پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۵
کد مطلب: 16079
۰

دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر: هم اکنون شیشه به دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور تبدیل شده است در حالی که شش سال پیش فراوانی مصرف آن قابل توجه نبود.

حمید صرامی  با اشاره به مطالعات انجام شده درباره بررسی و شیوع شناسی اعتیاد افزود: نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می دهد هم اکنون حدود یک میلیون و 325 هزار نفر در ایران به مصرف مواد مخدر بصورت دائمی و یا تفننی اعتیاد دارند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: نتایج این تحقیق نشان می دهد که الگوی مصرف مواد مخدر به سرعت در حال تغییر است و مصرف مواد مخدر سنتی رو به کاهش و مواد مخدر صنعتی پرخطر همچون شیشه رو به افزایش است.

وی گفت: طرح ملی شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در میان شهروندان کشور در میان خانوارهای 31 استان کشور در مقیاس سنی 15 تا 64 سال به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی چند مرحله ای سیستماتیک انجام شد که با توجه به نتایج آن می توان گفت نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان ها در جمعیت 15 تا 64 سال ، 65/2درصد، معادل یک میلیون و 325 هزار نفر است.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد با بیان این که جنسیت 91 درصد مصرف کنندگان مرد و 9 درصد زن است، گفت: پیشگیری از مصرف مواد مخدر در گروه زنان، به برنامه ریزی و مداخله جدی نهادهای فرهنگی و پیشگیری کشور نیاز دارد.

صرامی افزود: آمارهای این تحقیق علمی نشان می دهد در جمعیت نمونه این پژوهش، مهم ترین مواد مصرفی به ترتیب اولویت تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک (افغانی)، هروئین، حشیش و اکستازی بوده است و 84 درصد مصرف کنندگان مواد نیز سابقه مصرف دخانیات را دارند.

وی گفت: شیشه، شش سال پیش جزو مواد مخدر بسیار پر مصرف نبود و در جایگاه پایین مواد مخدر مصرفی قرار داشت اما حالا به جایگاه دوم رسیده است و این یعنی بیشترین شمار معتادان یا تریاکی هستند یا شیشه مصرف می کنند.

صرامی اضافه کرد: علت افزایش مصرف شیشه این است که قیمت این ماده مخدر در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است و در عوض قیمت برخی دیگر از انواع مواد مخدر همچون تریاک بیشتر شده؛ یعنی قاچاقچیان مواد مخدر در این مدت  با افزایش قیمت مواد مخدر سنتی و ارزان تر کردن مواد مخدر صنعتی،‌ قصد داشتند الگوی مصرف مواد مخدر را تغییر بدهند که در این زمینه نیز موفق بوده اند.

وی گفت: علاوه بر قیمت ارزان تر مواد مخدر صنعتی، باورهای غلط، تبلیغات شبکه های ماهواره ای، استفاده از القاب و نام های شیک و تبلیغ اینکه این مواد باعث لاغری، چاقی و یا افزایش میل و توان جنسی می شود نیز از دیگر دلایل افزایش میزان استفاده شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس نتایج طرح ملی شیوع شناسی، میانگین سن آغاز مصرف در جمعیت نمونه، 21 سال است اما این رقم حدود شش سال پیش 23 تا24 سال بود که این کاهش دو سه ساله، زنگ خطری جدی است که مشخص می کند میانگین سنی اعتیاد مرحله جوانی را طی کرده و به سمت نوجوانی در حرکت است.

صرامی اضافه کرد: نتایج این تحقیق مشخص می کند که53 درصد از جمعیت نمونه شاغلند و 64 درصد مصرف کنندگان تحصیلات زیر دیپلم دارند و 63 درصد جمعیت نمونه متأهلند، در حالی که شش سال پیش شمار متأهل ها و مجردها تقریباً مساوی بود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این تغییر هشدار دهنده و نگران کننده است زیرا افزایش شمار مردان متأهل معتاد، به افزایش شیوع اعتیاد در میان همسران آنان نیز می انجامد و به این ترتیب شمار زنان معتاد نیز در آینده بیشتر خواهد شد.

صرامی افزود: مصرف کنندگان مواد مخدر نخستین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت، منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه و پارک ها، کوچه و خیابان مطرح کردند که بر این اساس ضرورت دارد والدین بیشتر بر فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان، نظارت داشته باشند.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدراضافه کرد: هم اکنون در کشور حدود 45 درصد مصرف کنندگان زیر 29 سال و حدود30 درصد بین30 تا 39 سال سن دارند.

صرامی گفت: ضرورت دارد مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها به مقوله پیشگیری از اعتیاد از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی به صورت مستمر و علمی، افزایش مهارت ها و سبک زندگی اسلامی و تقویت فعالیت های جایگزین به منظور نشاط و تحرک توجه جدی داشته باشند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس نتایج پژوهش اخیر، شش دلیل اساسی در شروع مصرف مواد در جمعیت نمونه، به ترتیب اولویت، کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد و اصرار دوستان است.


منبع: واحد مرکزی خبر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد