جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 16197
۰

ويروس کشنده در كمين مردم تهران، تبريز و...

خبرگزاری فارس: وزارت بهداشت اعلام کرد كه آنفلوآنزا از ابتداي سال 91 تاکنون موجب مرگ 6 نفر شده است و حداقل 8 استان و دهها شهر پرجمعيت كشور ازجمله تهران، تبريز، قم، كرج، زنجان با ويروس اين بيماري كه اين روزها كشنده هم شده است، دست و پنجه نرم مي‌كنند.

هرچند رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت اعلام کرده است اين تلفات از تعداد سال گذشته کمتر است، اما به هرحال در 8 استان گسترش داشته است. دکتر محمدمهدي گويا دراين باره گفت: تاکنون 300 مورد ابتلاء قطعي به بيماري آنفلوانزا درکشور گزارش شده است که از اين تعداد 6 نفر جان خود را از دست دادند.

6 نفر فوت شده، همگي مبتلا به بيماري زمينه اي بودند و عليرغم درمان، متاسفانه به علت شدت بيماري جان خود را از دست دادند.بيماري آنفلوانزا در ماههاي اخير به خصوص در استانهاي غربي، شمالي، شمال غربي و مرکزي بيش از بقيه مناطق کشور شايع شده است و آزمايش‌ها ابتلاي تعداد زيادي از مبتلايان وجود اين 3 نوع ويروس را تأييد کرده است.

به گفته دکتر گويا اين بيماري هم اکنون در استان‌هاي تهران، البرز، آذربايجان غربي، کردستان، مازندران، قم، زنجان و قزوين گسترش بيشتري داشته و بسيار فعال است.وزارت بهداشت معمولا در فصل سرما به طورمستمر اطلاعات مربوط به اين بيماري در جامعه را جمع آ‌وري مي‌كند. بر اساس تعاريف موجود اگر ميزان ابتلا از يک حد معمول عبوركند اعلام اپيدمي آنفلوانزا مي‌شود. به گفته مسئولان وزارت بهداشت حد معمول آن تعداد 200 بيمار به ازاي هر 100 هزار نفر است که اگر بيش از اين ميزان به بيماري آ‌نفلوانزا مبتلا شوند، اپيدمي اين بيماري رخ داده است.در همين حال همزمان با آغاز فصل سرما و انتشار اولين زمزمه‌هاي شيوع آنفلوانزا در كشور برخي گزارش‌هاي ميداني از كمبود واكسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها خبر مي‌دادند.

محمد مهدي گويا گفته است كه بيماري آنفلوانزا انواع (سوش‌هاي) مختلفي دارد که هر زمان سوش‌هاي جديد ويروس آن در برخي نقاط دنيا ديده مي‌شود روي آن اسم مي‌گذارند مانند ويروس H1N1که حدود سه سال پيش(2009 ميلادي) ديده شد و نام آ‌نفلوانزاي خوکي گرفت. اما همين ويروسها اگر گسترش يابند و وارد انواع ويروسهاي آنفلوانزاي فصلي شوند ديگر به آن نام خاص خوانده نمي‌شوند.

رئيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ ويروس آنفلوانزاي خوکي يا H1N1هم از نوع ويروسهاست که امسال جزئي از ويروسهاي شايع فصلي است و شاهد همه گيري جهاني آن از جمله در ايران هستيم. رئيس مرکز مديريت بيماريها درباره نوع آنفلوآنزاي همه گير شده هم گفت: ويروس آنفلوانزاي H1N1 يا (آنفلوانزاي خوکي) ديگر جزء ويروس‌هاي آنفوانزاي فصلي محسوب مي‌شود و تفاوت چنداني با ويروس آنفلوانزاي فصلي ندارد و جاي هيچگونه نگراني از اين نظر نيست. امسال 3 ويروس H1N1، ويروس آنفلوانزاي نوع B و ويروس H3N2 به عنوان 3 ويروس شايع در آنفلوانزاي فصلي جهاني شناخته و معرفي شده‌اند و در کشور ما نيز اين 3 ويروس به صورت گسترده فعال شده و به خصوص در 2 ماه اخير شاهد افزايش موارد آ‌نفلوانزا در کشور هستيم.

او گفت: اين ويروس هم مانند همه ويروسهاي آنفلوانزا از طريق تماس انسان با انسان، ترشحات آلوده تنفسي و تماس با بيماران از طريق دست انتقال مي‌يابد. گويا گفت: مرگ 6 نفر براثر ويروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته بسيار کمتر بوده است، هنوز زود است که بخواهيم در مورد گسترش بيماري طي روزهاي آينده قضاوت کنيم.

افزود: اکنون در فصل بيشترين شيوع بيماري آنفلوانزا هستيم و پيش بيني مي‌شود تا پايان زمستان حدود 20 درصد جمعيت کشور به اين بيماري مبتلا و البته درمان شوند.وي گفت: بيماري آنفلوانزا البته در کساني که بيماري زمينه‌اي دارند مي‌تواند‌ مرگ هم داشته باشد به طوري که از شروع فصل سرما تاکنون 6 نفر از مبتلايان به آنفلوانزا که بيماري قلبي يا ريوي مزمن داشتند جان خود را از دست دادند که البته اين آمار نسبت به آمار سالهاي گذشته پايين است ولي تا آخر زمستان افزايش مي‌يابد.

رئيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت گفت:‌ وزارت بهداشت براي کنترل اين بيماري افراد پر خطر شامل بيماران و کادر درماني را عليه آنفلوانزا واکسينه کرده است و واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها در دسترس همه مردم قرار دارد.وي افزود: مهمترين توصيه وزارت بهداشت براي کنترل اين بيماري رعايت بهداشت فردي در بين افراد مبتلا به آنفلوانزا براي جلوگيري از ابتلاي ديگران و استراحت در منزل است.

رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي وزارت بهداشت بر لزوم رعايت بهداشت و مراقبت‌هاي فردي تاکيد کرد و گفت: گروه‌هاي پر خطر مانند بيماران قلبي و ريوي، کبدي، مزمن کليوي، بيماران سرطاني و افراد داراي سيستم ايمني ضعيف بدن، زنان باردار و سالمندان که واکسن آنفلوانزا را دريافت نکرده اند بايد هر چه زودتر براي دريافت اين واکسن اقدام کنند. کوفتگي و بدن درد يکي از مهم ترين علايم آنفلوانزاي فصلي است، افرادي که مبتلا به آنفلوانزاي فصلي مي‌شوند، علايمي شبيه سرماخوردگي دارند که البته اين علايم شديدتر است و ممکن است به انواع شديد آنفلوانزاي فصلي مبتلا شوند.

آنفلوانزاي فصلي نوعي بيماري ويروسي و حاد دستگاه تنفسي است كه سرفه شديد، گلودرد، سردرد، دردهاي عضلاني، اسهال، عفونت ريوي، آبريزش و قرمزي چشم‌ها و تنگي نفس از علايم آن به شمار مي‌رود. شروع ناگهاني و کوفتگي بدن از مهم ترين علايم آنفلوآنزا است. رعايت فاصله مناسب (بيش از يک متر) با افراد مشکوک به بيماري، حفظ سلامت عمومي بدن، تغذيه و خواب مناسب، مصرف مايعات فراوان، حفظ فعاليت فيزيکي مناسب، واکسيناسيون و رعايت اصول بهداشتي از مهم ترين راه‌هاي پيشگيري از آنفلوانزاي فصلي به شمار مي‌رود.

پيش از اين رئيس مرکز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با اعلام گروههاي نيازمند واکسن آنفلوانزا گفت: وزارت بهداشت مانند هر سال واکسن آنفلوانزا را براي گروههاي پر خطر تهيه کرده که به طور رايگان تزريق مي‌شود و هرگز تزريق واکسن بدون تأييد پزشک را به مردم توصيه نمي‌کنيم. به گفته گويا گروههاي پر خطر از نظر وزارت بهداشت در وهله اول کادر پزشکي، پرستاري و کارکنان بيمارستانها به خصوص در اورژانس‌ها خستند.

دومين گروه نيازمند اين واکسن افرادي هستند که در مراکز نگهداري از کودکان عقب مانده يا سالمندان بهزيستي فعاليت مي‌کنند‌، همچنين برخي بيماران خاص مانند بيماران کليوي، ريوي، بيماران قلبي و ديابتي پيشرفته، بيماران سرطاني تحت شيمي درماني، نيز از جمله گروههايي هستند که با تشخيص پزشک بايد واکسن آنفلوانزا دريافت کنند.وزارت بهداشت واکسن مورد نياز براي اين گروهها را مانند هر سال و به ميزان کافي تهيه کرده است و در صورت مراجعه اين افراد به مراکز بهداشتي و درماني با ويزيت پزشک شبکه، واکسن آنفلوانزا براي آنان تزريق مي‌شود.

رئيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت در عين حال گفته است كه توزيع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌هاي بخش خصوصي به برنامه‌هاي مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت ارتباطي ندارد و وزارت بهداشت هيچ وقت به مردم توصيه نکرده‌است که به صورت خودسرانه و بدون تشخيص نياز به واکسن از سوي پزشک از داروخانه واکسن تهيه و تزريق کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند