جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ / ۰۵:۵۳
کد مطلب: 16003
۰

لاغر شدن براي سلامت يا زيبايي

آيا شما هم فکر مي کنيد هر قدر لاغرتر باشيد، زيباتر هستيد و کاهش وزن و لاغر شدن به بهبود کيفيت زندگي تان کمک مي کند؟

واقعيت اين است که مدت هاست اين تصور عمومي وجود دارد که هرچه لاغرتر، بهتر. البته دليل اصلي آن هشدارهاي مکرر کارشناسان درباره عوارض چاقي مفرط است که بايد آن را جدي گرفت. البته بايد توجه داشت که همزمان تبليغات گمراه کننده درباره اندام مناسب باعث شده است که تعداد زيادي از مردم رژيم هاي لاغري غيراصولي را در پيش بگيرند. بر اساس اين تبليغات گمراه کننده، سلامت مساوي با لاغر شدن است و کسي که به رژيم لاغري فکر نمي کند به فکر سلامت خود نيست. به اين ترتيب رژيم گرفتن و لاغر شدن از سنين بسيار پايين شروع مي شود و بايد تا آخر عمر ادامه داشته باشد. اين در حالي است که اساس و پايه بسياري از ايده هايي که درباره وزن و رژيم غذايي در ذهن افراد وجود دارد، به کلي دور از واقعيت است. براي آگاه کردن مردم از واقعيات و دادن اطلاعات صحيح به آن ها، بايد در گام اول فرضيه هاي نادرست را اصلاح کرد.

فرضيه 1: هرچه چاق تر باشيد، زشت تر هستيد. اين تصور نادرست است. رابطه بسيار ظريفي بين آنچه درباره بدن خود فکر مي کنيد با آنچه واقعاً هستيد وجود دارد. چه بسا افرادي که بسيار جذاب هستند، گاهي نسبت به اندام خود تصور منفي دارند و در مقابل افرادي که جذابيت کمتري دارند، کمتر نگران ظاهر خود هستند.

فرضيه 2: کم کردن وزن، بهترين راه براي رفع تصور منفي است که فرد از بدن خود دارد. اين در حالي است که پس از کاهش وزن بسياري از افراد حتي پس از اعمال جراحي زيبايي، از اندام خود رضايت ندارند. در اين شرايط مشاوره به فرد کمک مي کند که ظاهر خود را دوست داشته باشد و از طرفي ياد بگيرد که با خود کنار بيايد و تصور نادرستي که از ظاهر خود دارد، روي کيفيت زندگي اش تاثير منفي نگذارد.

فرضيه ۳: با اعمال جراحي مرتبط با چاقي فرد تصور بهتري از اندام و ظاهر خود پيدا مي کند. نتايج تحقيقات نشان مي دهد بيشتر اين اعمال جراحي بين ۲۵ تا ۳۵ درصد وزن اوليه بدن را ظرف ۱۸ تا ۲۴ ماه کم مي کند. بيشتر بيماران از کاهش وزن و تصور ايده آل تري که از بدن خود پيدا کرده اند، اظهار رضايت مي کنند. اما بيشتر آن ها از افتادگي پوست ناشي از کاهش وزن سريع شکايت مي کنند به طوري که سالانه ۵۰ هزار آمريکايي پس از کاهش وزن شديد مجبور به انجام عمل جراحي مي شوند.

فرضيه ۴: ليپوساکشن و ديگر جراحي هاي شکم در بهبود وضعيت بدن نقش مهمي دارد. پس از جراحي بعضي افراد از ظاهر خود ابراز رضايت مي کنند اما در برخي موارد از پيچيدگي جراحي يا عوارض آن و يا به علت داشتن توقعات غيرواقع بينانه ابراز ناخرسندي مي کنند. بين ۵ تا ۱۵ درصد بيماران که از عارضه اختلال ديسمورفي (بدشکل ديدن بدن) رنج مي برند، کوچک ترين نقص را در ظاهر خود پررنگ مي کنند و پس از جراحي پلاستيک نيز رضايت کامل ندارند.

فرضيه ۵: جراحي زيبايي سينه ظاهر بدن را بهتر مي کند. نتايج مطالعات گسترده نشان مي دهد، نرخ خودکشي در بين زناني که جراحي زيبايي سينه انجام داده اند، ۲ تا ۳ برابر بيشتر از زنان ديگر است.محققان نتيجه گيري مي کنند که کاهش وزن و لاغر شدن تحت هر شرايطي به بهبود کيفيت سلامت فرد کمک نمي کند و اين تصور نادرست را بايد از ذهن ها پاک کرد که هرچه لاغرتر، زيباتر. آن ها توصيه مي کنند اگر چاق هستيد، لاغر شويد اما نه براي زيباتر شدن بلکه براي بهبود سلامت جسمي و تاکيد مي کنند براي بيشتر مردم بهترين راهکار پذيرش آناتومي منحصر به فرد بدنشان است و به همين دليل کاهش وزن و لاغر شدن براي زيبايي کمکي به آن ها نمي کند.   خراسان / نويسنده: عظيمي مروي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "