کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«چاقی» گرسنگی را پشت سر گذاشت

24 آذر 1391 ساعت 15:04


چاقی 3 برابر بیشتر از سوء تغذیه قربانی می گیرد
تعداد تلفات چاقی هم اکنون 3 برابر بیشتر از تلفات سوء تغذیه است که سالانه بیش از 3 میلیون نفر را می کشد.
به گزارش فارس، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز عواقب جهانی بیماری ها که در مجله معتبر لنست منتشر شده است به جز در منطقه صحرای آفریقا هم اکنون در سایر نقاط جهان خوردن بیش از حد تهدیدی جدی تر برای سلامت مردم است.

در سراسر جهان موفقیت جالب توجهی در مبارزه با سوء تغذیه بوده است و میزان مرگ و میر ناشی از آن از سال 1990 تا 2010 با نزدیک به دو سوم کاهش به کمتر از یک میلیون نفر رسیده است.

اما این موفقیت منجر به افزایش تغذیه و فعالیت بدنی و ورزش کمتر و در نتیجه افزایش قطر کمر مردم بسیاری کشورها از کلمبیا تا قزاقستان شده است.

یکی از دست اندرکاران این تحقیق به دیلی تلگراف گفت: ما از دنیای 20 سال پیش که در آن اکثر مردم غذای کافی برای خوردن نداشتند فاصله گرفته ایم و امروزه غذای زیاد و ناسالم برای مردم حتی در کشورهای در حال توسعه در دسترس است که مردم را بیمار کرده است.

بین سال های 1990 و 2010 امید زندگی جهانی در زمان تولد حدود 5 سال افزایش داشته است. به طور میانگین پسرهایی که در سال 2010 متولد شده اند می توانند انتظار داشته باشند تا 67.5 سال زندگی کنند و این میانگین برای دختران 73.3 سال است.

اما تعداد مردمی نیز که سال های آخری عمر خود را با سلامت کامل طی نمی کنند افزایش یافته که تا حد زیادی ناشی از افزایش بیماری های ناشی از چاقی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و سرطان است.

مرگ هر شخص در جهان ناشی از تعدادی فاکتورهای به هم مرتبط است مانند مرگ ناشی از سکته که می تواند ناشی از فشار خون بالا، سیگار یا اضافه وزن باشد. اما با استفاده از آمار دانشمندان قادرند تا یک فاکتور را از میان فاکتورهای دیگر جدا کنند و تعداد مرگ و میرهای ناشی از آن را مشخص کنند.

دانشمندان با استفاده از این روش معتقدند که چاقی از زده دهم فاکتورهای خطرناک منجر به مرگ و میر در سال 1990 به رده ششم رسیده است و امروزه نزدیک به 3 میلیون نفر در سال در اثر اضافه وزن و چاقی جان خود را از دست می دهند که افزایشی 82 درصدی را نشان می دهد.

فشار خون بالا از رده چهارم به رده اول رسیده است و هم اکنون سالانه 9 میلیون نفر در اثر آن جان خود را از دست می دهند.

سیگار و مشروبات الکی هم مشکلات دیگری بوده اند. مصرف مشروبات از زده ششم به رده سوم رسیده و سیگار از زده سوم به دوم رسیده است. سیگار سالانه منجر به مرگ 6.3 میلیون نفر در سال 2010 شده و الکل نیز سالانه جان 4.9 میلیون نفر را می گیرد.


کد مطلب: 15708

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/15708/چاقی-گرسنگی-پشت-سر-گذاشت

میگنا
  https://www.migna.ir