سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ / ۰۵:۳۸
کد مطلب: 15526
۰

احسان نراقی درگذشت (+عکس)

احسان نراقی از دنیا رفت.


به گزارش ایسنا، این نویسنده و جامعه‌شناس که به تازگی از بیمارستان مرخص شده بود، ساعت 3 بامداد امروز (یکشنبه، 12 آذرماه) به علت کهولت سن در منزلش درگذشت. این نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی، تنها ایرانی است که معاون یونسکو به مدت 16 سال بوده است.

از جمله کتاب‌های او این عنوان‌ها هستند: پایان یک رؤیا: در نقد مارکسیسم، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن،


آیین جوانمردی (هانری کربن)، اقبال ناممکن، آن حکایت‌ها: گفت‌وگوی هرموز کی با احسان نراقی، آزادی: مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها، آن‌چه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، آزادی، حق و عدالت، طمع خام، در خشت خام، آن حکایت‌ها، نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران. علی دهباشی مدیرمسئول نشریه بخارا و از نزدیکان زنده‌یاد احسان نراقی گفت: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد احسان نراقی چهارشنبه 15 آذر ساعت 9 صبح از مقابل بیمارستان جم در تهران به سمت بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

    زندگينامه احسان نراقی استاد دانشگاه و جامعه‌شناس ایرانی، فرزند حسن نراقی و نوه آیت‌الله ملااحمد نراقی و نتیجه ملاهادی نراقی (از علما و بزرگان دینی معروف به فاضلین نراقیین) در سال 1305 در شهر کاشان تولد یافت.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان به اتمام رسانید و در سال 1326 برای ادامه تحصیل به سوئیس عزیمت کرد. او در دانشگاه ژنو در رشته علوم اجتماعی به تحصیل پرداخت و دکترای جامعه شناسی را با راهنمایى ژان پیاژه و تحت نظارت پروفسور پیرژرژ از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرد.


نراقی در سال 1328 در فستیوال جوانان کمونیست در بوداپست شرکت کرد و در سال 1320 نیز ریاست هیئت ایرانی شرکت‌کننده در برلین شرقی را به عهده داشت. او پس از فراغت از تحصیل،‌ به عنوان کارشناس خاورمیانه و ایران در یونسکو مشغول کار شد و ضمن اعلام انزجار از نظرات و عقاید توده‌ای و کمونیستی خود، اعلام کرد که ترویج مرام کمونیستی در ایران ممکن نیست و بهترین حکومت در ایران مشروطه سلطنتی است.

نراقی پس از مراجعت و اقامت در کشور به تناوب در اداره آمار عمومی، شورای عالی فرهنگی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دانشسرای عالی، ‌شورای عالی اقتصاد،‌ کمیته عالی انقلاب اداری اشتغال داشت و نیز عضو انجمن بین المللی جامعه‌شناسی و انجمن بین‌المللی مطالعات علمی در ایران بود و همچنین در سال 1344 در ساواک به تدریس اشتغال داشت.

او همچنین در داخل کشور با اعضای حزب ملت ایران و در خارج با عناصر جبهه ملی سوم در ارتباط بود. ساواک در سال 1352 چنین نوشته است: نامبرده فردی است شهرت‌طلب که دارای زیربنای فکری متمایل به چپ بوده و احتمالا از طرف یکی از کشورهای غربی تقویت و مورد استفاده واقع می‌شود و تلاش دارد برای به دست آوردن مشاغل بهتر در آینده خود را به مقامات موثر کشور نزدیک کند. این گزارش در ادامه می‌افزاید که تمجید از نامبرده زیانی نخواهد داشت و می‌تواند بلندگوی تبلیغاتی موافق باشد.  
نراقی از نظریه‌پردازان حزب رستاخیز بود

نراقی که از نظریه‌پردازان حزب رستاخیز بود و به عنوان مشاور ساواک با نصیری و پاکروان همکاری می‌کرد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستگیر و پس از چندی از زندان آزاد شد و به خارج از کشور رفت.

بعد از فراغت از تحصیل مدتی در یونسکو مأمور مطالعه در علوم اجتماعی خاورمیانه و ایران شد. بعد به دانشیاری و استادی دانشکده ادبیات برگزیده شد و مؤسسه تحقیقات اجتماعی را بنیاد نهاد و خود به مدیریت آن انتخاب شد.

نراقی قبل از انقلاب با «امیرعباس هویدا» و «شاپور بختیار» رابطه نزدیکی داشت. هم‌چنین به هنگام مدیریتش در مؤسسه مطالعات اجتماعی‌، چهره‌هایی نظیر «ابوالحسن بنی‌صدر» نیز در این نهاد دولتی مشغول به کار بوده‌اند.

بیشترین شهرت نراقی به واسطه دیدارهای خصوصی‌اش با «محمد‌رضا پهلوی» در واپسین سال حکومتش برای جلوگیری از انقلاب بود، همچنین وساطت وی میان دولت هویدا و روشنفکران بر این شهرت افزود.

احسان نراقی در ابتدای دولت دکتر مصدق، مترجم آیت‌الله کاشانی در برابر خبرنگاران خارجی بود.

وی بر این عقیده اصرار داشت که تنها راه نجات ایران اصلاحات است به همین دلیل با هرگونه حرکت انقلابی مخالف است.

تازه‌ترین کتاب نراقی با عنوان «پایان یک رویا»، در نقد مارکسیسم، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، آیین جوانمردی (هانری کربن) و اتحاد جماهیر شوروی است.

دیگر کتاب های نراقی عبارتند از: «اقبال ناممکن، آن حکایت‌ها»، گفت‌وگوی هرموز کی با احسان نراق و «آزادی، حق و عدالت»؛ مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها، «آن‌چه خود داشت»؛ «طمع خام»؛ «از کاخ شاه تا زندان اوین»؛ «اقبال ناممکن» و «در خشت خام» منتشر شده است.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن