جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۹
کد مطلب: 15206
۰

تصاوير/ مسیر و مقصد اردوهای راهیان‌نور

دانش‌آموزانی که در قالب اردوهای راهیان نور از مناطق مختلف کشور راهی مناطق عملیاتی 8 سال جنگ تحمیلی در استان خوزستان می‌شوند، از سه یادمان دفاع مقدس بازدید می‌کنند که شامل شلمچه، هویزه، اروندکنار، دهلاویه و منطقه عملیاتی فتح‌المبین است و از بین این‌ها انتخاب می‌شود.
مشاهدات خبرنگار نامه از این مناطق حاکی از این است که در این مناطق موزه‌های دفاع مقدس با بازسازی ماکتی برخی صحنه‌های جنگ راه‌اندازی شده و عکس‌هایی از جبهه‌های جنگ در این موزه‌ها چیده شده‌است.  
در فضاهای بیرونی نیز چند تانک و کامیون و جیپ‌های تخریب شده قرار گرفته است.



دانش‌آموزان ادوهای راهیان نور به دیدار این مناطق می‌روند گاهی هم عکسی به یادگار برمی‌دارند، تا ساعت نماز و نهار فرا برسد.



راویانی آموزش داده شده‌اند که موضوعاتی از جنگ را برای دانش‌آموزان روایت کنند.



یادمان شهید چمران در دهلاویه

این اردوها از مهر تا اسفند برای دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان برگزار می‌شود و امسال به عنوان دومین سال اجرای جدی این اردوها قرار است یک‌میلیون نفر در آن شرکت کنند. گفته می‌شود رفتن به این اردوها اجباری نیست و حضور در اردو ربطی به نمره درس آمادگی دفاعی ندارد، اما عموما مدیران مدارس این نکته را به‌طور شفاف به دانش‌آموزان نمی‌گویند. وزیر آموزش و پرورش نیز در مصاحبه‌ای اجباری نبودن این اردوها را اعلام کرد اما اطلاع‌رسانی در این زمینه در مدارس صورت نمی‌گیرد.

شنیده شده، مدیران مدارس برای کسب رتبه‌های شغلی بالاتر از آموزش و پرورش یکی از اصلی‌ترین عوامل محرک دانش‌آموزان برای رفتن به این اردوها هستند. جدیدترین ترفند یکی از مدیران در مدارسی در شرق تهران، این بوده که می‌گوید این اردوها اجباری- اختیاری است. غافل از اینکه هیچ اجباری نمی‌تواند اختیاری باشد و بالعکس.

علاوه بر وقوع حادثه برای اردوهای راهیان نور در محورهای پرخطر اغلب استان‌ها، مسیرهای رفت و برگشت اردوهای راهیان نور در استان خوزستان نیز مسیر مناسبی نیست. جاده بسیار باریک هویزه تا خرمشهر در برخی مناطق جاده‌ای کاملا روستایی است و در مسیرهای دیگری نیز بسیار باریک بوده و گذشتن دو خودرو از کنار هم باید با دقت کامل انجام ‌گیرد در غیر این صورت امکان برخورد دو ماشین به هم وجود دارد.
رییس پلیس راه خوزستان چندی پیش اعلام کرد که از 15 هزار کیلومتر راه‌های استان خوزستان تنها 90 کیلومتر آزادراه و 600 کیلومتر بزرگراه است و بقیه مسیرها همگی دوطرفه هستند.

به گفته سرهنگ قاسم قدرتی از مسیرهای دوطرفه نیز 10 هزار کیلومتر آن مسیرهای روستایی و چهار هزار و 300 کیلومتر مسیر اصلی است.

دانش‌آموزان راهی اردوی راهیان نور از چنین جاده‌هایی عبور می‌کنند و به دلیل طی بخشی از مسیر در شب دچار سانحه می‌شوند. این در حالی است که هم آموزش و پرورش و هم سازمان بسیج امکان اسکان شبانه دانش آموزان در اغلب شهرها را دارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی