جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۶:۰۰
کد مطلب: 16123
۰

ابلاغ دستورالعمل باشگاه آزاداندیشی به دانشگاهها/ ضوابط حاکم بر کرسیها

دستورالعمل تشکیل باشگاه آزاد اندیشی دانشگاهیان روز گذشته توسط معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به دانشگاهها ابلاغ و بر این اساس، تمام دانشگاههای کشور موظف به تشکیل باشگاه آزاداندیشی شدند.
به گزارش مهر، در راستای اجرای بند 2 آیین نامه تشکیل کرسهای آزاداندیشی در دانشگاهها و به منظور تقویت زمینه سازی و برگزاری هر چه بهتر کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها، دستورالعمل تشکیل باشگاه آزاد اندیشی دانشگاهیان که به تصویب هیئت مرکزی کرسهای آزاد اندیشی وزارت علوم رسیده است، با امضای غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی و نائب رئیس این هیئت، به روسای دانشگاهها ابلاغ شد.

اهداف راه اندازی باشگاهها

باشگاه در این آیین نامه با عنوان مجموعه ای در دانشگاه است که وظیفه اجرا، تسهیل، زمینه سازی و آموزش برگزاری جلسات بحث گفتگوی آزاد کرسهای آزاداندیشی را بر عهده دارد.

از جمله اهداف این باشگاهها، بستری سازی برای مشارکت نخبگان دانشگاهی از جمله مدرسان دانشگاهی، فعالان دانشجویی در فضای آزاداندیشی، ایجاد ارتباط موثر میان نهادهای تصمیم گیر و دانشجویان اعضای هیئت علمی برای برگزاری هر چه بهتر کرسیهای آزد اندیشی در محیط دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، آموزش سخنوری، مباحثه، مفاهمه، تعامل و گفتگو با پرورش نیروی سخنور، منطقی، دقیق و تحلیلگر، جز اهداف باشگاهها است.

نحوه اداره باشگاه

تصمیم گیری و اداره باشگاه بر عهده شورای هماهنگی است که این گروه را دانشجویان و استادان دانشگاهها تشکیل می دهند و در دانشگاه سمت حقوقی ندارند. در این تصمیم گیریها تنها معاونت فرهنگی از سوی هیئت کرسهای دانشگاه وظیفه تاسیس تجهیز و نظارت بر  فعالیتهای باشگاه را دارد اما تصمیم گیری و اداره باشگاه بر عهده شورای هماهنگی است.

اعضای شورای هماهنگی

یک نماینده بسیج اساتید، یک نفر از اعضای هیئت علمی کرسیهای آزاد اندیشی دانشگاه، نماینده بسیج دانشجویی، نمایندگان هریک از تشکلهای اسلامی، نماینده شورای هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری و نماینده شورای دبیران انجمن اسلامی اعضای شورای هماهنگی را تشکیل می دهند.


مهمترین وظایف باشگاه

برگزاری منظم و مستمر همچنین حمایت از جلسات بحث، گفتگوی آزاد، حلقه های مطالعاتی و کرسیهای آزاداندیشی، تشکیل جلسات همکاری و همفکری با علاقمندان به تضارب آرا و فعالان علمی، فرهنگی و سیاسی، موسسه برای برگزاری تشکیل جلسات، ایجاد فضای مطلوب کرسیهای آزاد اندیشی به وسیله نشریات، تابلوها، وبگاهها در فضاهای حقیقی و مجازی، شناسایی و معرفی موضوعات مناسب آزاداندیشی متناسب با ویژگیهای بومی دانشگاه و پیشنهاد به هیئت کرسیهای موسسه برای تصویب تشکیل کلاسهای آموزش فن بیان، منطق و اصول مباحثه و آزاد اندیشی برای تمامی اقشار و سلایق، تهیه بانک اطلاعات کارشناساسان و متخصصان رشته های مختلف علمی، فرهنگی، و سیاسی به منظور مشاوره و داوری در کرسیهای آزاد اندیشی از مهمترین وظایف اعلام شده در این دستورالعمل به شمار می آید.

مهمترین بخشهای ساختار باشگاه

شورای هماهنگی در شروع نیمسال دوم تحصیلی هر سال با معرفی اعضای جدید آغاز به کار می کند و دبیر شورای هماهنگی باشگاه در اولین جلسه کار شورا توسط اعضا انتخاب می شود.

شورای هماهنگی باشگاه وظیفه اجرایی کردن جذب حداکثری و تشویق دانشجویان به حضور در باشگاه آزاد اندیشی، طرح مهمترین و آخرین مسائل مرتبط با کرسیهای آزاد اندیشی در باشگاه، فراهم آوردن فضای بحث آزاد برای همه سلایق، ارتباط با معاونت فرهنگی به منظور تسهیل برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی و نیز جلوگیری از موازی کاری در فعالیتهای باشگاه را دارد.

شورای هماهنگی باشگاه وظیفه ارائه مجوز به درخواست دانشگاهیان برای برگزاری جلسات بحث و گفتگو در محیط باشگاه را داراست.

درخواست برگزاری جلسات، باید حداکثر ظرف 48 ساعت بررسی و پاسخ متقضی ارائه شود.

در صورت اعتراض افراد یا گروه ها به تصمیم شورای هماهنگی باشگاه در خصوص عدم ارائه مجوز به برگزاری جلسات گفتگو، موضوع در دستور کار هیئت کرسیهای آزاد اندیشی موسسه قرار می گیرد.

جلسات شورای هماهنگی باشگاه با حضور دست کم دو سوم تعداد اعضا رسمیت می یابد.

ضوابط حاکم بر باشگاه

تشکیل باشگاه آزاداندیشی در تمامی موسسات الزامی بوده و همه موسسات باید فضایی را به این امر اختصاص دهند.

صرف بیان دیدگاه و نظرات در چارچوب ضوابط این دستورالعمل و آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی، موجب امنیت حقوقی بیان کننده نظرات در محیط باشگاه خواهد بود.

هر گونه ضبط صوتی یا تصویری از جلسات منوط به رضایت همه گروهها و عوامل درگیر در بحث خواهد بود.

آیین نامه باشگاه باید در محل مناسبی داخل و خارج باشگاه و در معرض دید همگان نصب شود.

هزینه های لازم برای اداره باشگاه بر عهده موسسه مربوطه است و شورای هماهنگی موسسه همه ساله مکلف است اعتبار مشخص را برای اداره باشگاه اختصاص دهد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد