جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۵
کد مطلب: 15458
۰

وقتي سيستم دفاعي بدن پير مي شود...

همه ما با علايم پيري مانند سفيد شدن مو، چين و چروک اطراف چشم، درد مفصل و ... آشنا هستيم.

امروزه محققان مي گويند تنها پوست و مفصل ها با بالا رفتن سن فرسوده نمي شود، بلکه سيستم ايمني بدن نيز در برابر ميکروب و ويروس ها ضعيف مي شود. اين روند حتي مي تواند باعث از دست رفتن اطلاعات ذخيره شده سيستم ايمني بدن شود به گونه اي که سيستم ايمني ديگر قادر به شناسايي و اعمال شيوه مقابله با ميکروب هانيست.

ضعيف شدن سيستم ايمني، بدن را براي ابتلا به بيماري هاي مختلف از سرماخوردگي گرفته تا سرطان مستعد مي سازد.

به نقل از سايت «prevention»، همان طور که موي بعضي زودتر از ديگران سفيد مي شود، سيستم ايمني بعضي ها نيز زودتر از ديگران فرسوده مي شود.

محققان با انجام آزمايش هاي مختلف به اين موضوع پي برده اند و بر همين اساس در صددند تا راه حل هاي مناسبي را براي طولاني شدن عمر و فعاليت سيستم ايمني بدن پيدا کنند.


پس از ۴۰سالگي سيستم ايمني به داروها کمتر واکنش نشان مي دهد
سيستم دفاعي بدن را در برابر ويروس ها، باکتري ها و انگل ها محافظت مي کند و سلول هاي جديد جايگزين سلول هاي قديمي مي شود و مي تواند با مهاجمان جديد مقابله کند.

اما با افزايش سن از حدود40سالگي در سيستم ايمني پير سلول هاي قديمي تنها مي توانند با نوع دشمنان خاصي که قبلاً با آن ها رو به رو شده اند، مقابله کنند وبه داروها واکنش کمتري نشان مي دهند . با رسيدن به ۶۵سالگي، بدن سلول هاي لازم براي مقابله با عفونت هاي جديد را ندارد. گروهي از سلول هاي ايمني در صورت عفوني شدن بدن زنگ خطر را به صدا در مي آورند اما با بالا رفتن سن، بدن تعداد کمتري از اين سلول ها را توليد مي کند؛ زيرا غده کوچکي به نام «تيموس» که اين سلول ها را توليد مي کند، از زمان بلوغ شروع به کوچک شدن مي کند. افزون بر اين، سيستم ايمني انسان ذخيره اي از انواع مواد ضدباکتريايي طراحي شده براي ميکروب هايي که قبلاً با آن ها رو به رو شده است، دارد اما اندوخته ضدباکتريايي آن با بالا رفتن سن کم اثر مي شود، همان طور که با بالا رفتن سن به ياد آوردن اسامي افراد سخت تر مي شود، سيستم دفاعي بدن نيز به سختي مقابله ميکروبي و ويروسي را به ياد مي آورد. با افزايش سن اثر واکسن ها از جمله کزاز نيز کمتر مي شود. تاثير تزريق واکسن هايي مانند آنفلوآنزا نيز در افراد ۶۵سال به بالا کمتر است.محققان براي بهتر واکنش نشان دادن واکسن ها راه جديدي پيشنهاد مي کنند و آن، اين است که به جاي تزريق واکسن در بافت، آن را در پوست تزريق کنند.


سرماخوردگي مداوم علامت خوبي نيست
واضح است که سيستم ايمني افراد پير مي شود. برخي افراد مسن، سيستم ايمني جوان تر و برخي جوان ها سيستم ايمني پيرتري دارند. اگر مرتب با سرماخوردگي دست و پنجه نرم مي کنيد، احتمال دارد که سيستم دفاعي بدن تان پيرتر از سن واقعي تان باشد.

محققان معتقدند، برخي ويروس ها مانند «C MV»، که متعلق به خانواده ويروس هاي تبخال است از طريق آميزش جنسي منتقل مي شود. اين ويروس تا زمان مرگ در سيستم دفاعي بدن باقي مي ماند و از آن جا که سيستم دفاعي بدن به طور مرتب مجبور است با آن مقابله کند باعث ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن مي شود. هر سلولي داراي تعدادي کروموزوم است که در انتهاي آن ها کلاهک محافظ وجود دارد و با هر بار تقسيم سلول، کوتاه تر مي شود تا زماني که ديگر قادر به کوتاه شدن نيست و در نتيجه سلول ها مي ميرند.

تحقيقات نشان مي دهد زناني که از کودک يا افرادي با بيماري هاي مزمن پرستاري مي کنند و کودکاني که با آن ها بدرفتاري شده است داراي تلومر (انتهاي) کوتاه تري هستند، که باعث پير شدن سريع سيستم دفاعي بدن مي شود.


رژيم غذايي
اگرچه براي مقابله با پيري داروي معجزه گري وجود ندارد اما محققان ورزش سبک را توصيه مي کنند. ورزش سبک در تقويت توانايي بدن براي مقابله کردن با عفونت هاي باکتريايي، موثر است. براي اين که سيستم دفاعي بدن بهتر واکنش نشان دهد لازم است برنامه غذايي سالمي داشته باشيد و به ميزان کافي از ويتامين ها، موادي مانند سلنيم و روي استفاده کنيد. گوشت گاو، ماست پروبيوتيک، انبه و انار داراي ميزان بالايي از موادمغذي است که براي واکنش سيستم دفاعي بدن مفيد است.


کم خوابي يا خواب زياد
آزمايش خون ۱۵۰داوطلب ۶۵ تا ۹۲ساله نشان مي دهد، ۲ نوع سلول ايمني در افرادي که شب ۸-۷ ساعت مي خوابند، نسبت به افرادي که ۶ساعت يا کمترو يا بيشتر از ۸ساعت در شب مي خوابند، بهتر عمل مي کند. در اين گونه افراد سلول هاي محافظ قادر نيست به طور موثر باکتري ها را از بين ببرد و سلول هاي طبيعي نيز با توانايي شان براي از بين بردن سلول هاي سرطاني کاهش پيدا مي کند.   خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند