چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ / ۰۶:۳۸
کد مطلب: 16064
۰

مهر طلاق بر ازدواج هايي که هنوز جوهر امضاهايش خشک نشده است!


آمار ازدواج و طلاق حکايت از آن دارد که در يک دهه گذشته از هر ۶ ازدواج ثبت شده در کشور يکي به طلاق منتهي مي شود. طلاق هايي که تعدادشان در ۵ سال اول زندگي نسبت به ديگر سال هاي دوران زندگي مشترک بيشتر است و بنا به آمارهاي ثبت احوال از سال ۸۳ تا ۹۰، رشدي ۱۳۸ درصدي داشته است. آمار طلاق هاي ثبت شده در ۵ سال اول زندگي مشترک در سال ۱۳۸۳ سي هزار و ۶۰ مورد بوده است. در حالي که اين تعداد هشت سال بعد يعني در سال ۹۰ به ۷۱هزار و ۶۸۴ مورد طلاق رسيده و افزايشي ۱۳۸ درصدي را تجربه کرده است. بنا به گفته مديرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال نسبت طلاق به ازدواج در دهه ۷۰، يک طلاق به ازاي هر ۷ازدواج بوده است که اين آمار در دهه ۸۰ به يک طلاق نسبت به هر ۶ازدواج رسيده است. همچنين در اين ميان نمي توان از افزايش رو به رشد تعداد طلاق هاي ثبت شده در سال هاي اوليه زندگي مشترک غافل شد.



افزايش طلاق در ۵ سال اول در گروه سني ۱۸تا ۲۵ سال


در همين باره دکتر امان ا... قرايي مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه خوارزمي تهران نيز در گفت وگو با خراسان افزايش طلاق در ۵ سال اول زندگي را از آسيب هاي ازدواج هاي بدون منطق عقلاني و بدون مشورت خانواده ها دانست و به خراسان گفت: براساس بررسي هاي انجام شده، طي ۳۳ سال گذشته آمار طلاق در ۵ يا ۶ سال اول ازدواج بسيار بالاست و علت آن نيز دو ساختي شدن جامعه است. وي با تاکيد بر اين که افزايش طلاق در سال هاي اول زندگي مشترک بيشتر در گروه سني ۱۸تا ۲۵ سال مشهود است به تشريح دو ساختي شدن جامعه پس از ازدواج پرداخت. وي گفت: در اين دوران و به ويژه در سنين ۱۸تا ۲۵ سالگي پسران و مردان جوان حس مردسالارانه دارند و مي خواهند افکار خود و آن چه را از پدران شان آموخته اند در زندگي خود به کار گيرند. اين در حالي است که دختران در اين دوران امروزي تر فکر مي کنند و حاضر به فرمان برداري بي چون و چرا از همسر جوان خود نيستند. ازسوي ديگر از آن جا که اين گونه ازدواج ها بدون شناخت کافي انجام مي شود و معيارها و انتخاب ها بر پايه منطق و اصول عقلاني نيست ميزان طلاق در اين دوره به صورت محسوسي افزايش مي يابد.



دلايل بروز طلاق در ۵ سال اول زندگي


وي خاطرنشان کرد: مشورت نکردن با خانواده در مرحله انتخاب همسر، طولاني بودن دوران عقد، مشکلات اقتصادي، فرو ريختگي فرهنگي و زير پا گذاشتن سنت ها از جمله علت هاي افزايش طلاق در اين دوران است. ضمن اين که ازدواج هاي اجباري در برخي مناطق کشور به خصوص مناطق مرزنشين، تفاوت فرهنگي و اعتقادي خانواده ها و بالا بودن خواسته هاي اقتصادي زوجه از همسر نيز در افزايش آمار طلاق در سال هاي ابتدايي زندگي تاثير دارد. دکتر قرايي مقدم بروز اين پديده را در طبقه متوسط جامعه به مراتب بيشتر از طبقات مرفه و ضعيف جامعه دانست و گفت: در طبقات پايين جامعه به دليل وابستگي اقتصادي زيادي که زن به مرد دارد زنان به دليل مشکلات ذکر شده درخواست طلاق نمي دهند.



۷۳درصد طلاق هاي ثبت شده با درخواست زنان


وي با بيان اين که ۷۳درصد از طلاق هاي ثبت شده به درخواست  زنان بوده است گفت: بسياري از زوجين با اين باور که تولد فرزند باعث استحکام بخشيدن به خانواده هاست، با وجود مشکلات فراوان و تفاهم نداشتن با يکديگر دست به فرزندآوري مي زنند. چنين تفکري باعث مي شود دوام زندگي چنين خانواده هايي براي ۱۰ تا ۱۵ سال حفظ شود ولي به محض بزرگ شدن فرزندان، نبود تفاهم و وجود تفاوت هاي فرهنگي و اجتماعي بين زوجين نمود مي يابد. به همين دليل يکي ديگر از سنين افزايش طلاق سن ۳۵تا ۴۰ سالگي و در خانواده هايي است که ۱۵ سال از تشکيل شان مي گذرد. وي توصيه کرد: پايه گذاري زندگي بر مبناي هم کفوي از نظر فرهنگي، اعتقادي و اجتماعي همراه با مداخله مستقيم و مشورت خانواد ه ها در مرحله انتخاب همسر مي تواند در کاهش ميزان بروز چنين آسيبي موثر باشد. ضمن اين که پس از ازدواج نيز دوري گزيدن از چشم و هم چشمي از سوي زوجه مي تواند نقش موثري در کاهش طلاق ها داشته باشد چون در صورت بالا بودن توقعات اقتصادي زن و ناتواني مرد براي تحقق بخشيدن به اين توقعات، تعداد طلاق افزايش مي يابد و بنيان خانواده ها سست مي شود. هم چنين بنا به آمار ثبت احوال تعداد طلاق هاي ثبت شده در ۵ سال اول زندگي در سال 30،83هزار و ۶۰ مورد، در سال ۸۴ با افزايش ۵۳درصدي نسبت به سال قبل ۴۶هزار و ۲۱۱، در سال ۸۵ با افزايش ۱۱ درصدي ۵۱هزار و ۶۴۶مورد، در سال ۸۶ با افزايش ۵ درصدي ۵۴ هزار و ۶۵۵ مورد، در سال ۸۷ با افزايش ۲۷درصدي ۶۹هزار و ۹۰۵ مورد و در سال ۸۸ با کاهش 4.7 درصد ۶۶هزار و ۷۳۳ مورد، در سال ۸۹ با افزايش ۵ درصد ۷۰هزار و ۲۰۰ مورد و در سال ۹۰، با افزايش ۲درصد ۷۱هزار و ۶۸۴ مورد بوده است. بررسي آماري نشان مي  دهد که تعداد طلاق در ۵ سال اول زندگي طي هشت سال (از سال ۸۳ تا سال ۹۰ ) ۱۳۸ درصد افزايش داشته است که نشان دهنده تزلزل بنيان خانواده به ويژه در سال هاي اوليه زندگي مشترک است.     خراسان -شماره انتشار 18309
نويسنده: عليرضا کافي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!