سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ / ۲۱:۰۸
کد مطلب: 1542
۱
۳

روش تدریس غیر مستقیم ( مشاوره ای )

روش تدریس غیر مستقیم ( مشاوره ای )
یادگیری از طریق مشاوره را یادگیری به شیوه غیر مستقیم هم نامیده اند . از آن رو ، یادگیری از طریق مشاوره به مثابه یک روش تدریس – یادگیری تلقی می شود که اندیشه های کارل راجرز به عنوان بنیان گذار روش مشاوره ای ویژه ، رهنمود های بسیار اثر گذاری برای یادگیری می نمایاند و آن چه در فلسفه و تکنیک های مشاوره راجرز آمده است ، الگوی تدریس غیر مستقیم را که درخانواده الگو های  تدریس قرار می گیرد پوشش داده و پشتیبانی می کند .

یکی از مهم ترین کاربست های الگوی تدریس یادگیری مشاوره ای یا غیر مستقیم زمانی است که کلاس بسیار « راکد » است و معلم تلاش می کند دانش آموزان رابه هر قیمتی شده از طریق دادن تمرین و عرضه مطالب درسی به حرکت در آورد.
راجرز باورداشت روابط انسانی زمینه را برای رشد انسان فراهم می سازد. بنابراین ، آموزش باید مبتنی بر مفاهیم روابط انسانی باشد تابرمبنای وضوعات درسی .

اساسا راجرز، دیدگاه درمان گری خود را به مثابه الگویی برای یادگیری به حوزه  آموزش و پرورش گسترش می دهد . تقریبا به مدت 5 دهه ، کارل راجرز از پیشگامان الگوهایی بود که در آن معلم نقش مشاور را ایفا می کرد . الگوی تدریس یادگیری مشاوره ای یا غیر مستقیم بر روابط دوستانه بین معلم و یادگیرنده تاکید می ورزد . درالگوی تدریس  یادگیری مشاوره ای ( غیر مستقیم ) بر روابط دوستانه بین معلم و یادگیرنده تاکید می ورزد .

درالگوی تدریس – یادگیری مشاوره ای ( غیر مستقیم ) تلاش معلم صرف آن می شود که به یادگیرندگان یاری کند تا خود نقش اصلی را در هدایت آموزش وپرورش شان ایفا کنند برای مثال ، دانش آموزان از طریق گزینش هدف و نیز با تعیین شیوه و سبک یادگیری خود می توانند راه های دست یابی به مقاصد را معین سازند . درکلاس درس معلم به مثابه یک تسهیل گر و مدیر یادگیری می کوشد اطلاعات زمینه ای را عرضه کند تا یادگیرندگان خود به به حل مساله بپردازند . همانند هر الگوی تدریس – یادگیری ، الگوی تدریس – یادگیری مشاوره ای نیز دارای مقاصدی است ، که به ترتیب عبارتند از :

1.هدایت یادگیرندگان به کسب بهداشت روانی وعاطفی از طریق پرورش اعتماد به نفس ، جرات ورزی و . . .
2.ایجادتوانمندی خودرهبری درتعیین اهداف محتوا، وشیوه یادگیری
3.پرورش اواعی از تفکر کیفی ، نظیر خلاقیت و خودابرازی تدریس به شیوه ای که راجرز پیشنهاد می کند، تدریس خطی نیست، بلکه تدریسی است زایشی (  ) و موقعیت یابرآیندی .

درالگوی تدریس – یادگیری مشاوره ای ( غیر مستقیم ) بیشتر اصول مورد تاکید قرار می گیرد؛ اما سناریوی از پیش تعیین شده درالگوی حاضر، اساسا اصول ساختار تعاملات را هدایت می کند.

مراحل اجرای الگوی تدریس – یادگیری مشاوره ای ( غیر مستقیم )
باوجود آن که،سیال بودن و پیش بینی ناپذیری الگوی تدریس حاضر پذیرفته شده است.
راجرز اظهار می کند توالی را می توان تسهیل فرایند یادگیری و مدیریت آن در نظر آورد . از حاصل پیشنهادات راجرز می توان توالی مورد اشاره وی را به پنج مرحله قسمت کرد . از این رو ، فرض می شود الگوی تدریس – یادگیری مشاوره ای دارای پنج مرحله است .
v مرحله اول : تعریف موقعیت کمک دهی. درمرحله حاضر ، معلم به مثابه یک مشاور ، دانش آموزان رابه ابراز آزادانه احساسات ترغیب می کند . درطی فعالیت ابراز احساسات وارائه نگرش ، مسئله اصلی بیان می شود ، ومقداری برروی مسئله بیان شده ، بحث می شود . بااستفاده از همه این فعالیت ها ، تلاش می شود دردانش آموزان آمادگی روانی وعاطفی مناسب برای ادامه روند فعالیت ایجاد شود .
v مرحله دوم : شرح و بسط و کاوش مساله درمرحله دوم ، دودسته فعالیت صورت می گیرد : دانش آموزان برای تعریف مساله ترغیب می شوند و معلم احساسات دانش آموز را می پذیرد و به روشن سازی آن ها می پردازد . مرحله حاضر حیاتی است و بسیار حساس ، چون اگر دانش آموزان احساسات خود رابیان کنند وبازخورد مناسبی بگیرند، چندان برای ادامه فعالیت راغب نخواهند شد . از این رو ، رفتار معلم باید در طی فرایند ابراز احساسات دانش آموزان بسیار دقیق و حساب شده باشد . v مرحله سوم: بسط و گسترش بینش درمرحله سوم ، دانش آموزان مسئله بیان شده را به بحث می گذارند و از جوانب گوناگون به بررسی واظهار نظر می پردازند.
نقش معلم در مرحله حاضر آن است که به حمایت از دانش آموزان بپردازد و نقش یک مشاور تسهیل گر را ایفا کند . تسهیل گری معلم باید به بسط دیدگاه ها وگسترش بینش دانش آموزان معطوف گردد . منظور از بسط و گسترش بینش ، انجام فعالیت مبتنی بر تفکر واگرا ست .
v  مرحله چهارم: برنامه ریزی وتصمیم گیری درمرحله حاضر ، دانش آموزان برنامه ای برای تصمیم گیری اولیه ی خود تدارک می بینند . دانش آموزان در برنامه های خود تصمیم های مربوط به حل مساله را می گنجاند . به واقع ، دانش آموزان برای حل مساله ، برنامه ریزی می کنند و تصمیم می گیرند . ازاین میان ، معلم تلاش می کند ممکن ترین یا محتمل ترین تصمیم ها ی درنظر آورده  را روشن سازد . معلم آنچه را که  می اندیشد دراختیار دانش آموزان قرار می دهد
.v مرحله پنجم : درهم تنیدن یا ادغام دانش آموزان دراین مرحله ازمجموع تصمیم های اتخاذ شده بهره گرفته وبادرهم آمیزی انواعی از راه حل ها به حل مساله اقدام می کنند . درهم آمیزی راه حل ها واقدامات ممکن ، به دانش آموزان گستره بینشی عمیق تری می دهد . نقش معلم درمرحله پنجم ، نقش حمایتی است .  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سلام.مهسا هستم.27 ساله دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی.مدرک کارشناسی من از رشته های علوم پایه بوده و در حال حاضر من تمایل زیادی به حرفه ی مشاوره دارم ولی در این مورد تجربه ای ندارم و جایی برای کار آموزی سراغ ندارم.از شما استدعا دارم مرا راهنمایی کنید که چطور میشود من با تکنیک ها آشنا شوم و منابع لازم رو به بنده معرفی کنید.با سپاس فراوان
Iran, Islamic Republic of
لطفایک نمونه مثال ازهرالگوی تدریس بزنید. تابیشتراشنا بشیم
حامد
Iran, Islamic Republic of
لطفااگه برای هرکدوم ازروش های تدریس یک سناریو مثالی بزنید ممنون میشم
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن