جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۲
کد مطلب: 16030
۰
۱

چگونه با همسرمان گفت و گو کنيم؟

آيا تا به حال شده، در زندگي زناشويي احساس کنيد به جايي رسيده ايد که حرف هاي يکديگر را درک نمي کنيد؟و همسرتان شما را به خاطر منظوري که هرگز نداشته ايد مقصر مي داند؟يا صحبت هايتان طور ديگري تفسير مي شود؟ آيا سعي مي کنيد هرچه ممکن است کمتر حرف بزنيد ولي زندگيتان روز به روز سردتر مي شود و اختلافات زناشويي اوج مي گيرد، فکر مي کنيد چرا کار به اين جا مي رسد؟ چطور مي شود زندگي که با عشق شروع شده اينچنين سرد شود؟

روان شناسان معتقدند بسياري از اختلافات زوج ها، موضوعات پيچيده و غيرقابل حل نيست، بلکه عمده ترين مشکل ضعف «مهارت هاي ارتباطي» در يکي يا هر دو زوج است. زوج هاي موفق از صحبت کردن با هم احساس رضايت مي کنند و يکديگر را درک مي کنند و صميميت بين خود را افزايش مي دهند در حالي که زوج هاي ناموفق سخنان هم را درک نمي‌کنند از رابطه خود رضايت ندارند و تلاش آنان براي برقراري ارتباط به تنش و درگيري مي انجامد، خوشبختانه «ارتباط موثر» مهارتي است که مي‌توانيد آن را فراگيريد و با به کار‌گيري آن صميميت و تفاهم بين خود و همسرتان را افزايش دهيد.


قوانيني براي گفت وگوي موثر
در ادامه به چند قانون ساده اشاره مي شود که با رعايت آن ها مي توانيد گفت وگوي موثرتري داشته باشيد:

* لطفاً حرف بزنيد. بله لطفاً حرف بزنيد. به جاي سکوت، اشاره يا کنايه، انتظارات و خواسته هايتان را ابراز کنيد. منتظر نباشيد همسرتان ذهنتان را بخواند و بفهمد شما چه انتظارات و خواسته هايي از او داريد.

* افکار، احساسات و خواسته هاي همسرتان را جويا شويد. اجازه دهيد همسرتان درباره افکار، احساسات و نيازهايش با شما گفت وگو کند و سپس مشتاقانه به صحبت هايش گوش دهيد. جملاتي مانند «تو در اين باره چه فکر مي کني و يا چه احساسي داري؟ يا نظرت درباره فلان موضوع چيست؟» کمک کننده است.

* هنگام گوش دادن به سخنان همسرتان به او نگاه کنيد. اين کار مانع از آن مي شود که فکرتان منحرف شود و به همسرتان نشان مي دهيد که به او توجه کامل داريد.

* نشان دهيد که به حرف هاي او علاقه مند هستيد. در حين گوش دادن به صحبت هاي همسرتان با تکان دادن سر به نشانه تاييد، لبخند زدن و گفتن کلمات تاييدي مانند بله و... نشان دهيد که به حرف هاي او علاقه مند هستيد و درک مي کنيد.

* از ديدگاه همسرتان به مسائل نگاه کنيد. خود را جاي همسرتان بگذاريد و از دريچه چشم او به مسائل نگاه کنيد. از خود بپرسيد اگر من جاي او بودم در مواجه با اين مسئله چه احساسي داشتم؟ جواب اين سوال به شما کمک مي کند احساسات همسرتان را درباره موضوع صحبت درک کنيد.

* سوال کنيد. به جاي ذهن خواني و حدس زدن، زماني که موضوعي برايتان مبهم است از همسرتان سوال کنيد.

سوال کردن باعث روشن شدن موضوع مي شود و از سوء تفاهم جلوگيري مي کند.

* جملات خود را با جمله «من احساس مي کنم...» شروع کنيد. به تفاوت اين دو جمله دقت کنيد« تو مرا عصباني کردي» و «من احساس مي کنم عصبانيم» جمله اول، طرف مقابل را به حالت تدافعي مي کشاند و مضمونش اين است که تو مقصري ولي جمله دوم به فهم متقابل کمک مي کند و همدلي فرد مقابل را برمي انگيزد.

* موانع و سدهاي ارتباطي را شناسايي کنيد. سرزنش کردن، قضاوت کردن، تهديد کردن، مسخره کردن، قطع کردن صحبت طرف مقابل، هشدار دادن و دستور دادن و... همه از جمله موانعي است که راه هاي ارتباط را مي بندد و مانع از برقراري ارتباط موثر و سازنده بين زوجين مي شود.     خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بنده خدا
همه اینها درسته.ولی در بعضی موارد عمل کردن به بعضی هاشون برای یه کسایی سخته ! نمیدونم چرا !؟
مثلا همسر خود من اکثر وقتها میخواد که من علم غیب داشته باشم و خیلی چیز ها رو در مورد خواسته هاش بدونم اما واقعا این امکان پذیر نیست و میگه چرا من باید دقیقا بگم چی به چیه یا چی میخوام!!!تو خودت باید بدونی!؟آخه واقعا ممکنه؟؟؟و متاسفانه بعضی وقتها حرفهای همدیگه رو اصلا درک نمیکنیم.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی