جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۸
کد مطلب: 15320
۰

گلو درد کودکان را جدي بگيريد

نارسايي قلبي و کليوي از عوارض گلودرد باکتريايي درمان نشده است
با سرد شدن هوا و افزايش سرماخوردگي، بروز علايمي مانند آب ريزش چشم و بيني، گرفتگي صدا، سرفه و گلودرد نيز شايع مي شود. گلودرد ناشي از سرماخوردگي عامل ويروسي دارد که خطرناک نيست. اما گلودرد کودکان که عامل آن باکتري است و تنها علامت آن تب است ممکن است بسيار خطرناک باشد و حتي به کليه و قلب آسيب برساند. براي شناخت و تشخيص بهتر اين نوع سرماخوردگي با دکتر احمدشاه فرهت متخصص کودکان و بيماري هاي نوزادان و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت وگو کرده ايم.

وي در اين باره به ما چنين مي گويد: گلودرد به احساس ناراحتي هنگام بلع گفته مي شود. گلودرد يک علامت است و نه بيماري. گلودرد در کودکان علل مختلفي دارد. با اين حال در حدود ۸۰تا۸۵ درصد موارد، علت گلودرد ويروس است. ويروس عامل بروز بيماري در کودکان است و در برخي موارد با آبريزش چشم، بيني، سرفه، گرفتگي صدا و در مواقعي با اسهال همراه است.

اين علايم در عرض ۲تا۳ روز از بين مي رود و بيمار به مصرف آنتي بيوتيک نيازي پيدا نمي کند. اما تشخيص بيماري هاي ويروسي به عهده پزشک است که از طريق آزمايش هاي باليني، بيماري را تشخيص مي دهد. آن چه ما پزشکان را نگران مي کند آن است که علت گلودرد همراه با تب، ممکن است باکتري و در راس آن باکتري استرپتوکوک باشد که خطرناک است. بنابراين علت بيماري بايد تشخيص داده شود و به موقع درمان شود تا مشکلي پيش نيايد زيرا غفلت از درمان صحيح و به موقع باعث بروز مشکل و عوارض خواهد شد؛ از جمله اين مشکلات طولاني شدن زمان بيماري کودک است.مشکل بعدي اين است که فرد بيمار مي تواند باکتري استرپتوکوک را به راحتي به ديگران منتقل کند. همچنين اگر گلودرد ناشي از باکتري استرپتوکوک درمان نشود عوارض خطرناکي به جا مي گذارد که مشکلات قلبي و کليوي از جمله اين عوارض است.عارضه قلبي خود را به شکل روماتيسم حاد مفصلي يا روماتيسم حاد قلبي نشان مي دهد که اين امر باعث نارسايي قلبي کشنده مي شود. در اين شرايط دريچه قلب آسيب مي بيند و بيمار به درمان طولاني مدت نياز پيدا مي کند. در مواردي نيز انجام عمل جراحي يا تعويض دريچه قلب ضروري است.


تب روماتيسمي
تب روماتيسمي عارضه التهابي عفونت باکتريايي استرپتوکوک است که ممکن است ۲تا۶ هفته بعد از عفونت ايجاد شود و اعضاي مهم بدن از جمله مفاصل، قلب، پوست و مغز را درگير کند؛ نکته مهمي که بايد به آن توجه کرد، عوامل تشديدکننده بيماري است که مي توان به تغذيه نامناسب، سابقه خانوادگي ابتلا به تب روماتيسمي، شرايط نامناسب و غيربهداشتي و ابتلا به عفونت هاي تنفسي و درمان ناقص بيماري اشاره کرد.


علايم هشداردهنده تب روماتيسمي
تب روماتيسمي با علايمي مانند ورم پا و نفس هاي بريده بريده، استفراغ، اسهال، سرفه، درد شديد شکم و تب آشکار مي شود که بايد به اين علايم توجه کرد.در مواردي نيز اين بيماري به نارسايي دائمي کليه منجر مي شود و ممکن است کودک نياز به پيوند کليه پيدا کند. اگر چه ميزان بروز اين عارضه از عوارض مفصلي و قلبي کمتر است، اما جاي نگراني دارد.اين متخصص کودکان به والدين توصيه کرد گلودرد کودک را جدي بگيرند و به پزشک مراجعه کنند. داروهايي از جمله پني سيلين يا آنتي بيوتيک بايد سر ساعت و به ميزان کافي به کودک داده شود.وي افزود: توجه داشته باشيد اگر کودک گلودرد دارد، نيازي نيست که ساير اعضاي خانواده آنتي بيوتيک مصرف کنند، مگر اين که علايم بيماري ظاهر شود.

دکتر فرهت از خانواده ها و مربيان مهدکودک خواست کودکي را که دچار عفونت باکتري استرپتوکوک شده است، از بقيه کودکان جدا کنند. کودکان ديگري نيز که در کلاس با بيمار در تماس بوده اند نياز به آزمايش و دارو ندارند، مگر اين که دچار علايم اين بيماري شوند.وي افزود: اما بهتر است که خانواده يا افرادي که سابقه بيماري قلبي يا کليوي دارند، آزمايش شوند. زيرا اين افراد مستعد ابتلا به عفونت هستند.عفونت استرپتوکوکي به ندرت کودکان زير ۳سال را درگير مي کند و در اغلب موارد علت سرماخوردگي خطرناک نيست.وي ادامه مي دهد: بيماران حتي پس از عمل سال ها براي پيشگيري از عفونت مجدد باکتري استرپتوکوک بايد پني سيلين مصرف کنند. اين افراد به طور معمول ماهانه پني سيلين تزريق مي کنند. بنابراين نگراني ما پزشکان از عفونت هاي استرپتوکوکي به دليل بروز بيماري هاي قلبي و کليوي است.مشکل ديگري که اين عفونت در کودکان ايجاد مي کند، التهاب يا ورم کليه است که باعث نارسايي کليه در کودکان مي شود.   گلودرد استرپتوکوکي در کودکان نياز به درمان دارد گلودرد استرپتوکوکي يا التهاب حلق استرپتوکوکي بيماري است که عامل آن باکتري استرپتوکوک است و نشانه هاي شايع آن عبارت است از تب، گلودرد (زخم گلو)، تورم غدد لنفاوي ناحيه گلو، سردرد، استفراغ و تهوع، معده درد، درد عضلاني، خارش پوست در ناحيه حلق و دهان.نشانه هاي بيماري سه روز پس از تماس با فرد بيمار ظاهر مي شود و به طور معمول ۳۷درصد از موارد گلودرد در بين کودکان از نوع استرپتوکوکي است.   خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم