پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 15289
۱

موسیقی مغز را بشنوید

دانشمندان چینی به یک روش مبتکرانه برای ترجمه امواج مغز به موسیقی دست یافتند و از این پس می تواند شنیدن صدای امواج مغزی میسر باشد. به گزارش مهر، فناوری استفاده شده در این روش ترکیب اندازه گیریهای جریان خون مغز و ضربان الکتریکی آن بود. دانشمندان در آغاز تحقیقات خود تنها به خواندن ضربات الکتریکی مغز برای ایجاد نتها استفاده کردند اما پس از آن دریافتند که موسیقی حاصل از آن معمولا منقطع بوده و صدای نامطلوبی دارد.

پس از آنکه آنها خواندن امواج مغزی و تفسیر آنها را با استفاده از دستگاه برق نگار مغزی انجام دادند، این امکان برایشان فراهم شد که از یک نرم افزار پیچیده استفاده کنند تا بتوانند سیگنالهای الکتریکی را به نتهای موسیقی تبدیل کنند.

بالا و پایین بودن امواج مغزی، میزان بالا و پایین بودن نتها و طول مدت موج طول نواختن نت را تغییر می کرد.

این تحقیقات در مجله PLoS ONE منتشر شده و دسترسی عموم به آن آزاد است. در این تحقیقات یک روش اصلاح شده مورد تأکید قرار گرفته است که فرآیندهای روانشناسی بدون مقیاس مغز در موسیقی را منعکس می کند.

تحقیقات پیشین در مجله PLoS ONE توسط همین گروه نشان می داد که چگونه دامنه و شکل امواج برق نگار مغزی ممکن است به موسیقی تبدیل شود.

در گذشته محققان در اداره کل علم و فناوری وزارت امنیت کشور آمریکا نیز احتمال یک نوع تعلیم عصبی که از آن با عنوان " موسیقی مغز" یاد می شوند را بررسی کرده اند.

این تکنیک از موسیقی استفاده می کند که از امواج مغز یک نفر تهیه شده و می تواند به فرد کمک کند که از حالت اضطراب به حالت آرامش برود.

این تحقیق جدید توسط جینگ لو و همکارانش از دانشگاه علوم الکترونیک و فناوری چین با استفاده از برق نگار مغزی و  تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی به منظور ارائه بهتر فعالیت مغز در نتهای موسیقی انجام شده است.

براساس اظهارات محققان، این موسیقی مغز دربرگیرنده آثار مغز به عنوان هنر است و سکویی را برای دانشمندان و هنرمندان فراهم می کند تا به ارتباط موسیقی و مغز انسان پی ببرند.

نویسندگان این تحقیق همچنین اظهار داشته اند که ترکیب اطلاعات برق نگار مغزی و تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی ممکن است موسیقی را تولید کند که بتواند بهتر فعالیت اصلی مغز را نشان دهد و این اقدام پس از جنبه سرگرمی این فناوری می تواند به صورت بالقوه به پیشرفتهای موثری برای تشخیصهای بالینی یا درمان بیوفیدبک منتهی شود.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد