شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۰
کد مطلب: 15273
۰
۱۲

گرایش های رشته ریاضی در کارشناسی ارشد و بالاتر

ریاضی محض دارای شاخه های زیر می باشد:  


۱-آنالیز زیاضی : این رشته خود دارای زیر مجموعه هایی چون آنالیز تابعی و آنالیز مختلط و آنالیز هارمونیک می باشد و بیشتر عنوان تز دانشجو مشخص کننده  رشته تخصصی دانشجوست. مقطع کارشناسی ارشد این رشته در اکثر دانشگاههای کشور که دانشجوی ارشد ریاضی دارند تدریس می شود. از دانشگاههای پیش کسوت در این رشته می توان دانشگاه شیراز و اصفهان و تربیت معلم تهران وشهید باهنر کرمان و فردوسی مشهد و ...که از  حدود ۱۵ سال پیش مقطع دکتری داشته اند را نام برد.

از بزرگان این رشته در ایران می توانیم مرحوم پروفسور غلامحسین مصاحب و مرحوم پروفسور کریم صدیقی و پروفسور رجبعلی پور و اسدا.. نیکنام و زعفرانی و یوسفی و... را نام ببریم.

۲-جبر: این رشته نیز دارای گرایشهایی چون نظریه گروهها و نظریه حلقه ها و مدولها و...می باشد.مقطع کارشناسی ارشد این رشته در اکثر دانشگاههای کشور که دانشجوی ارشد ریاضی دارند تدریس می شود. از دانشگاههای پیش کسوت در این رشته می توان دانشگاه تهران و صنعتی شریف و صنعتی اصفهان و شیراز و شهید چمران اهواز  و اصفهان و تربیت معلم تهران و شهید باهنر کرمان و فردوسی مشهد و یزد و... را نام برد.  

از بزرگان این رشته می توان به پروفسور محمد رضا درفشه و پروفسور کرم زاده و پروفسور احمد حقانی و پروفسور شریف و  ذاکری و... اشاره  کرد.

۳-هندسه: این رشته خود دارای زیر مجموعه هایی چون هندسه دیفرانسیل و هندسه جبری و هندسه منیفلد و ...می باشد. صاحب نظر و متخصص در این گرایش در ایران کم می باشد. از دانشگاههای دارای این رشته می توان دانشگاه تبریز و تهران و صنعتی امیر کبیر را نام برد. از صاحب نام جوان ایرانی در  این رشته می توان خانم دکتر مریم میرزاخانی را نام برد.

۴- توپولوژی: این رشته نیز دارای زیر مجموعه هایی چون توپولوژی دیفرانسیل و توپولوژی جبری و ... می باشد. از دانشگاههای دارای این رشته می توان به دانشگاه تبریز و تهران و چمران اهواز و اصفهان اشاره کرد. از بزرگان این رشته می توان آقای پروفسور مگردیچ تومانیان را نام برد.

۵- منطق و فلسفه ریاضی: این رشته در ایران جایگاه مناسبی ندارد و از دانشگاههایی که می توان در آن کارشناسی ارشد (و نه دکترا) در این گرایش گرفت دانشگاه صنعتی اصفهان و تهران می باشد. آقای پروفسور محمود بینای مطلق از بزرگان این رشته محسوب می شوند.

۶-نظریه اعداد : متخصص در این گرایش نیر در ایران کم می باشد و در دانشگاهی چون صنعتی شریف و تهران می توان کارشناسی ارشد این گرایش را اخذ کرد. با اطلاعات حقیر در مقطع دکتری دانشگاهی در داخل وجود ندارد.



ریاضی کاربردی

دارای گرایشهای زیر می باشد:

۱-آنالیز عددی: از دانشگاههای صاحب نام و دارای متخصص پیش کسوت در این رشته می توان دانشگاه تربیت معلم تهران و یزد و سیستان و بلوچستان و تربیت مدرس ...را نام برد. از پیش کسوت در این رشته می توان پروفسور اسماعیل بابلیان و پروفسور مهدی کرباسی و ...را نام برد.

۲- تحقیق در عملیات: از دابشگاههای صاحب نام در این رشته می توان دانشگاه تهران و تربیت معلم  را نام برد. متخصص در این رشته در ایران زیاد نمی باشد. از صاحب نظران این رشته آقای دکتر جهانشاهلو را می توان نام برد.

۳-نظریه گراف و ترکیبیات: لازم به ذکر است که این گرایش در اغلب کشورهای خارجی زیر مجموعه ریاضی محض محسوب می شود. در این گرایش دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی دارای مقطع دکتری هستند و با تربیت دانشجویان زبده  در این مقطع دانشگاههایی چون صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات علوم پایه زتجان این گرایش را تدریس می نمایند. از بزرگان این رشته می توان پروفسور مهدی بهزاد و پروفسور عبادا... محمودیان را نام برد. متخصص در این رشته نیز در ایران کم می باشد.

۴-معادلات دیفرانسیل: از دانشگاههای دارای این گرایش در مقطع دکتری می توان دانشگاه علم و صنعت ایران و صنعتی شریف و تهران را نام برد. دانشگاههایی نظیر شیراز و یزد و تبریز در مقطع ارشد این گرایش را دارند.

۵-نظریه رمز و کریپتوگرافی: متخصص در این رشته بسیار کم است و از دانشگاههایی که در مقطع ارشد این رشته را دارند دانشگاه صنعتی شریف می باشد.

۶- ریاضیات مالی: تحقیق و تدریس در این رشته در ایران کم می باشد. اما مطمئنا در آینده جز رشته های پرطرفدار محسوب خواهد گردید.

۷- ریاضیات صنعتی: همانگونه که از نام این رشته پیداست کاربرد ریاضی در علوم فنی بررسی می شود. در ایران مقطع دکتری این رشته وحود ندارد اما دوره ارشد تدریس می شود.

۸-بهینه سازی: متخصص در این رشته کم است و از دانشگاههای دارای دکتری در این رشته دانشگاه فردوسی مشهد می باشد و دکتر وحیدیان کامیاد از سرآمدان این رشته است.     

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حمیرا
Iran, Islamic Republic of
من یه سوال داشتم آیامحاسبات نرم از گرایشات ریاضی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟اگه هست منابع و ضرایب درساش چیان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی ممنون.
سپیده
Iran, Islamic Republic of
چه دانشگاه هایی ارشد ریاضی رو ارائه میدن ازاد و سراسری و پیام نور؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انه
خیلی ممنون خوووب بود
نورالله
Iran, Islamic Republic of
باسلام- من دوتاسوال داشتم لطفا پاسخ فرماييد:
1-من هم اكنون همزمان دردورشته يكي كارشناسي ارشد رياضي محض(جبر)پيام نورمجازي ودومي كارشناسي ناپيوسته مهندسي برق(گرايش كنترل)بخاطر شغلم تحصيل ميكنم.آيا من مجاز هستم؟
2-متاسفانه دراين ترم نيمسال اول 92-93 امتحان يك درس ارشدم با يك درس كارشناسي ام همزمان در يكروز ودقيقا دريك ساعت افتاده است آيا راهي براي رفع اين موضوع ميباشد؟
محمد امين
با سلام يه سوالي داشتم من فارغ التحصيل رشته رياضيات و كاربردها در مقطع كارشناسي هستم . مي خواستم بدونم ميتونم براي ارشد رشته غير از رشته رياضيات برم لطفا راهنماييم كنيد با تشكر
نگین
Iran, Islamic Republic of
بنظر من از این شاخه به شاخه دیگر پریدن کار درستی نیست بخصوص اینکه برای استخدامی و پذیرش دانشجوی دکترا کسانی در اولویت هستند که رشته کارشناسی و ارشد آنهایی است
سوگند
Iran, Islamic Republic of
سلام من ی سوالی برام پیش اومده... میخواستم بدونم ک رشته بینایی سنجی زیر شاخه رشته ریاضی فیزیکم هست؟
زینب
Iran, Islamic Republic of
سلام من دبیر هستم و الان میخوام برا ارشد انتخاب رشته کتم و با وجود کار در بیرون و خانه رشته راحت تر را میخواستم .لطفا من را راهنمایی کنید.
مهشید
Iran, Islamic Republic of
با سلام .
من کارشناسی برق (قدرت) خوانده ام و می خوام ارشد رشته ریاضی امتحان بدهم..چه گرایشی رو به من پیشنهاد می دهید؟؟با تشکر
احمد
Iran, Islamic Republic of
کنترل و بهینه سازی
مشهد و یزد و شاهرود و ... دارن
فاطمه
Romania
با سلام. می خواستم بدونم آیا ریاضیات مالی در مقطع دکترا پذیرش دارد و اینکه من کارشناسی ارشد جبر دارم، می توانم برای دکترا ریاضیات مالی را انتخاب کنم؟ اگر پاسخ را به ایمیلم ارسال کنید بسیار ممنون می شوم. با تشکر
امین
Romania
سلام میخواستم بدونم کدام دانشگاه ها در ایران برای رشته ریاضی مالی در مقطع ارشد دانشجو مپذیرد؟من الان دانشجوی کارشناسی برق هستم و تصمیم دارم برای ارشد ریاضی مالی بخونم.ایا این کار منطقیه؟چون برق رو دوست ندارم
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .