پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۹
کد مطلب: 15009
۰

توصيه هاي طب اسلامي ايراني براي پيشگيري از سرطان

      سرطان بيماري شايعي است که به يکي از معضلات بخش سلامت در جوامع بشري تبديل شده است. در طب اسلامي، سنتي اگر چه درمان قطعي و آساني براي آن نيامده اما توصيه هايي شده است که مي توان از آن بهره برد. بر خلاف طب مدرن که علت سرطان را متفاوت مي داند، در طب اسلامي، سنتي علت بروز تمام سرطان ها افزايش يک ماده عنوان شده است: «سودا» ، وقتي سودا در بدن افزايش يابد، بنا به شرايط جسمي فرد باعث ايجاد سرطان در اعضاي مختلف بدن مي شود. يعني به عقيده متخصصان اين طب انواع سرطان ها به دليل افزايش سودا در بدن به وجود مي آيد. از ديدگاه طب سنتي سرطان «ورم سفت» يا «ورم صلب» محسوب مي شود که معمولاً بعضي از اين ورم ها وقتي پيشرفت کند، ممکن است سرطاني شود. دکتر سيد سعيد اسماعيلي محقق طب اسلامي و ايراني با اشاره به اين که «سرطان» واژه اي است که از طب سنتي وارد طب جديد شده است، مي افزايد: اين غده به دليل دست اندازي به بافت هاي اطراف و شباهت آن به دست و پاي حيواني به نام خرچنگ به «سرطان» معروف است (در زبان عربي يکي از معاني سرطان، خرچنگ است) که در زبان لاتين به آن «Cancer» مي گويند. اين محقق طب اسلامي، ايراني معتقد است که علت ايجاد سرطان، افزايش سودا در بدن است يعني عواملي که باعث افزايش سودا در بدن شود، زمينه ابتلا به سرطان را فراهم مي کند. به عنوان مثال مصرف غذاهايي که باعث افزايش غلظت خون شود، مانند غذاهاي تهيه شده از گوشت گاو، غذاهاي مانده، کنسرو شده، فريز شده توليد سودا را افزايش مي دهد. هم چنين غذاهاي سالم و مقوي مانند عدس، بادمجان، کلم، قارچ و ترشي و مصرف زياد خرما و گوشت شتر نيز ممکن است زمينه ساز افزايش سودا [البته در موارد خاص] باشد. وي با اشاره به اين که اين موضوع به معناي مصرف نکردن خوراکي هاي ياد شده نيست، مي افزايد: مي توان به مردم توصيه کرد که از غذاهاي کنسروي، مانده و... استفاده نکنند اما نمي توان آن ها را از مصرف غذاهاي سالم و مفيد ياد شده منع کرد. با اين حال افرادي که زمينه افزايش سودا دارند و به تشخيص پزشک غلظت سودا در بدن آن ها افزايش يافته است، بهتر است از اين مواد غذايي کمتر مصرف کنند. افزايش سودا به دليل افزايش حرارت کبد و ضعف عملکرد طحال
دکتر اسماعيلي افزايش حرارت کبد و ضعف عملکرد طحال را دليل افزايش سودا در بدن مي داند و با ذکر مثالي به توضيح آن مي پردازد: حرارت بالاي کبد در برخي موارد سبب افزايش سودا در بدن مي شود. براي درک بيشتر اين موضوع مي توان اين مثال را زد که وقتي حرارت زير ظرف غذا زياد باشد، مواد غذايي مي سوزد و سوخته آن در ظرف باقي مي ماند؛ در کبد نيز چنين اتفاقي مي افتد يعني وقتي حرارت کبد بالا باشد، مواد غذايي مي سوزد که به سوخته آن «سودا» مي گويند و اين امر باعث ايجاد سرطان مي شود. هم چنين ضعف عملکرد طحال که محل ذخيره سوداست در افزايش آن موثر است.


توصيه هاي طب اسلامي براي پيشگيري از سرطان
به اين افراد توصيه مي کنيم که از غذاهاي ذکر شده کمتر استفاده کنند و عملکرد کبد را با طبيب آشنا به طب اسلامي اصلاح کنند؛ يعني اگر حرارت کبد بالاست با خوردن عرق کاسني حرارت آن را کم کنند و اگر کبد سرد است باز هم با مصرف داروي مناسب عملکرد آن را اصلاح کنند.


خوب جويدن غذا و پرهيز از آشاميدن آب بين غذا
افراد بايد به اين نکته توجه کنند که غذا بايد خوب جويده شود تا هضم آن آسان تر شود زيرا اگر غذا خوب هضم نشود، مشکلات کبد بيشتر مي شود. متاسفانه امروزه شاهد هستيم که مردم غذا را به خوبي نمي جوند و هم چنين از آب يا نوشيدني بين غذا استفاده مي کنند که اين دو مورد سبب افزايش مشکلات مي شود بنابراين توصيه ما اين است که اين عادت هاي غذايي نادرست و شايع کنار گذاشته شود.توصيه اکيد طب سنتي کاهش مصرف غذاهاي صنعتي، نوشابه هاي گازدار و غذاهاي حاوي مواد نگه دارنده مانند سوسيس، کالباس، غذاهاي کنسروي و انواع غذاهايي است که براي ماندگاري بيشتر مواد نگه دارنده دارد.


توليد مواد غذايي طبيعي و بدون مواد نگه دارنده
همچنين دست اندرکاران توليد مواد غذايي بهتر است که در فرآيند توليد مواد غذايي، تجهيزات لازم را فراهم کنند تا مردم به جاي استفاده از مواد صنعتي و داراي مواد نگه دارنده، از مواد طبيعي استفاده کنند. در بخش کشاورزي بايد دستکاري ژنتيکي و اصلاح بذر و... کمتر انجام شود. اين تغييرات اگر چه باعث افزايش محصول مي شود اما کيفيت آن را تغيير مي دهد و چه بسا باعث افزايش بيماري هايي مي شود که با وجود تحقيقات بسيار، علتي براي آن نمي يابيم.


فرمايش پيامبر اکرم(ص)، اصل اساسي در پيش گيري
اگر به اين فرمايش پيامبراکرم(ص) که«معده خانه بيماري هاست و پرهيز درمان دردها» بينديشيم، درمي يابيم که براي پيش گيري از بيشتر بيماري ها بايد به نوع خوراک توجه کرد.


شيوع سرطان ها
دکتر اسماعيلي با اشاره به اين که بروز برخي سرطان ها در خانم ها و بعضي در آقايان بيشتر است، مي افزايد: به عنوان مثال سرطان ريه در مردان و سرطان سينه در زنان شايع تر است.هر عضو از بدن ممکن است به دليل ضعفي که پيدا کرده، مواد زائد را در خود جمع کند. به عنوان مثال در فرد سيگاري به دليل ضعف عملکرد ريه ها، مواد سوداوي در ريه جمع و به سرطان مبتلا مي شود.


توصيه به افراد مبتلا به سرطان
به عقيده دکتر اسماعيلي اگر چه در طب سنتي درمان راحتي براي سرطان وجود ندارد اما توصيه کلي اين است که بيماران درمان معمول خود را داشته باشند و در کنار آن با مشورت پزشک از بعضي داروهاي گياهي استفاده کنند و از مواد سودازا بهره بگيرند. به عنوان مثال همان طور که گفته شد عرق کاسني به کاهش حرارت کبد کمک مي کند و گزينه مناسبي براي بيماران است که با مشورت متخصص طب اسلامي و سنتي مي توانند از آن استفاده کنند.اما اين بيماران نبايد به هيچ عنوان درمان معمول را کنار بگذارند و تنها از داروهاي گياهي مصرف کنند. اين اقدام بسيار خطرناک است و به سلامت آنان آسيب مي رساند.     91/8/10 خراسان
نويسنده: رمضاني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...