کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیشترین مقالات علمی فارسی را چه کسانی نوشتند؟

23 آبان 1391 ساعت 15:23


بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)هم اکنون هزار و 23 نشریه علمی در کشور منتشر می شود و تا پایان سال 90 نیز، 25هزار مقاله به زبان فارسی توسط محققان ایرانی در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.

دکتر جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توسعه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و تاسیس نشریات علمی مختلف که عملکرد پژوهشی موسسات آموزش عالی و پژوهشی را به تصویر می‌کشند، گفت: تعداد نشریات معتبر علمی کشور در سال 1383 تنها 286 عنوان نشریه بود که این رقم در سال 1391 به هزار و23 نشریه افزایش یافته است که به نوبه خود رقم بسیار قابل توجهی به حساب می آید.

وی با اشاره به تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 1387 در شیراز گفت: تاسیس ISC با تصویب وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی که در همان سال در باکو - پایتخت آذربایجان - تشکیل شد، موجودیت یافت؛ البته پیش از این تاریخ، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) فعالیت‌های خود را آغاز کرده بود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این فعالیت استنادی پشتیبانی می کرد.

مهراد با بیان اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام شروع فعالیت‌های خود را بر اساس تحلیل و پردازش نشریات علمی به سال 1378 معطوف کرد، تصریح کرد: در سال 1378 تعداد مقالات فارسی مبتنی بر نشریات معتبر علمی اندکی بیش از دو هزار مقاله بود که این رقم در سال 1379 به دوهزار و500 مقاله افزایش یافت.


عبور مقالات فارسی از مرز پنج هزار مقاله در سال 80

وی با تحلیل داده های موجود در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: سال 1380 نخستین سالی است که میزان تولیدات علمی کشور به شکل مقاله فارسی از مرز پنج هزار عبور کرد و در سال 1384 به بیش از 10هزار مقاله فزونی یافت.


افزایش مقالات فارسی به بیش از 20هزار عنوان در سال 88

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری، علت افزایش فزاینده مقالات فارسی را توسعه دانشگاه ها و تاسیس مجلات بیشتر بر اساس مصوبات کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد و به ایسنا گفت: در ادامه روند رو به رشد مقالات فارسی، تولیدات علمی کشور در سال 1386 به بیش از 15هزار مقاله معتبر افزایش یافت و در سال 1388 از مرز 20 هزارمقاله عبور کرد.

مهراد در ادامه افزود: میزان تولیدات علمی کشور به زبان فارسی در سال های 1389 و 1390 به ترتیب به رقمی در حدود 23هزار و 990 و 25 هزار مقاله رسید.

سهم 35 درصدی علوم انسانی از مقالات فارسی

سرپرست ISC با بیان اینه از نظر موضوعی دانشمندان و پژوهشگران کشور مقالات خود را در مجلات تخصصی به چاپ می رسانند،گفت:هم اکنون 35.49 درصد مقالات فارسی در حوزه علوم انسانی و رشته های وابسته به آن به تحریر درمی آید. رشته پزشکی با تولید 33.23 درصد از کل مقالات کشور رتبه دوم را به دست آورده است.


سهم زیر یک درصدی رشته های هنر و معماری از مقالات فارسی ایرانیان

وی ادامه داد: علوم کشاورزی با تولید 13.79 درصد از کل مقالات فارسی در مکان سوم قرار دارد. میزان تولیدات رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم دامپزشکی و هنر و معماری هم به ترتیب 9.60 درصد، 5.95 درصد، 1.07 درصد و 0.86 درصد از کل مقالات کشور به زبان فارسی است.

مهراد در خصوص نویسندگان برتر کشور در تمام رشته های علوم گفت: دکتر فریدون عزیزی، دکتر باقر لاریجانی، دکتر انوشیروان کاظم نژاد، دکتر مهدی هدایتی و دکتر مهدی نصیری محلاتی رتبه اول تا پنجم را در از لحاظ تعداد مقالات منتشر شده به زبان فارسی در دست دارند. رتبه های ششم تا نهم هم به دکتر حمید علوی مجد، دکتر سقراط فقیه زاده، دکتر محمود محمودی و دکتر محمد جعفری تعلق دارد.


کد مطلب: 15222

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/15222/بیشترین-مقالات-علمی-فارسی-کسانی-نوشتند

میگنا
  https://www.migna.ir