پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۶:۳۰
کد مطلب: 15578
۰

ارتباط بیماری ایدز و مشکلات سلامت روان

اگر به بیماری ایدز از دیدگاه یک روانشناس نگاه کنیم ارتباط تنگاتنگ و دو جانبه ای بین این بیماری و مشکلات اعصاب روان وجود دارد به عبارت دیگر بیماری های اعصاب و روان خود می تواند مسبب و عامل انتقال بیماری باشد وازطرف دیگر پس از ابتلا فرد به بیماری و اچ ای وی مثبت شدن او بیماریهای اعصاب و روان خاصی به سراغ او می آید.

کلیه مشکلات اعصاب و روان  مانند: اضطراب ، فوبیا، افسردگی و انزال زودرس که منجر به گرایش فرد به مصرف موادمخدر، الکل و توهم زاها شود  با ایجاد اختلال قضاوت در فرد خطر تماس های جنسی خارج از حیطه خانواده  و احتمال اعتیاد تزریقی  را افزایش می دهد بنابراین رویکرد مناسب نسبت به درمان ،مشاوره و پیگیری بیماران اعصاب و روان با کاهش تعداد بیماران و مبتلایان جدید  اچ ای وی همراه است.

شایعترین راه انتقال بیماری ایدز در جهان ارتباط جنسی است اما در کشور ما اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک علت اصلی گسترش بیماری است گرچه می شود الگوی انتقال تدریجا به سمت تماس جنسی محافظت نشده در حال تغییراست. نقش آسیب های روانی اجتماعی در اعتیاد تزریقی و بی بندباری جنسی غیر قابل انکار است.

مشکلاتی مانند خانواده های پرتنش و آشفته، مشکلات عاطفی در خانواده ، ناتوانی در مدیریت استرس ها و نیاموختن مهارت های زندگی ، عدم درمان و مشاوره در اختلالات سلوک و بیش فعالی کودکان، فقر، بیکاری و بزهکاری در گسترش بیماری ایدز نقش موثری دارد.

در بعضی موارد مواد محرک آمفتامینی بصورت تزریقی در حاشیه شهرها و دربین رانندگان  و حتی توسط  خانم ها جهت کاهش وزن مورد سوءمصرف قرار می گیرد و باعث افزایش میل جنسی ،اختلال در قضاوت وسرخوشی مفرط می گردد  که رفتارهای  مخاطره آمیز جنسی را به دنبال دارد.

آموزش مهارت های زندگی و فرزند پروری،دادن مشاوره های پیشگیرانه در سوءمصرف مواد و الکل، کنترل استرسها و درمان بیماری های اعصاب وروان  مانند: افسردگی، انزال زودرس، بیش فعالی ،اختلالات سلوک و اضطراب از گسترش بیماری ایدز جلوگیری می کند.

مرکز کاهش آسیب یا گذری مرکزی است که در آن خدمات بهداشتی بصورت رایگان در اختیار معتادان تزریقی قرار می گیرد.

این خدمات شامل :آموزش اطلاع رسانی و مشاوره با افراد دارای رفتارهای پرخطر بویژه در ذمینه اچ ای وی ،توزیع سرنگ و سوزن،پد الکلی،کاندوم ،واکسینایون معتادان ودر صورت نیاز ارجاع به مراکز درمان نگهدارنده می باشدکه عملا گامی در جهت کاهش خطر ابتلا به ایدز می باشد.

7)در مورد بیماران مبتلا از نظر حمایت های روانی اجتماعی چه مواردی باید رعایت شود؟

انگ و بدنامی در ایدز باعث نابرابری و تبعیض و نهایتا محرومیت از حقوق اجتماعی می گردد و طرد شدن آنهااز سوی مردم محرومیت آنان از فعالیت های اجتماعی و کاری را بدنبال دارد.

یکی از نکات مهم انگ زدایی از بیماران ایدز و اچ ای وی می باشد.به این منظور آموزش به اعضای خانواده و جلوگیری از تبعیض و اخراج از محیط کار و پیشگیری از این مشکل در محیط های آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.

این نکته در مورد ارایه خدمات بهداشتی درمانی نیز حایز اهمیت است چراکه هراس کارکنان بیمارستانی و درمانی از ابتلا به بیماری ممکن است مانع از ارایه خدمات به انان گردد که البته در صورت رعایت احتیاطات استاندارد هیچ مشکلی متوجه کادر درمانی نخواهد بود و آگاهی و اطلاع رسانی در این مورد از اهمیت فراوانی برخوردار است.     وبدا *دکتر مرتضی فاضل نیشابوری

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟