پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۶
کد مطلب: 15240
۰

80 درصد بیماران دیابتی اضافه وزن دارند

مسئول مرکز دیابت جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با ابراز تأسف از اینکه سن شروع دیابت در کشور بین 25 تا 45 سال بوده و این طیف سنی، نیروی کار را شامل می‌شود، گفت: بیماری دیابت 10 تا 15 سال طول عمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر گلشید اجلالی گفت: با توجه به کاهش سن شیوع دیابت در کشور، افزایش آگاهی، آموزش جهت تغییر شیوه‌های زندگی و تحرک بیشتر دو رکن مهم پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

وی شهرنشینی، ماشینی شدن زندگی و رژیم غذایی غلط را در افزایش آمار مبتلایان و کاهش سن ابتلا به بیماری دیابت موثر دانست و گفت: اگر قند بیماران دیابتی تحت کنترل قرار بگیرد، مبتلایان از عوارض دیابت در امان خواهند بود و عمر طبیعی خواهند داشت.

مسوول مرکز دیابت جهاددانشگاهی استان دیابت یا مرض قند را یک اختلال متابولیسم دانست و افزود: دیابت در حالت کلی به سه دسته دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت حاملگی تقسیم می‌شود.

وی خوردن غذاهای سالم، فعالیت بدنی مناسب و گرفتن انسولین تزریقی یا پمپ‌های انسولینی را در درمان دیابت نوع یک موثر دانست و گفت: در این نوع دیابت، سطح قند خون باید به دقت از طریق آزمایشات مکرر قند خون مراقبت شود.

دکتر اجلالی در خصوص دیابت حاملگی نیز با بیان اینکه دیابت حاملگی فقط در زمان حاملگی و در بین کسانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند بروز می‌کند، گفت: کسانی که دیابت حاملگی دارند ۲۰ تا ۲۵ درصد شانس ابتلا به دیابت نوع دو را در عرض ۵ تا ۱۰ سال دارند.

وی شایع‌ترین نوع دیابت را دیابت نوع دو عنوان کرد و گفت: حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد دیابتی، به این نوع از بیماری مبتلا هستند.

دکتر اجلالی یادآور شد: این شکل از دیابت همراه با سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه قبلی دیابت حاملگی، عدم فعالیت بدنی و نژاد است و حدود ۸۰ درصد افرادی که دیابت نوع دو دارند دچار اضافه وزن هستند.

وی خستگی یا تهوع، پرادراری، تشنگی غیرطبیعی، کاهش وزن، تاری دید، عفونت‌های مکرر و کاهش سرعت بهبودی زخم‌ها را از جمله نشانه‌های دیابت نوع دو برشمرد و گفت: رژیم غذایی به عنوان آسان‌ترین، بی‌خطرترین و ارزان‌ترین راه کنترل بیماری دیابت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه دیابت با عوارض طولانی مدتی که تقریباً بر تمام قسمت‌های بدن می‌گذارد همراه است، گفت: این بیماری اغلب منجر به کوری، بیماری قلبی، حمله مغزی، از کار افتادگی کلیه، قطع عضو و آسیب اعصاب می‌شود.

مسوول مرکز دیابت جهاددانشگاهی استان یادآور شد: دیابت کنترل نشده می‌تواند، حاملگی را عارضه‌دار کند و نقائص عصبی در نوزادان متولد شده از مادران دیابتی بسیار بیشتر است.

وی در خصوص افراد مستعد ابتلا به دیابت نیز گفت: دیابت مسری نیست و افراد نمی‌توانند آن را از یکدیگر بگیرند؛ با این حال 90 درصد ابتلا به دیابت تیپ "ب" متأثر از عوامل ژنتیکی است.

دکتر اجلالی با بیان اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور از هر 4 نفر یک نفر یا بیماری دیابت دارد و یا مستعد ابتلا به بیماری دیابت است، گفت: تغییر الگوهای زندگی در پیشگیری از دیابت مهم است و آموزش در دراز مدت نتیجه بهتری خواهد داد.

وی گفت: بیماری دیابت درمان قطعی ندارد و استفاده از انسولین به صورت مادام‌العمر در دیابت تیپ یک و کنترل فشار خون و مصرف دارو در دیابت تیپ دو، می‌تواند از در کاهش و پیشگیری از عوارض دیابت موثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه دیابت یک بیماری مادام‌العمر است، تصریح کرد: دیابت تیپ دو می‌تواند با تغییر روش زندگی و روش‌های تغذیه‌ای و استفاده کمتر از چربی‌ها، فعالیت بدنی با ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل شود.

مسوول مرکز دیابت جهاددانشگاهی استان گفت: افرادی که سابقه بیماری دیابت در خانه را دارند، افراد کم تحرک، افراد دارای چربی خون بالا، برخی نژادهای خاص مانند نژاد قفقاز و افرادی که سابقه تولد نوزاد چهارکیلو و بیشتر را دارند در زمره افراد مستعد ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی یادآور شد: برنامه غذایی درست، فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن در حد ایده‌آل، به کنترل مطلوب قند خون می‌کند و در نتیجه نگهداری وزن در میزان طبیعی به کنترل چربی‌های خون و کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی