کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناامنی‌های زنانه در وسایل نقلیه عمومی

1 دی 1391 ساعت 15:18


اگر خواننده این مطلب خانم و در ترددهای روزانه اش از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس های بی آرتی و مترو استفاده کرده باشد، حتما با مسائلی که در این گزارش به آن اشاره می شود، همذات پنداری می کند.
اگر آقایان هم خواننده مطلب باشند، حتما با چنین نگرانی هایی از سوی خانم های حاضر در محیط های شهری روبرو شده اند. موضوع این گزارش نگرانی ها و حس عدم امنیتی است که خانم ها با حضور در وسایل نقیله متحمل می شوند، نگرانی هایی که گاه امنیت روانی بانوان را به خطر می اندازد.

تاکسی هایی که جایی برای خانم ها ندارند!

شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد، اگر خانم هستید احتمالا پس از سوار شدن به تاکسی اولین کاری که انجام می دهید این است که کیف یا ساک دستی تان را به عنوان حایل میان خود و مسافر مردی که در کنارتان نشسته است می گذارید. وای به حال زمانی که غیر از شما دو مرد دیگر بر صندلی عقب نشسته باشد. مجبور هستید خودتان را به گونه ای به در تاکسی بچسبانید که به محض کوچکترین دست اندازی، سرتان به دستگیره بالای در اصابت  کند، تا زمان رسیدن به مقصد هم دچار استرسی تمام نشدنی هستید. جالب اینجا است که در تمام مدتی که شما معذب هستید و خودتان را به اندازه ای جمع کرده اید که نصف جای معمول را گرفته اید و کیفتان را به عنوان حایلی گذاشته اید، مسافر مرد کناری که دقیقا متوجه تمام حالت های شما هم هست، اصلا به خودش زحمت نمی دهد که کمی خودش را جمع کند و آنچنان نشسته که انگار جز او هیچ مسافر دیگری بر صندلی ننشسته است. در این میان اگر هم با ادب و احترام از مسافر آقایی که کنار شما نشسته بخواهید که کمی آن طرف تر بنشیند  با غرولند می گوید که جا نیست و نمی تواند تکان بخورد!

مسئله ای که چنین مواقعی به فکر خانم مسافر می رسد این است که اگر یکی از اعضای خانواده مرد مسافر هم در چنین شرایطی قرار می گرفت، اشکالی نداشت؟! از طرف دیگر راننده تاکسی که در این میان باید از مرد مسافر بخواهد که لااقل کمی جمع تر بنشیند، انگار که چیزی نمی شنود یا اینکه به نفعش نیست بشنود.

وقتی خانم ها پس از پیاده شدن از اتوبوس برای پرداخت کرایه به جلو اتوبوس می آیند با کلونی ای از آقایان روبرو می شوند که در حال کرایه دادن هستند و به تنها چیزی که فکر نمی کنند این است که باید فاصله خود را با خانم هایی که می خواهند کرایه بدهند، حفظ کنند!
بی آرتی هایی که خانم ها را مقابل دید آقایان می نشانند

در روزگاری نه چندان دور و حتی در برخی از موارد این روزها، قسمت آقایان در  اتوبوس ها، جلوی خودرو بود و قسمت خانم ها عقب. این اتفاق شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نمی رسید  تا اینکه بی آرتی های جدید در بدعت نو، قسمت مربوط به خانم ها را جلوی خودرو و قسمت مربوط به آقایان را در قسمت عقب آن تعبیه کردند. صندلی های قسمت خانم ها در اتوبوس های بی آر تی هم  به گونه ای نصب شده است که خانم ها دقیقا در مقابل روی تعداد زیادی آقا قرار دارند که در قسمت مردانه بی آرتی نشسته اند. شاید برای خیلی از خانم ها اینکه در مقابل دیدگان این همه مرد در اتوبوس بنشینند، راحت نباشد و ترجیح بدهند که از خیر نشستن بر صندلی بگذرند و پشت به جمعیت آقایان بایستند. پرسش این است که چرا چنین نکات ظریف و مهمی در اتوبوس که برای استفاده در کشوری با فرهنگ مذهبی و اعتقادی ما ساخته می شود، رعایت نمی شود؟ در این میان می شود لااقل جهت صندلی های بی آر تی را به گونه ای قرار داد که دیگر صورت خانم ها مانند تابلویی در مقابل دیدگان آن همه نامحرم قرار نگیرد.

کرایه دادنی که به اختلاط می انجامد!

یکی دیگر از مشکلاتی که خانم های مسافر اتوبوس های خصوصی داخل شهری با آن روبرو هستند، مسئله کرایه دادن و کارت زدن در ایستگاه های قبل از ایستگاه آخر است. وای به حال زمانی که تعداد مسافرانی که در این ایستگاه ها پیاده می شوند هم زیاد باشند، در چنین حالی وقتی خانم ها پس از پیاده شدن از اتوبوس برای پرداخت کرایه به جلو اتوبوس می آیند با کلونی ای از آقایان روبرو می شوند که در حال کرایه دادن هستند و به تنها چیزی که فکر نمی کنند این است که باید فاصله خود را با خانم هایی که می خواهند کرایه بدهند، حفظ کنند!

در این میان خدا می داند خانمی که در میان آن همه مرد باید کارت خود را به دستگاه نزدیک کند یا کرایه اش را به راننده بدهد، با چه فشار روحی و روانی ای مواجه می شود.

تاکسی بانوان طرحی موفق اما کمیاب

بالاخره چند سال پیش و پس از اما و اگرهای فراوان سرانجام طرح تاکسی های تلفنی ویژه بانوان و ایجاد شبکه های تاکسیرانی اجرا شد که با استقبال خوبی هم از سوی مسافران خانم روبرو گردید.


وای به حال زمانی که غیر از شما دو مرد دیگر بر صندلی عقب نشسته باشد. مجبور هستید خودتان را به گونه ای به در تاکسی بچسبانید که به محض کوچکترین دست اندازی، سرتان به دستگیره بالای در اصابت  کند، تا زمان رسیدن به مقصد هم دچار استرسی تمام نشدنی هستید و  مسافر مرد کناری که دقیقا متوجه تمام حالت های شما هم هست، اصلا به خودش زحمت نمی دهد که کمی خودش را جمع کند


حضور زنان به‌عنوان راننده تاکسی علاوه بر امنیتی که به همراه داشت، باعث آرامش مسافران نیز می شد، از یک طرف دیگر از طریق اجرای این طرح تعداد زیادی از خانم ها توانستند ممری برای معاش خود پیدا کنند.

اما طرح تاکسی بانوان نتوانست نیاز این تعداد بالایی از بانوان که در سطح اجتماع حضور دارند را بر آورده کند و تعداد این تاکسی ها نسبت به جمعیت خانم های حاضر در جامعه بسیار پایین بود.

با همه این تفاسیربا توجه به حجم بالای تردد خانم ها در سطح شهرها به خصوص تهران، لازم است که مسئولین برای افزایش امنیت و آرامش بانوان در سفرهای داخل شهری تمهیدی بیندیشند که از نمونه های این تمهیدات می توان به افزایش تاکسی بانوان و استفاده از اتوبوس های مخصوص خانم ها یاد کرد که می تواند تاثیر بسیاری در افزایش امنیت روانی و جسمانی خانم ها در تردد های شهری داشته باشد.



کیانا نیکفام - تبیان


کد مطلب: 15839

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/15839/ناامنی-های-زنانه-وسایل-نقلیه-عمومی

میگنا
  https://www.migna.ir