همانطور که میخوانید، سؤالات خاص بیشتری برای شما مطرح خواهد شد، که میتوانید بهدنبال جواب آنها باشید. یک محدودیت برای چگونگی تحقیق کردن درمورد آنچه میتوانید انجام دهید وجود دارد، بنابراین از پیداکردن پاسخ اولین سؤال مطمئن شوید و سپس به سؤال دوم بروید. زودتر شروع کنید این ایده خوبی است که هرچه زودتر یک کار را شروع کنید. ابتدا فکر کنید و سؤالات بعدی را تا حد ممکن بعد از اینکه سؤالهای پیش آمده را بررسی کردید فرموله کنید. این کار به شما کمک میکند تا وقت داشته باشید تا نوشتههای خود را مرور کنید. تنوع منابع یک منبع عظیم از ایدهها و اطلاعات، لیست کتاب تهیه شده است- شما میتوانید این لیست را تهیه و تاریخچه کتابها را در لیست کتابهای عمومی بررسی کنید و ببینید که آیا این کتابها میتوانند برای شما مفید باشند. همچنین، استفاده از دایرهالمعارف، مقالات پژوهشی، مجلات، و اسناد دولتی نیز میتوانند مفید باشد. یادداشتهای شخصی شما از سخنرانیها و یا طی خواندن متون نیزمیتوانند مواد مفیدی باشند. ولی به منابع دیگری که میتوانند در رابطه با یکمباحثه و سخنرانی دوست شما یا یک مصاحبه تلوزیونی باشند نیز اشکال نگیرید ومیتوانید از آنها نیز استفاده کنید. استفاده از یک دفتر یادداشت از هرگونه منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید- بهتر است در یک دفتر،ایدههایی که با آنها برخورد میکنید، سؤالها، یا مثالهایی را که در این راستا مشخص میشوند یادداشت کنید و چنانچه لازم است، میتوانید بعداً از آنها استفاده کنید. اگر شما آنها را ثبت نکرده باشید، بهطور حتم خیلی از آنها را فراموش خواهید کرد. بهعنوان یک پیشنهاد، برخی دانشجویان ترجیح میدهند تا از کارتهایی پنج در هشت سانتیمتری استفاده کنند که میتوان به آسانی آنها را مرتب کرد و نگه داشت و وقتی میخواهید مقاله خود را بنویسید از آنها استفاده کنید.
منابع را ثبت کنید شما باید همه منابعی را که از آنها استفاده میکنید، ثبت کنید و میتوانیدبه طور مثال این کار را در دفترچه یادداشت خودتان انجام دهید. عنوان ونویسنده کتاب، یا نام سخنران را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید باید این اطلاعات را بعداً در انتهای مقاله خود ذکر کنید. آثار ادبی دیگران را سرقت نکنید چنانچه از یک عبارت نقلی به طور مستقیم استفاده میکنید، باید آن را در پاورقی با ذکر منبعی که این عبارت را از آن استخراج کردهاید معرفی کنید. استفاده از کارهای دیگران به هر شکل حتی قابل قبولی اغلب مشکلات خاص خود را به همراه دارد. چنانچه از کلمات خودتان استفاده کنید و موضوعاتی را که خودتان فهمیدهاید، مطرح کنید به شما کمک میکند تا با این مشکلات روبرو نشوید. ولی به یاد داشته باشید، سرقت آثار ادبی نویسندگان دیگر، بدون ذکر نام نویسندگان آنها مشکلآفرین است و وقتی مقاله خودتان را مینویسید باید از آن احتراز کنید. 4. طرح ریزی ظاهر بیرونی مقاله اهمیت طراحی طراحی ظاهر بیرونی مقاله به شما ساختار مقدماتی لازم برای کار شما رامیدهد. این کار به شما کمک میکند تا ایدهها و جزئیات با اهمیتی را که برای شرح یا پرورش ایدهها لازم دارید تنظیم کنید. ممکن است شما نوشتن مقاله خود را با طراحی ظاهر بیرونی آن آسانتر انجام دهید. خواننده نیز امکان دارد آسانتر متنی را که نوشتید دنبال کند. نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در یک امتحان چنانچه زمان کمی در اختیار داشته باشید، یک طراحی از خطوط بیرونی میتواند حداقل نیمی ازنمره به پایان رساندن یک مقاله را برای شما به دنبال داشته باشد. البته شما نباید نسبت به این موضوع سختگیر باشید که نمیتوانید از این حدود مشخص فراتر روید. ممکن است برخی ایدههای جدید یا ایدههای مرتبط نیز به ذهن شما برسد و شما مجبور به طراحی و جمعآوری مواد جدید مرتبط با این ایده شوید. ولی مراقب باشید که این کار در حقیقت برای تصمیمگیری شما برای بازآرایی اطلاعات جمعآوری شده و طراحی مجدد مفید است و نه برای نوشتن متن اضافی. انتخاب مواد نکات اصلی را انتخاب کنید و اجازه دهید تا فضای کافی برای تشریح آنها ایجاد شود و سپس آنها را شرح دهید که این بخش مسلماً سختترین بخش نوشتن یک مقاله است. از هر مرحله با دقت به مرحله بعد بروید. مراحل دو و سه کمک میکنند تا موادی را جمع کنید که مرتبط با موضوعی هستند که شما مطابق با آن موضوع مقاله را فرموله میکنید. معمولاً رد کردن موادی که زمان زیادی برای جمع کردنآنها صرف شده است ناراحت کننده است ولی این ایده خوبی نیست که از همه مواد جمعآوری شده به طور کامل استفاده شود. خیلی سخت در مورد رابطه بین نکات موردنظر خودتان و این موضوع فکر کنید- این کار بهعنوان یک طرح واقعا به شما کمک میکند. برخی افراد متوجه میشوند که استفاده از یادداشتهایشان به آنها کمک میکند تا بخشهای کاری را که انجام میدهند درست انتخاب و مرتب کنند. از طرفی باقی افراد تنها یک جانبه به یادداشتهای خود نگاه میکنند و سپس آنها را تفکیک و مرتب میکنند. اگر چه این کار به نظر میرسد هزینهبردارتر باشد (چنانکه شما را نگران میکند تا از یادداشتهای دور ریخته نیز استفاده کنید)، اما میتواند سبب صرفهجویی در وقت شما شود. مقدمه متن اصلی مقاله نتیجه گیری ولی ممکن است ارزش داشته باشد تا این موضوع را شرح دهیم که چه چیز بین این سه بخش مشترک است.
مقدمه شامل برخی توضیحات در زمینه موضوع مقاله است- ممکن است توضیح دادن درمورد موضوع مقاله لازم باشد، این بخش همچنین بیان میکند که هرجنبه ازموضوع مقاله برای چه و چگونه مطرح میشود. به یاد داشته باشید که شما یک کتابن مینویسید، بنابراین تنها سه یا چهار بحث اصلی را باید انتخاب و شرح دهید. مقدمه بدین ترتیب خواننده را به طور کامل درمورد چیزی که میخواند راهنمایی میکند و مشخص میکند که چه چیزی را دنبال میکند. در متن اصلی مقاله نیز هریک از این نکات باید رعایت شده باشد، و در این بخش مقاله متن با ارائه مثالها و توضیحات بیشتری نوشته میشود. در ادامه دراین کتابچه میتوانید درمورد اینکه چگونه میتوان از پاراگرافها و جملات برای ارائه ایدههای اصلی و دلایل و مدارک استفاده کرد، بخوانید. چنانچه مطرح کردن برخی ایدهها به طور مفصلتر و مطولتر به درک بیشتر مقاله کمک میکند، طول هر بخش را میتوان بدین منظور بهصورت زیر تنظیم کرد: مقدمه: هفت تا هشت در صد کل متن مقاله نتیجهگیری: 12 تا 15 در صد کل متن مقاله روشهای دیگر طراحی شما مسلماً با تجربه کردن راههای طراحی مقاله خود میتوانید روشهای موردعلاقه خود را شناسایی کنید. سایر روشهای طراحی که در این بخش به آنها اشاره نشد ممکن است خارج از تصور باشند و فکر کردن به آنها سخت باشد. آیا درمورد الگوی یادداشتبرداری چیزی شنیدهاید؟ الگوی یادداشتبرداری روشی است که میتواند برای یادداشتبرداری در رابطه با طراحی ایدههای مورداستفاده در مقاله استفاده شود و این روش توسط تونی بوزان (Tony Buzan) مطرح و توسعه داده شده است. با شروع کردن از بالا و مرتب کردن جملات یا تهیه یک لیست، میتوان ایدههای اصلی و شاخه های منشعب از این ایدهها را به طور مستقیم تفکیک و شناسایی کرد. بوزان نشان داد که مغز با یک الگوی خطی کار نمیکند وراههای تجربی زیادی برای یادداشتبرداری و طراحی وجود دارد که البته اغلب آنها مفید نیستند. چنانچه مغز با یک تصور کلیدی و با یک الگوی پیوسته کارکند، نسبت به ساختار یادداشتبرداری ما و رابطه میان کلمات در این روش واکنش خوبی دارد. خیلی از دانشجویان متوجه شدهاند که این نوع کار کردن برای آنها قابل قبولتر بوده و میتواند راه خیلی سازندهای باشد تا نظر خود را بتوانند ایده خود را حول ایده مرکزی مطرح کنند. وقتی الگو کامل میشود، همه اطلاعات به طور آماده در دسترس بوده و همه اطلاعات لازم برای تصمیمگیری نهایی وجود دارد و میتوان این اطلاعات را ارائه کرد. بوزان از دانشجویان میخواهد تا از این تکنیک در دانشگاه آکسفورد استفاده کنند تا بتوانند یکمقاله را در یک سوم زمان قبلی که برای نوشتن مقاله صرف میکردند، تمام کرده و بالاترین نمره را بگیرند. شکل
چنانچه مایلید تا بیشتر در مورد ایدههای بوزان بخوانید، به کتاب Use Your Head، فصل پنجم، "الگوی مغز- برای به یاد آوردن اطلاعات و خلاقیت" و فصل ششم، "الگوی مغز- روشهای پیشرفته و کاربرد آنها" مراجعه کنید. برخی دانشجویان نوشتن آخرین پاراگراف را قبل از شروع نوشتن مقاله، بهترین تکنیک برای نوشتن مقاله میدانند. این روش جهت حرکت مقاله را مشخص میکند و این اطمینان را ایجاد میکند که یک نتیجهگیری ثابت- متناسب با الگوی مطرح کردن ایدهها توسط شما، انجام میشود. همیشه طراحی را در نظر داشته باشید به یاد داشته باشید که طراحی ممکن است دقایق کمی را (بهعنوان مثال دریک امتحان) به خود اختصاص داده و زمان بیشتر برای یافتن اطلاعات و ایدهها و توضیح دادن آنها و ایدهپردازی صرف شود. ولی به هرحال بهتر است در مرحله اول افکار خود را سازماندهی کرده و یک طرح برای آن در نظر بگیرید. تنها با آماده کردن یک نقشه میتوانید کنترلی روی اطلاعات و ارائه موضوع مقاله به طور خلاق داشته باشید و یک نتیجهگیری منسجم و منطقی را انجام دهید. 5. نوشتن مقاله درنهایت به مرحلهای رسیدیم که اغلب افراد فکر میکنند که در این مرحله نوشتن مقاله شروع میشود. ولی این مرحله وقتی آسان خواهد بود که ابتدا پیشنهادهای مطرح شده در زیر را انجام دهید. تا جای ممکن، ابتدا یک پیشنویس تهیه کنید، تا نگران به کاربردن کلمات دقیق نباشید. از نقشه خود پیروی کنید وهمه ایدههایی را که در نظر داشتید پیاده کنید. به طور ایدهآل، بهتر است پیشنویس خود را برای چند روزی ترک کرده، و سپس مجدداً آن را مرور کنید. بدین ترتیب به طور مؤثرتری میتوانید آن را اصلاح کنید. سبک
دانشجویان زیادی در مورد سبک نوشتههای خود نگرانند ولی به یاد داشته باشید که کلماتی که استفاده میکنید، افکار شما را مطرح میکنند و شما طرح وفهم واقعی از موادی را که استفاده میکنید در اختیار دارید و حالا با نوشتن عبارات بهصورت واضح و مرتبط با هم عدم جذابیت نوشته خود را کم میکنید. خیلی بهتر است که از زبانی ساده و قبل فهم برای نوشتن استفاده کنید، البته میان نوشتن و صحبت کردن تفاوتهایی وجود دارد که بعداً شرح داده خواهد شد. این بدین معنی نیست که شما باید از کلمات پیچیده و نامفهوم استفاده کنید- بلکه باید از به کار بردن عبارات محاورهای و اختصارات و جملات محاوره به فرمهای دیگری که برای ایجاد ارتباط با دیگران هنگام صحبت به کار میرود احتراز کرد. به طور کلی، از جملات کوتاه استفاده کنید. البته در یک مشاوره و متن حقوقی ممکن است از جملات بلندتری استفاده شود. ولی موضوع اصلی واضح، فشرده و مختصر بودن متن برای خواننده است، و اینکه خواننده بتواند استدلالهای مورد نظر شما را تعقیب کند و از متن منحرف نشود. صفحهآرایی وقتی موضوع مقاله خود را معرفی کردید، باید بدانید که در هر پاراگراف چه موضوعی مطرح خواهد شد. طراحی و نقشه شما در اینجا شما را راهنمایی میکند، ولی اکنون باید برای جزئیات بیشتری تصمیمگیری کنید: چه نمودارهایی لازم است و در کجا باید آنها را قرار داد؟ پاراگراف ها چگونه میتوانند به بهترین شکل در یک سکانس منطقی آرایش یابند؟ آیا عناوین و سرتیترها به خواننده کمک میکنند؟ پاراگرافها وقتی قصد دارید تا در مقاله خود ایدههایتان را مطرح کنید، ابتدا باید توضیحات کلی در مورد هریک بدهید، همچنین باید مطمئن شوید که هر پاراگراف به یک موضوع میپردازد و باید به طور طبیعی یک رابطه با پاراگرافهای بعدی خود داشته باشد. یک پاراگراف به طور معمول به یک موضوع یا جنبه خاص میپردازد- ممکن است اهداف اصلی را مطرح کند، یا یک ایده را بسط دهد. هر دو پاراگراف ممکن استموضوعات مختلفی را دنبال کنند ولی یک رابطه، از استدلالهای مثبت یا منفی، قبل یا بعد از هر یک از آنها وجود دارد. معمولاً جمله اول هر پاراگراف جملهای است که موضوع آن پاراگراف را مطرح میکند و تم اصلی پاراگراف رامشخص میکند. تغییروضعیت
عبور از یک پاراگراف به پاراگراف بعدی معمولاً با مشکلاتی همراه است- اما برای ایجاد پیوستگی در متن و راهنمایی کردن خوانندهتان و نشان دادن اینکه چگونه در متن حرکت کردهاید باید این مشکلات را حل کرد. برخی از متداولترین کلمات و عباراتی که میتوان با آنها بین دو پاراگراف ارتباط ایجاد کرد عبارتند از:
"ولی"، "به هرحال"، "از طرف دیگر" و "حتی" که برای مقایسه و نشان دادن زمینه استفاده میشوند؛ "بهعنوان مثال" و "عبارت است از" که برای تشریح و توضیح دادن موضوع استفاده میشوند؛ "همین طور"، "علاوه بر این"، "بهعلاوه" و "از این گذشته" که برای توضیح دادن بیشتر و طولانی کردن متن استفاده میشوند؛ "سپس"، "بعد از" و "سرانجام" که مراحل بعدی بحث را نشان میدهند. فهرست کتب در پایان مقاله خود باید یک لیست هرچند ساده از انتشارات و کتابهایی را که استفاده کردهاید، ذکر کنید. همچنین لیست افراد و سازمانهایی که با آنها رابطه برقرار کردهاید. این لیست برای خواننده مفید است، و همچنین به شمانیز کمک میکند تا چنانچه بخواهید بعداً مروری روی چگونگی بسط دادن ایدههای خود داشته باشید در زمان کمتری این کار را انجام دهید. بازبینی
همانطور که قبلاً اشاره شد، یک بازبینی زمانی مفید است که نیازی به بازنویسی زیادی نداشته باشد. شما ممکن است حتی از دوست خود بخواهید تا وقتی متن را بازخوانی میکنید به آن گوش کند- این کار میتواند تا حد زیادی کمک کند تا ساختار جملات یا عبارات غیر منطقی که با آنها ایدههای خود را مطرح کردهاید، دقیقتر اصلاح کنید. چنانچه دوست ندارید دوست شما زمانی را برای این کار صرف کند، سعی کنید تا از یک ضبط صوت استفاده کنید تا ضمن خواندن متن آن را ضبط کرده و بعداً بهعنوان یک شنونده سوم به آن گوش کنید و رابطه منطقی بین عبارات را درک کنید. یک چک لیست برای بازبینی در اینجا یک چک لیست بازبینی مفید، برای اینکه شما بتوانید با استفاده ازآن همه فرآیندهای لازم و ضروری را برای آماده کردن مقاله خود بازبینی کنید، ارائه میکنیم. •آیا من به سؤالات خاصی که مطرح بودهاند، پاسخ دادهام؟ •آیا همه جنبههای اصلی را پوشش دادهام؟ •آیا به حد کافی عمیق این جنبهها را پوشش دادهام؟ •آیا محتوا و مضمون متن با هم مرتبطند؟ •آیا محتوای متن درست و صحیح است؟ •آیا مواد را بهصورت منطقی مرتب کردهام؟ •آیا در مقاله با سرعت مناسبی از یک بخش به بخش دیگر، و از یک پاراگراف به پاراگراف بعد حرکت کردهام؟ •آیا هریک از نکاتی که به آنها پرداخته شده است با یک مثال و استدلال توضیح بیشتری برای آن داده شده است؟ •آیا همه منابع و مراجع استفاده شده را معرفی کردهام؟ •آیا به طور واضح تفاوت میان ایدههای خودم و ایدههای دیگران را مشخص کردهام؟ •آیا مقاله، با توجه به محدوده کلمات و اهداف مشخص شده، به حد کافی بلند نوشته شده است؟ •آیا متن را به سادگی و قابل فهم نوشتهام؟ •آیا گرامر، نشانهگذاریها و دیکته کلمات قابل قبول است؟ •آیا مقاله به طور خوانا و مرتب نوشته شده است؟ •آیا حالات متقاعد کنندهای را که میتوانستم شرح دهم مطرح کرده و شرح دادهام؟ ظاهر
درنهایت اکنون وقت آن رسیده تا ظاهر یک مقاله را شرح دهیم. آیا متن واضح نوشته شده است یا این کار با استفاده از یک برنامه تایپ و کلمهپرداز انجام شده است؟ آیا صفحهآرایی زیبایی دارد؟ این موارد مهم بوده و به هرحال به نظر میرسد از مؤلفههای اولیه و بنیادین برای نوشتن یک مقاله باشند. 6. میزان یادگیری با مطالعه مقاله شما اکنون نکات بسیار زیادی در مورد نحوه نگارش مقاله و چیزهایی در موردتحقیق و پژوهش یاد گرفتهاید. در نگارش مقاله، شما این آموختهها را به طور یک جا استفاده میکنید. ولی ممکن است بهعنوان مثال نظرات بسیار گوناگونی به شما پیشنهاد شود. همه این نظرات وقتی شما استدلالهایهای تازهای را درنظرمیگیرد میتوانند کاملاً مورد ملاحظه قرار گیرند. البته ممکن است اصلاح این استدلالها یا اشتباهات موجود در آنها به آسانی انجام شود. ممکن است تفاسیر مختلفی درمورد نوشتههای شما و سبک نگارش شمامطرح شود که بیان کنند که چگونه میتوانید خودتان و نظریاتتان را واضحترشرح دهید- یا درمورد جزئیات مطرح شده و ساختار مقاله شما نظرات مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. همه این نظرات را به دقت بررسی کنید. پیشنهادهای کلی را که دریافت میکنید، ارزیابی و در مقاله خود اعمال کنید. واین امکان وجود دارد که اعمال این نظرات نمره مقاله شما را افزایش دهد. استاد شما توجه خاصی به این پیشنهادها و اینکه تا چه حد میتوانند برای شما مفید باشند دارد. این جزئیات که توسط استاد شما مطرح میشوند میتوانند در مقاله نویسی شمارعایت شوند- که دلیل خوبی برای ایجاد یک فضای بزرگ برای صفحهآرایی، تنظیم کردن حاشیه صفحهها، فاصله میان خطوط یا استفاده از صفحات تک رو برای نگارش مقالهاند.