جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۶
کد مطلب: 15664
۰
۲

غصه نخور! اعتماد به‌ نفست را تقویت کن

غصه نخور! اعتماد به‌ نفست را تقویت کن
هر کسی که چنین موردی را تجربه کرده است، خبر دارد که چقدر اوضاع برایش سخت می‌شود. محیط کاریِ تو جهنم می‌شود، هر نوع مصاحبه‌ای حکم کابوسی را برایت پیدا می‌کند، به‌خاطر عدم‌ مهارت شغلی از ارتقا مقام هم خبری نخواهد بود، در جمع بودن و معاشرت کردن برایت زجرآور است، خلاصه زندگی اجتماعی تو که قرار است از آن لذت ببری و کیف کنی، غیرقابل تحمل می‌شود. آشنا شدن با افراد جدید، برایت چالش‌آفرین می‌شود و حتی حوصله نداری که با دوستانت هم بیرون بروی. حتی اگر خیلی با خودت کلنجار بروی که تمام امور را به روال عادی انجام دهی، جرقه‌های امید در زندگی‌ات کم‌نور می‌شود، وقتی هر چیزی برایت زجرآور باشد. اما فکرش را نکن، اوضاع به این منوال نخواهد ماند و تو تغییر می‌کنی...
خوشبختانه، تقویت اعتمادبه‌نفس و غلبه بر عزت‌نفس پایین خیلی راحت و آسان است. وقتی که راه و رسم آن را یاد بگیری! این‌که عده‌ای از مردم با اعتمادبه‌نفس هستند، تصادفی و شانسی نیست. فقط آنها بلد هستند که چه‌ کار کنند. کافی است خودت را باور داشته باشی و بدانی که توانایی‌های تو یعنی مهارت‌هایت.
قبل از هر چیز مهم است که معنی اعتمادبه‌‌نفس را بدانی. در غیر این‌صورت خودت هم نمی‌دانی که اعتمادبه‌نفس لازم را داری یا نه.

اعتمادبه‌نفس یعنی:
آرام باش
در هر موقعیتی از زندگی، لازم است که میزان مناسب عواطف و احساسات را در کنترل و اختیار داشته باشی. احساسات بیش از حد در هر موردی، آن را تباه می‌کند. وقتی در هر وضعیتی چه مثبت یا منفی آرام باشی، درواقع گامی بزرگ به سوی اعتمادبه‌نفس برداشته‌ای.

خونسردی‌ات را حفظ کن
وقتی از آخر و عاقبت وضعیتی خبر نداشته باشی به‌جای این‌که به خودت استرس وارد کنی و افکار منفی به ذهنت بیاوری، کافی است خونسردی‌ات را حفظ کنی. وقتی بتوانی هر نوع عدم‌اطمینان را تحمل کنی و دم برنیاوری، می‌توانی کوه را هم جابه‌جا کنی.

نگران این‌که مردم در مورد تو چه می‌گویند، نباش
تا به‌حال شده از جایی که می‌خواستی بروی، تصور ذهنی داشته باشي و کاملا عکس قضیه برایت پیش آمده باشد؟ پس تجسم و تصور تو تا این حد قابل اعتماد است. پس این‌قدر به تصور ذهنی‌ات اعتماد نکن. پس از این تصور ذهنی که مردم راجع‌به من چه فکر می‌کنند یا چه می‌گويند، دست بردار.

در جایی که اعتمادبه‌نفس نیاز داری، دقیق باش
اعتمادبه‌نفس بی‌مفهوم است تا این‌‌که آن را به موردی دقیق مرتبط کنی. البته در این مورد مطمئن هستی که این مقاله را تا آخر می‌خوانی و این‌که می‌توانی چراغی را روشن و خاموش کنی. یعنی در هر موردی آن‌قدرها هم؛ اعتمادبه‌نفس نیاز نداری. اما برای رسیدن به خواسته‌های زندگی‌ات باید دقیقا بدانی که چه می‌خواهی و در کدام مرحله زندگی‌ات باید اعتمادبه‌نفس درست و حسابی داشته باشی. همین حالا به مواردی به‌خصوص فکر کرده و آنها را یادداشت کن. در این وضعیت است که بذر اعتمادبه‌نفس را در ذهنت می‌پاشی.

دقیقا همان چیزی را که انتظار داری، نصیب خودت می‌کنی
تو باید اهدافی شفاف به ذهنت القا کنی. وقتی وظیفه‌‌ای را به ذهنت محول کردی، این ذهن به هر آب و آتشی می‌زند تا وظیفه را به بهترین وجهی انجام دهد. اگر سعی کردی اسم کسی را كه فراموش کرده‌ای، به یاد بیاوری اما نمی‌توانی، چند ساعت بعد، اسم آن فرد به ذهنت می‌آید!!! به این نکته توجه شود که همین تجربه سعی در یادآوری درواقع تلاش‌های ضمیر ناخودآگاه است که حتی وقتی تو در چند ساعت بعد به یادآوردن آن اسم را فراموش کردی، باز هم این ضمیر آگاهانه، پیگیر کار است!!‌ پس تو با استفاده از این مکانیزم طبیعی و خدادادی می‌توانی اعتمادبه‌نفس بیشتری را احساس کنی، ولی باید حواست باشد که وظیفه‌ای بجا و مثبت برای ضمیر ناخودآگاهت تعیین کنی.

هیچ مورد منفی‌اي به ذهنت نیاور
به‌جای این‌که بگویی؛ دلم نمی‌خواهد در این مورد (هر موردی که داری)‌ سرخورده شوم، نقشه دقیقی از اهدافت را که چه می‌خواهی و چه باید بشود به ضمیر ناخودآگاهت بده. درواقع ذهن تو کار خودش را انجام می‌دهد و صبر نمی‌کند که تو به آن بفهمانی این کار را بکن یا نکن و فقط با نقشه شفاف ذهنی‌ات، خواه مثبت یا منفی، کار را دنبال می‌کند. در این زمینه، خداوند به تو موهبتی الهی عطا کرده است که با دادن نقشه صحیح زندگی به ضمیر ناخودآگاهت، زندگی‌ات را به سوی موفقیت پیش می‌‌برد.

از هدف‌نمای خدادادی‌ات استفاده کن

حالا که متوجه شدی، وظیفه‌ای بجا و مناسب را برای ذهنت تعیین کنی، لازم است طریقه آن را هم بدانی. روش آن فقط و فقط از طریق تجسم است. به هر موقعیتی که می‌خواهی برسی؛ شغل خوب، ازدواج موفق، مسافرت، سلامتی و... هر روز به مدت 10دقیقه در جایی خلوت قرار بگیر و خودت را در وضعیت دلخواه مجسم کن، صداها را بشنو،میگنا دات آي آر، رنگ‌ها و مناظر را ببین و همه چیز را مثل فیلمی که خودت هم در آن نقش داری در ذهنت مجسم کن. در این صورت این تصویر ذهنی، در ضمیر ناخودآگاه ثبت می‌شود و از آن به بعد وظیفه ضمیر ناخودآگاه است که پیگیر قضیه شود و آن را عملی کند.

سه راهکار برای کسب اعتمادبه‌نفس سریع و فوری

1- دقیقا به زمان، مکان و وضعیتی که دلت می‌خواهد در آن اعتمادبه‌نفس داشته باشی، فکر کن. یادت باشد تا زمانی که به چیزی دقیقا مرتبط نشوی و حال و هوای آن را حس نکنی، اعتمادبه‌نفس بی‌معنی است.
2- حواست را روی حرف‌هایی که دلت می‌خواهد در آن مکان یا وضعیت بزنی،‌ متمرکز کن... اگر دلت می‌خواهد آرام، خونسرد و سراپاگوش باشی، همین کلمات را در ذهنت بیاور، یادت باشد که ذهن تو، فقط و فقط روی دستورالعمل‌های مثبت شفاف کار می‌کند.
3- چشمانت را ببند و در مورد حال و هوای کلمات در آن وضعیت به‌خصوص فکر کن. دقیقا همان وضعیت را تجسم کن و حال و هوای آرامش، خونسردی و اعتمادبه‌نفس را حس کن. در این حالت وظیفه شفاف و دقیق ضمیر ناخودآگاهت را مشخص کردی.  
مرجع : مجله موفقيت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زینب
سلام.مطالب جذاب و راهبردی شما به زندگی بی روح من امید بخشید خیلی خیلی خیلی ممنون
فروغ
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده خوب بود...... مرسسسسسسسسسسسي
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.