جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۳
کد مطلب: 15205
۰

بهترین زمان برای نوشیدن آب

نوشیدن مایعات و به ویژه آب برای ورزشکاران در هر سن و سالی که هستند، بسیار مهم است؛ به خاطر اینکه تأمین آب بدن تنها روش ممکن برای انتقال مواد مغذی لازم و تولید انرژی و بالا بردن حرارت بدن در حین ورزش است. نوشیدن آب مستقیماً باعث کاهش وزن نمی‌شود اما همین مایه‌ حیات به لاغر شدن شما کمک زیادی می‌کند. به فعل «کمک می‌کند» توجه کنید؛
زمانی که آب جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری دیگر مانند انواع نوشابه‌ها و غیره می‌شود، میزان کالری‌های دریافتی شما را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این آب می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری شود و نگذارد شما پرخوری کنید.

آب و به ویژه آب خنک حتی نقش مهمی در افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دارد؛ نتایج یک پژوهش آلمانی نشان می‌دهد میزان متابولیسم بدن شرکت‌کننده‌ها بعد از نوشیدن حدود نیم لیتر آب به میزان ۳۰ درصد افزایش می‌یابد؛ اگر شما هم می‌خواهید لاغر شوید یک راهش این است که قبل از صرف غذا یک لیوان بزرگ آب بنوشید؛ این کار جلوی اشتهای شما را می‌گیرد و باعث می‌شود شما زودتر به هدفتان برسید.

*ادرار زرد رنگ همیشه علامت دهیدراته شدن نیست

درست است که ادرار زرد رنگ می‌تواند یکی از علائم دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن و کمبود آن) باشد، اما همیشه این‌طور نیست؛ زمانیکه ادرار به رنگ زرد پررنگ در می‌آید احتمال دارد که بدن آب خود را از دست داده باشد.

کلیه‌ها ضایعات بدن را از فیلتر عبور می‌دهند و آب و دیگر مواد لازم را جذب می‌کنند؛ به این ترتیب کلیه‌ها حجم و غلظت ادرار را تنظیم می‌کنند؛ حالت دهیدراته شدن با افزایش غلظت ادرار همراه است که باعث می‌شود رنگ ادرار زرد پررنگ شود؛ حالت ایده‌آل این است که ادرار زرد کمرنگ باشد.

البته باید بدانید که عوامل دیگری مانند مصرف مولتی ویتامین‌ها نیز باعث می‌شوند رنگ ادرار پررنگ‌تر شود؛ اگر نگران هستید که بدنتان دچار کم آبی شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دستورات لازم را برای رفع مشکلات ارائه دهد.

* تشنگی به این معنا نیست که حتماً آب بدنتان از بین رفته است

اگر احساس تشنگی می‌کنید حتماً به سراغ یک لیوان آب بروید اما باید بدانید که این تشنگی الزاماً به این معنی نیست که بدنتان دهیدراته شده است؛ تشنگی زمانی بروز می‌کند که میزان غلظت مواد موجود در خون حداقل ۲ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ توصیه می‌کنیم اگر احساس گرسنگی هم می‌کنید اول کمی آب بنوشید؛ چون امکان دارد شما بیشتر از گرسنگی تشنه باشد.

*نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران برای همه لازم نیست

شاید این نوشیدنی‌های به اصطلاح انرژی‌زا در آگهی‌های بازرگانی خیلی شیک و دلربا به نظر برسند اما واقعیت این است که آب بهترین کمک برای ورزشکاران است.

نوشیدن مایعات و به ویژه آب برای ورزشکاران در هر سن و سالی که هستند، بسیار مهم است؛ به خاطر اینکه تأمین آب بدن تنها روش ممکن برای انتقال مواد مغذی لازم و تولید انرژی و بالا بردن حرارت بدن در حین ورزش است.

نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران یا نوشیدنی‌های ویتامینه خوش طعم و دلچسب هستند؛ اما الزاماً باعث هیدراته شدن یا همان تأمین آب بدن نمی‌شوند؛ از این گذشته این نوع نوشیدنی‌ها کمی گران هستند؛ این را همیشه آویزه‌ گوشتان کنید؛ فقط ورزشکاران حرفه‌ای مثل دونده‌های ماراتون یا افرادی که در صحنه‌های سخت ورزشی وارد می‌شوند و ورزش‌های سنگینی انجام می‌دهند نیاز به چنین نوشیدنی‌هایی دارند؛ آن هم به خاطر اینکه این افراد در حین ورزش‌های سنگین زیاد عرق می‌کنند و نمک بدنشان از بین می‌رود؛ برای همین می‌توانند برای تأمین نمک بدن از این نوشیدنی‌ها مصرف کنند؛ اما برای من و شمایی که ورزش را برای تفریح انجام می‌دهیم، ورزشکار حرفه‌ای نیستیم و مسابقات ورزشی سنگین و طولانی مدتی نداریم نوشیدن این نوشیدنی‌ها هم نیاز نیست؛ همان آب به راحتی می‌تواند نیازهایمان را تأمین کند.

حواستان باشد نباید در حین غذا نیز آب زیادی نوشیده شود به خاطر اینکه اسید معده رقیق‌تر شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود؛ نوشیدن زیاد آب همیشه هم خوب نیست؛ افرادی که از بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا رنج می‌برند باید از نوشیدن بیش از اندازه‌ آب خودداری کنند.

اگر شما هم قبلاً دچار مشکلات مربوط به کلیه بوده‌اید و یا اینکه قبلاً پیوند کلیه داشته‌اید قبل از اینکه میزان مصرف آب را افزایش دهید حتماً با پزشکتان مشورت کنید؛ حرف آخر این که توصیه‌ پروردگار عاشق را همیشه آویزه‌ گوشتان کنید، «بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید»، سلامت و تندرست باشید.     تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی