جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۴
کد مطلب: 14903
۰

آخرین تصمیمات در حوزه حذف کنکور؛ تغییرات آزمون دکتری93

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به طرح مسایل مرتبط با پذیرش جنسیتی کنکور در برخی از رسانه‌ها، گفت: فضای سیاه‌نمایی در خصوص پذیرش جنسیتی رواج یافته بود که از نظر کارشناسی بهتان بود، چرا که پذیرش دانشجویان دختر و پسر تفاوتی با سال گذشته نداشت.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم خدایی در مراسم «تقدیر از نفرات برتر کنکور 91» در دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ماموریت سازمان سنجش، گفت: سازمان سنجش دارای دو ماموریت سنجش علمی و استقرار نظام ارزشیابی و تعیین کیفیت آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سه میلیون و 400 هزار نفر در آزمون‌های مختلف سازمان سنجش شرکت کردند، اظهار کرد: از این تعداد یک میلیون و 400 هزار نفر وارد دانشگاه‌های کشور شدند.

خدایی با اشاره به برگزاری آزمون‌های ورودی بسیاری از دستگاه‌های کشور توسط سازمان سنجش گفت:‌ با احتساب این امر تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون‌های سال گذشته، چهار میلیون و 830 هزار نفر بود.
رییس سازمان سنجش با اشاره به پذیرش 586 هزار نفر در آزمون سراسری 91، گفت: در این آزمون نسبت شرکت کنندگان زن به مرد، 60.03 درصد بوده است، که در پذیرش نیز همین نسبت رعایت شد و 60.24 درصد خانم‌ها پذیرفته شدند. بنابراین بحث‌هایی که در رسانه‌ها در زمینه محدودیت پذیرش خانم‌ها ایجاد شده بود، صحت نداشت.

خدایی در توضیح این مساله ادامه داد: در آزمون 91، حدود 22 هزار و 800 رشته محل وجود داشت که از این تعداد 77 رشته محل در چهار دانشگاه مقدس اردبیلی، اراک،‌ اهواز و لرستان نیز در تعداد محدودی از رشته‌های ریاضی محدودیت قائل شده بودند که برخی از آنها نیز قبل از انتخاب رشته و برخی در زمان انتخاب رشته اصلاح شدند.


اصلاح نحوه پذیرش در رشته‌های محل‌های پررقابت

رییس سازمان سنجش در بخش دوم سخنان خود، با اشاره به طرح ساماندهی نظام پذیرش دانشجو بر اساس نقشه جامع علمی کشور، گفت: بر اساس این بند نقشه، و با تصویب کارگروه ماده 4 کنکور، میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 92 همچون گذشته 25 درصد لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به سایر مصوبات این جلسه افزود: در این جلسه مقرر شد که قانون حذف کنکور در رشته‌های پرمتقاضی که قابلیت اجرا ندارد، اصلاح شود. البته این تا زمانی است که قانون جدیدی به وزارت علوم ابلاغ نشود.



حذف کنکور در 3000 رشته محل

وی همچنین با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو در رشته‌محل‌های کم تقاضا گفت:‌ در این راستا پیشنهاد شد تا در رشته محل‌های کم‌تقاضای دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد که ظرفیت آنها تکمیل نمی‌شود، کنکور حذف شده و تنها سوابق تحصیلی ملاک پذیرش دانشجو باشد که این طرح در بیش از 3000 رشته محل اجرا می‌شود.


اعمال کمترین تغییرات در آزمون دکتری 93

رییس سازمان سنجش همچنین در خصوص برگزاری آزمون دکتری، گفت: در آزمون دکتری 90، حدود 131 هزار داوطلب شرکت کردند که از این تعداد شش هزار و 476 نفر پذیرفته شدند و در آزمون سال گذشته نیز 178 هزار نفر شرکت کرده‌اند که تاکنون تعداد قبولی‌ها 9000 نفر است و الان نیز در مرحله تکمیل ظرفیت قرار داریم که ظرفیت آن را به بیش از 1600 نفر برسانیم. به عبارت دیگر پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی دو برابر شده است.


خدایی در خصوص نحوه برگزاری آزمون دکتری 93، گفت: کمترین تغییرات را در این دوره از آزمون داریم، چرا که تاکید بر افزایش کیفیت است.

رییس سازمان سنجش با اشاره به برگزاری آزمون دکتری 93 در 18 اسفند، اظهار کرد: رشته‌های امتحانی با مواد آزمونی در این دوره از آزمون تقریبا همانند سال گذشته است و فقط در نحوه اجرا و فرآیندهای اجرایی درصدد بهبود برخی موارد هستیم.

خدایی در خاتمه با تقدیر از نفرات برتر کنکور گفت: تمام تلاش سازمان سنجش این است که بتواند با اعتماد به مردم، در این سیستم موفق باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو