چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۷:۱۳
کد مطلب: 15297
۰
۱

10 اقتصاد برتر جهان در سال 2050

شرکت چند ملیتی خدمات مدیریت و مشاوره نایت فرانک طی گزارشی به پیش بینی 10 غول اقتصادی جهان در سال 2050 پرداخته است.

1- هند

زمانی که آزادسازی اقتصادی، هندوستان را از سال 1991 از قید و بند رشد آرام رها کرد و دریچه های آن را به سوی اقتصاد جهانی گشود، هندوستان قدم های رو به رشدش سست نشد. بر اساس پیش بینی ها هندوستان در آینده با رهایی از مسائل جاری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود می تواند به رأس هرم اقتصاد جهانی برسد.

2- چین

عجیب نیست اگر چین رتبه دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2050 را به دست بیاورد. رشد این کشور طی دو دهه گذشته، چیزی کمتر از یک معجزه نبوده است. این کشور با عبور از ژاپن و رسیدن به دومین رتبه غول های اقتصادی جهان، در سال 2005 جایگاه آمریکا را متزلزل کرده و ممکن است تا سال 2020 بر این کشور غلبه کند. با این حال رشد تدریجی اقتصاد این کشور، آرامتر از هندوستان است.

3- آمریکا

درآمد ناخالص داخلی آمریکا باعث شده است این کشور به عنوان یکی از ابرقدرت های اقتصادی جهان مطرح شود و جزو سه اقتصاد برتر جهان باقی بماند. مصرف گرایی بالا، توانایی های نوآورانه و قدرت های تکنولوژیکی، آمریکا را در میان برترین اقتصادهای جهان، نگاه خواهد داشت.

4- اندونزی

سرعت رضد اقتصادی این کشور به نسبت سایر کشورها سرسام آور است. بر این اساس ممکن است در سال 2050، در چهارمین پله اقتصاد جهان قرار گیرد. این موضوع نباید زیاد عجیب باشد؛ چرا که وجود منابع طبیعی گسترده و رو به رشد بودن اقتصاد این کشور، توانایی بالقوه ای ایجاد کرده است تا اندونزی با رشد پرسرعت، خود را در میان غول های جهان قرار دهد. دولت کنونی این کشور با پشتیبانی از سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی، به رشد اقتصادی کشور کمک زیادی کرده است. این مسیر تا رشد 6/8 درصدی اقتصاد این کشور تا سال 2050 ادامه دارد.

5- برزیل

وضعیت برزیل تاکنون برای جهانیان روشن شده است. این غول اقتصادی نوظهور از بریتانیا که در مارچ 2012 به عنوان ششمین اقتصاد برتر جهان معرفی شد، پیشی گرفته و از سرعت رشد خود طی دهه های آینده نخواهد کاست. برزیل به لطف حضور ثروت و منابع طبیعی بیکران، کشاورزی پررونق، تولید وصنایع خدماتی قدرتمند، قادر است در سال های آینده به چنین رتبه ای از رشد برسد.

6- نیجریه

درآمد ناخالص داخلی این کشور تا 80 درصد متکی بر صنعت نفت است؛ با این حال نیجریه می کوشد تا سهم کشاورزی و تجارت را نیز در این رشد اقتصادی بیشتر کند. بر اساس پیش بینی ها، نیجریه در سال 2025 از آفریقای جنوبی که عنوان کنونی برترین اقتصاد آفریقا را در اختیار دارد عبور می کند و در سال 2050 جایگاه ششم را به دست خواهد آورد.

7- روسیه

منابع طبیعی از قبیل گاز، نفت، ذغال و فلزات قیمتی این ابرقدرت سابق را که تنها وزنه تعادل ایالات متحده آمریکا طی دهه های گذشته بوده، پایدار نگه داشته است. شاید نشانه هایی از تزلزلات اجتماعی یا سیاسی در این کشور دیده شود اما کوچکترین اثری از تزلزل در رشد اقتصادی روسیه به چشم نمی آید و چشم انداز آن تا سال 2050 روشن است.

8- مکزیک

فقر، بی ثباتی های اجتماعی و نابرابری اقتصادی این کشورباعث نشده که چرخ های سرمایه چند تریلیون دلاری این کشور از حرکت بایستد. در دو دهه گذشته، مکزیک بنیان اقتصاد خرد را که منجر به ایجاد رشد پایدار اقتصادی، کاهش تورم و بهبود درآمد سرانه می شود، بهبود بخشیده است. این کشور در حال حاضر در مسیر بهبود زیرساخت ها نیز هست، حرکتی که برای رشد صنایع تولیدی حیاتی به شمار می رود.

9- مصر

مصر زمانی اقتصادی کاملا متمرکز داشت و به تدریج به اقتصاد بازارمحور رویآورد اما به واسطه تحولات بزرگ مالی توانست از افزایش سرمایه گذاری خارجی بهره ببرد و رشد ناخالص داخلی آن، پنج درصد افزایش پیدا کند. هر چند تحولات سیاسی و نظامی که در مدت اخیر در این کشور رخ داده، آن را دچار فلج سیاسی کرده است و صندوق بین المللی پول نیزف وام دادن به این کشور را به تاخیر می اندازد اما افق آن روشن است. با وجود کشاورزی در رشد اقتصادی مهر اهمیت زیادی دارد، تولیدات و خدمات نیز نقش بزرگی در رشد درآمد ناخالص داخلی این کشور را به عهده دارند.

10- ژاپن

برخلاف آنچه تصور میشود، ژاپن در جایگاه دهم قرار دارد. سرزمین خورشید درخشان به سقوطخود از جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان ادامه می دهد و پیش بینی می شود تا سال 2050، تا پله دهمین اقتصاد بزرگ جهان نزول کند. ژاپن پس از دهه سیاه 1990، دچار رشدی آرام و کسادی اقتصادی شد. این کشور در حال حاضر در حال التیام زخم های دو فاجعه طبیعی زمین لرزه و سونامی است؛ بلایایی که اقتصاد این کشور را به همراه شهرها و روستاهای این کشور ویران کرد. با وجود آنکه رشد اقتصادی این کشور با کندی مواجه شده است، همچنان یکی از نقاط مهم و حیاتی برای تولیدات پیشرفته تکنولوژیکی، خودرو و صنایع الکترونیکی است.     کسب و کار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پس ایران چی؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن