پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۹
کد مطلب: 15346
۰

آنفلوانزا سرماخوردگی نیست

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی مسری است که بیشتر در فصل زمستان شایع می‌شود. این بیماری از طریق سرفه و عطسه افراد بیمار یا تماس با اشیای آلوده مانند دستمال منتقل می‌شود.
حدود 24 تا 48 ساعت پس از مواجهه با عفونت، دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه‌ خشک، بدن درد، خستگی و درد گلو می‌شوید. با این‌ که ظرف چهار تا پنج روز حالتان بهتر می‌شود، ولی‌ گاه تا چند هفته احساس خستگی و سرفه خواهید داشت.

از آنجا که علائم آنفلوآنزا شبیه سرماخوردگی است، ‌برخی این دو بیماری را یکی می‌پندارند؛ اما باید دانست که ویروس سرماخوردگی با ویروس آنفلوآنزا متفاوت است. به همین دلیل، واکسن آنفلوآنزا فقط از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند و تاثیری روی سرماخوردگی ندارد. با آن که نمی‌توانید دوره بیماری را کوتاه‌تر کنید، ولی رعایت برخی نکات به شما کمک می‌کند تا علائم ناخوشایند بیماری به حداقل ممکن کاهش یابد.

- در این چند روز استراحت کنید و از فعالیت غیرضروری خودداری ورزید. هر وقت احساس بهبودی کردید فعالیت عادی را از سر بگیرید.

- مایعات بیشتری بنوشید آب و آبمیوه مناسب است. اگر میلی به غذا ندارید، می‌توانید سوپ جوجه یا آبگوشت میل کنید. برای رهایی از گرفتگی بینی از بخور استفاده کنید.

- مایعات ولرم نیز باعث کاهش گلودرد می‌شوند. نوشیدنی عسل و لیمو برای رفع گلودرد توصیه می‌شود. دقت داشته باشید، در طول دوره بیماری سیگار نکشید و اجازه ندهید در کنار شما سیگار بکشند.

- ضددردها باعث کاهش تب می‌شود و سردرد و بدن‌ درد را برطرف می‌کند. استامینوفن و ایبوپروفن از این دسته داروهاست.

- همچنین گاهی از قرص‌های ترکیبی که حاوی ضددرد و ضدحساسیت است، برای تخفیف علائم استفاده می‌شود تا علائمی مانند گرفتگی بینی یا سرفه کاهش یابد. وقتی از این دسته داروها استفاده می‌کنید، نیازی به مصرف ضددرد دیگری نخواهید داشت.

- نوشیدنی عسل و لیمو یکی از درمان‌های طبیعی برای گلودرد است. برای تهیه این نوشیدنی کافی است، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و به هم بزنید.

- واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای سالمندان و افراد مبتلا به نقص ایمنی و بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود. این واکسن به صورت سالانه و در فصل پاییز تزریق عضلانی می‌شود.

همان طور که گفتیم، این واکسن فقط از ابتلا به آنفلوآنزا در همان سال پیشگیری می‌کند و روی بیماری سرماخوردگی تاثیری ندارد. اگر سالمند هستید یا بیماری ریوی، قلبی یا بیماری مزمنی مانند دیابت دارید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ظرف یک هفته علائم بیماری برطرف نشد یا علائم دیگری مانند مشکلات تنفسی و سرفه، پیدا کردید، پزشک را مطلع سازید.   خبرگزاری ایسنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی