پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۶
کد مطلب: 15898
۰

اهدای بالاترین مدال فناوری آمریکا به جراح چشم ایرانی (+عکس)

12 محقق و 11 مبتکر که درمیان آنها نام یک چشم پزشک برجسته ایرانی نیز به چشم می‌خورد، بالاترین مدال دولت فدرال آمریکا را در زمینه‌های علم و همچنین فناوری و نوآوری دریافت کردند.

به گزارش مهر، 23 برگزیده در عرصه علم و فناوری به عنوان دریافت کنندگان بالاترین درجه مدال علم و فناوری آمریکا سال آینده میلادی طی مراسمی در کاخ سفید جوایز خود را دریافت می کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه ای اظهار داشت: به تجلیل از این نوآوران الهام بخش افتخار می کنم، آنها نماینده نبوغ بوده و یادآوری کننده تأثیر بزرگ ایده های کوچک هستند.

مدال ملی علوم از سال 1959 توسط رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به افرادی که مهمترین مشارکتها را در پیشبرد دانش در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، زیست شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضی و فیزیک داشته، اهدا شده است. کمیته 12 نفره‌ ای مسئول برگزیدن برندگان جایزه‌ است که توسط بنیاد ملی علوم مدیریت می ‌شود.

مدال ملی فناوری و نوآوری از سال 1980 توسط رئیس جمهور ایالات متحده به مخترعین و نوآوران آمریکایی که مشارکتهای قابل توجهی برای توسعه فناوری نوین و مهم داشته باشند اعطا می شود. این جایزه ممکن است به شخص خاص یا گروهی از مردم یا تمام یک سازمان یا شرکت اعطا شود. این عالی ترین افتخاری است که ایالات متحده آمریکا به یک شهروند خود برای دستاوردهای مربوط به پیشرفت فناورانه اعطا می ‌کند. غلامعلی پیمان - جراح شبکیه برای اختراح دستورالعمل جراحی چشم لازیک این جایزه را در بخش فناوری و نوآوری دریافت کرده است. تجربه بیش از 40 سال وی در مهندسی و داروشناسی و همچنین تجربه و اطلاعات ژرف وی در عرصه چشم پزشکی به بهبود روشهای جراحی چشمی و شیوه های درمانی انقلابی منتهی شده است.

آلن برد، شیمیدان با حوزه تخصصی فتوسنتز مصنوعی از دانشگاه تگزاس در آستین؛ سالی چیسولم، زیست شناس با حوزه تخصصی ارگانیسمهای دریای از موسسه فناوری ماساچوست؛ سیدنی درل، فیزیکدان و متخصص کنترل جنگ افراز دانشگاه استنفورد؛ سندرا فابر، ستاره شناس با حوزه تخصصی تکامل کهکشانها و ساختار کیهانی از دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز؛ سلوستر جیمز گیت، پزشک متخصص ابر تقارن و نظریه ریسمان دانشگاه مریلند؛ سولومن گلومب، ریاضیدان و مخترع پلیومینوها از دانشگاه کالیفرنیا جنوبی؛ جان گودیناف، فیزیکدان شناخته شده برای توسعه پیلهای قابل شارژ لیتیوم- یون از دانشگاه تگزاس؛ فردریک هاوتورن، شیمیدان بور هیدرید از دانشگاه میسوری؛ لوری هود، زیست شناس متخصص پزشکی دی ان ای از موسسه سیستمهای زیست شناسی؛ باری مازور، ریاضیدان متخصص نظریه هندسه و اعداد دانشگاه هاروارد؛ لوسی شاپیرو، زیست شناس متخصص زیست شناسی رشدی از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد؛ آن تریسمان، روانشناس متخصص توجه، درک و حافظه بصری از دانشگاه پرینستون برندگان جایزه ملی علم دولت فدرال آمریکا هستند.

دانشمندانی که جایزه مدال ملی فناوری و نوآوری را به خود اختصاص دادند عبارتند از: فرانس آرنولد، مهندس متخصص تکامل هدایت شده موسسه فناوری کالیفرنیا؛ جورج کاروترز مخترع، فیزیکدان و دانشمند علوم فضایی از آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریای آمریکا؛ رابرت لانگر مهندس متخصص زیست فناوری و فناوری پزشکی موسسه فناوری ماساچوست؛ نورمن مک کامبز، مهندس متخصص اکسیژن درمانی از شرکت ایر سپ؛ غلامعلی پیمان، جراح شبکیه و مخترع رویه جراحی چشم لازیک از انجمن متخصصان شبکیه آریزونا؛ ارت روزنفلد، فیزیکدان متخصص فناوریهای کارآمدی انرژی از دانشگاه ملی لارنس برکلی؛ جان ویلک، میکروبیولوژیست متخصص سیستم ایمنی از مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک؛ ساموئل بلام، رانگاسوامی سرینیواسان و جیم وین مخترعان همکار آی بی ام برای اختراع لیزر اگزایمر؛ شرکت فناوری ریتئون بی بی ان و آر اند دی متخصص کاربردهای نظامی و غیر نظامی با نمایندگی ادوارد کمپبل مدیر اجرایی این شرکت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "