پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ / ۱۷:۵۱
کد مطلب: 15893
۰

موفقیت استاد ایرانی در تولید بیوداروی ضد سرطان از شیر

استاد دانشگاه تبریز موفق به تولید داروی بیوتکنولوژیک ضد سرطان از شیر شد.

به گزارش ایسنا دکتر تقی‌زاده، دانشیار تغذیه دام دانشگاه تبریز که با این طرح موفق به کسب رتبه برتر دهمین جشنواره ملی ایده‌های برتر شده است، درباره این طرح گفت: در این تحقیقات برای اولین بار در کشور، داروی بیوتکنولوژی حاصل از شیر به صورت قرص تولید شده است. در ابتدای پروسه، شیر غنی سازی مورد نیاز تهیه و پس از تولید نیز با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی میکروبی میزان ترکیبات مورد نظر با مقدار مطلوب تولید و با استفاده از اکسیپاین‌های مناسب از قبیل پایدارکننده و آنتی اکسیدان و فیلر فرمولاسیون های مناسبی از CLA قرص مورد نظرتولید شد.

وی گفت: طی مطالعات فراوانی که در کشورهای توسعه یافته صورت گرفته، مشخص شده است که CLA شیر دارای بارزترین ترکیبات در حفظ سلامتی انسان بوده و دو ایزومر آن دارای فعالیت بیولوژیکی بالا و عبارت ازTrans-11 ,Cis-9 و Trans-10 , Cis-12 هستند. هرکدام از این ایزومرها دارای نقش بیولوژیکی جداگانه ای هستند که گزارش ها پیشنهاد می‌کنند که CLA با مکانیسم آنتی اکسیدان در جلوگیری از سنتز نوکلئوتیدها و کاهش تکثیر سلولی ناهنجاری های بدخیم و سرطان موثر است.

تقی زاده با اشاره به این که امروزه در کشورمان این نوع بیماری ها در بین مردم شیوع زیادی دارند و به نظر می‌رسد غنی‌سازی شیر با این ماده که در سبد غذایی مردم نیز بیشتر مصرف می‌شود، می‌تواند در کنترل این نوع بیماری‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد، افزود: پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه تغذیه، علوم دامی، صنایع غذایی، زیست فناوری و داروسازی طی دهه‌های اخیر این امکان را برای ما فراهم آورده که موادی تولید کنیم که تمام اقشار مصرف کنندگان بدون هیچ دغدغه ای قادر به مصرف آنها باشند.

به گفته وی، امروزه، یکی از موضوعات جالب توجه در زمینه مطالعات علوم دامی چگونگی بهبود اندیس سلامت (نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع به اسید چرب اشباع) و افزایش اسیدهای چرب مفید شیر با استفاده از راهکارهای تغذیه‌یی و انتخاب گونه ها و نژادهای برتر است و در تولید این محصول از فناوری های موجود در صنایع مختلفی از جمله فناوری تغذیه، فناوری صنایع لبنی، فناوری میکروبی، فناوری دارویی، فناوری زیستی و فناوری نانودارو استفاده شده است و اینک، ما موقعیت بهتری در زمینه تولید غذاهای جدیدتر و سالم تر با هدف کاهش خطر بیماریهای مزمن و عفونی داریم.

وی تصریح کرد: هدف از تغذیه در کشورهای توسعه یافته، تنها، زنده ماندن، رفع گرسنگی و تامین مواد مغذی نیست، به طوری که ارتقای سطح سلامت، کمک به کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، برخی سرطان ها، چاقی و... در راس برنامه ریزی‌های مربوط به تولید و فراوری مواد غذایی قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه به غذاهایی که با اهداف یاد شده طرح ریزی می شوند، غذاهای فراسودمند یا ویژه ساخت گفته می‌شود، یاد آور شد: مطالعات نشان می دهد برخی از بیماریهای مزمن و عفونی ریشه غذایی داشته و ممکن است از طریق استفاده از غذاها یا اجزایی غذایی مناسب به نحو قابل توجهی بهبود یابند و لذا ایجاد ترکیبات بسیار موثر در سلامتی و تغلیظ و جداسازی این ترکیبات نقش بسیار ویژه ای در تامین سلامتی و حفظ امنیت غذایی جامعه دارد.

دکتر اکبر تقی زاده ، دانشیار تغذیه دام دانشگاه تبریز دارای تحقیقاتی از جمله ارائه 70 مقاله ISI و علمی- پژوهشی، انجام 17 طرح پژوهشی، ارائه 60 مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی، تالیف سه کتاب فارسی در زمینه تغذیه دام، یک کتاب با عنوان Advances in Animal Nutrition در کشور هندوستان، دو فصل کتاب منتشر شده در کشور امریکا و یک عنوان ترجمه کتاب در زمینه تغذیه دام است.

تحقیق اثر دوغ پروبیوتیک در بیماران دیابتی و ورزشکاران دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و رسیدن به تکنیک کنترل دیابت و التهاب با استفاده از محصول ارائه شده، کسب عناوین برتر در جشنواره ایده های برتر استان و دانشگاه‌های پیام نور استان و دریافت لوح از معاونت فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استاندار آذربایجان شرقی از دیگر موفقیت‌های این استاد دانشگاه تبریز بوده است.

دهمین جشنواره ملی ایده های برتر 23 آذرماه به میزبانی پارک علم و فناوری یزد با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری و کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.