جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۲
کد مطلب: 15972
۰

آمار بازنشستگی اساتید/ سن بازنشستگی اساتید نمونه


سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی به تشریح جزئیات بازنشستگی اساتید، بورسیه و استخدام اعضای هیات علمی پرداخت و گفت: اساتید نمونه تا سن 73 سالگی می توانند تدریس کنند.


به گزارش مهر، رضا عامری امروز در نشستی با رسانه ها به مهمترین اخبار در خصوص جذب و استخدام اعضای هیات علمی و بورسیه آنها اشاره کرد.

تازه ترین آمارهای جذب هیات علمی

وی با بیان اینکه از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون جذب هیات علمی به موازات توسعه کمی روند صعودی داشته، ادامه داد: در برنامه سوم توسعه تعداد ردیف های استخدامی 2 هزار نفر بود که این آمار در برنامه چهارم توسعه به 2250 ردیف افزایش یافت و علاوه بر این 3 هزار ردیف مازاد نیز در طول این برنامه در نظر گرفته شد و تعداد اعضای هیات علمی استخدام شده به 5 هزار و 250 ردیف مستخدمی افزایش یافت.

وی گفت: با توجه به تمدید برنامه چهارم توسعه تا سال 90 این تعداد به 6هزار و 472 نفر افزایش یافت و در سال 90 و 91 همان طور که آمارها تا آذرماه سال جاری نشان می دهد 3 هزار و 864 ردیف استخدامی توزیع شد که این عدد تا پایان سال جاری از 5 هزار و 500 نفر خواهد گذشت.

به گفته این مقام مسئول طی دو سال به 90 درصد ظرفیت خواسته شده در برنامه چهارم توسعه رسیدیم و به دانشگاهها اعلام شد که با رعایت ضوابط و مقررات هر آنچه هیات مورد نیازشان است، امکان جذب دارند.

جذب 12 هزار هیأت علمی تا پایان برنامه پنجم توسعه

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که طبق آمایش باید 12 هزار هیات علمی تا پایان برنامه پنجم توسعه جذب شوند.

عامری همچنین با اشاره به تعداد استادان بورسیه برنامه چهارم توسعه گفت: در کل برنامه چهارم توسعه 10 هزار و 602 سهمیه بورس بین دانشگاهها توزیع شد که البته میزان تحقق آن پایین تر بوده است.

وی گفت: در سال 90 و 6 ماهه اول 91 ، 7800 سهمیه بورس داخل به دانشگاهها اختصاص یافت و حدود 80 درصد ظرفیت کل برنامه چهارم در همین یک و نیم سال مجوز دریافت کرد که البته توان جذب دانشگاهها هم بیشتر از این نیست.

وی در ادامه با اشاره به استخدام اعضای هیات علمی طرح سربازی اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه 1890 استاد در قالب طرح سربازی استخدام شدند که در برنامه پنجم توسعه و طی یک و نیم سال اول 600 نفر به این تعداد افزوده شد.

آمار بازنشستگی اساتید

عامری در ادامه این نشست به تشریح جزئیات آیین نامه جنجال برانگیز بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاهها پرداخت و با بیان اینکه آمار بازنشستگی استادان در مقابل جذب هیات علمی ها ناچیز است، خاطر نشان کرد: سالانه بر اساس آیین نامه بازنشستگی حدود 300 نفر را بازنشسته می کنیم.

وی با یادآوری این موضوع که باب آیین نامه بازنشستگی اساتید از سال 42 در آموزش عالی باز شد، ادامه داد: این آیین نامه با همکاری هیات امنای سه نفره جانشین هیات های امنا بار دیگر در سال 69 و آخرین بار در سال 90 بازنگری و از سوی شورای انقلاب فرهنگی به وزیر علوم این اختیارداده شد که این آیین نامه را بازنگری کنند.

تشریح جزئیات آیین نامه بازنگری شده بازنشستگی اساتید

عامری در خصوص روح آیین نامه بازنشستگی اعضای هیات علمی به دو مورد اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیین نامه باید بتوان از اعضای هیات علمی توانمند نهایت استفاده و ماندگاری را کرد همچنین اساتید باید بتوانند در طول خدمت ارتقای مرتبه داشته باشند.

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی در ادامه با بیان اینکه اعضای هیات علمی با مرتبه مربی یا استادیاری استخدام می شوند، گفت: در آیین نامه ارتقا آمده است که فرد ارتقای عمودی داشته باشد یعنی از استادیاری به دانشیاری برسد.

سن بازنشستگی اساتید با درجه های علمی مختلف

عامری به سن بازنشستگی اساتید بر اساس این آیین نامه اشاره کرد و گفت: طبق این آیین نامه مربیان با 65 سال سن و 30 سال سابقه بازنشسته می شوند. در مورد استادیاران 65 سال سن با 30 سال سابقه برای بازنشستگی در نظر گرفته شده است.

شرط اضافه خدمت استادیاران

وی به ارائه توضیح در خصوص ارتقای مرتبه استادیاران اشاره کرد و گفت: برای استادیاران پیش بینی شده که اگر بتوانند طبق آیین نامه ارتقا و در چهار سال منتهی به 65 سال سن یا 30 سال سابقه خدمت 85 درصد آیین نامه ارتقا را کسب کنند و به دانشیاری ارتقا یابند 2 یا 3 سال به خدمتشان اضافه می شود.

به گفته عامری سن بازنشستگی دانشیاران، 67 سال است و سابقه خدمت یا به عبارتی محدودیت سنوات برای آنها در نظر گرفته نشده اما اگر بر اساس آیین نامه ارتقا در 5 سال منتهی به 67 سالگی 75 درصد امتیاز را کسب کنند تا 70 سالگی اجازه خدمت خواهند داشت.

بازنشستگی استادان با سن 70 سال

وی درباره استاد تمام ها و بازنشستگی آنها گفت: برای این استادان بازنشستگی با سن 70 سال در نظر گرفته شده و استادانی که استاد نمونه کشوری شوند سه سال به سقف بازنشستگی شان اضافه خواهد شد.

اجازه وزیر علوم برای ادامه تدریس با سن بیشتر از 73 سال

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی افزود: در صورتی که دانشگاهها به خدمات آنان نیاز داشته باشند می توانند تا سه سال یعنی تا 73 سالگی ادامه خدمت دهند که اگر باز هم این نیاز ادامه یافت دانشگاه می تواند با اجازه وزیر علوم سه سال دیگر به خدمت هیات علمی اضافه کند.

ترکیب هیأت علمی های بازنشسته

عامری در ادامه با اشاره به ترکیب هیات علمی های بازنشسته تاکنون گفت: 50 درصد این هیات علمی ها مربی آموزشیار یا مربی با 30 تا 35 سال سابقه فعالیت و با مدرک فوق لیسانس، 25 درصد استادیار بودند که در طی سالهای فعالیتشان ارتقا نگرفتند و اینها افرادی بودند که خودشان تمایل به بازنشستگی داشتند.

وی افزود: 25 درصد باقیمانده هم دانشیاران و استاد تمام ها بودند که طبق آیین نامه دانشگاهها می توانند در صورت تمایل حداکثر تا 10 ساعت از ظرفیت علمی استادیاران استفاده کنند.

این مقام مسئول در وزارت علوم در خصوص جنجال هایی که طی هفته های گذشته برای بازنشستگی برخی از اعضای هیات علمی دانشگاهها در رسانه ها مطرح و عنوان شد که وزارت علوم استادان را بازنشسته می کند، گفت: اگر استاد بازنشسته ای فکر می کند خلاف مقررات آیین نامه بازنشستگی حکم بازنشستگی برایش صادر شده می تواند مشکلش را به صورت مکتوب به ما ارائه دهد که در صورتی که حق با او باشد پست بازنشستگی اش لغو می شود.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد