پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ / ۱۹:۱۶
کد مطلب: 1625
۰
۵

جزئیات کامل آیین نامه جدید کنکور دکتری / مواد امتحانی‌ و نحوه پذیرش

زمان آزمون و 2 بارسنجش در سال  
آیین نامه آزمون‌های نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری که شامل سنجش عملی، پذیرش دانشجو، ملاکهای سنجش و ارزیابی علمی، مواد امتحانی آزمون عمومی، روش پذیرش دانشجو و اجرای آزمون می شود به تصویب رسید که این آیین نامه به طور کامل در خبرگزاری مهر منتشر می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به اهداف و سیاست های کلان این وزارتخانه و در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمونهای دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاهها در مقطع دکتری آیین نامه کنکور نیمه متمرکز دکتری را در 8 ماده و 6 تبصره تصویب کرد که جزئیات کامل این آیین نامه در زیر می آید. مقدمه با توجه به اهداف و سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمون‌های دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع دکتری و افزایش چشمگیر فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های گوناگون و همچنین تقاضای روزافزون آنها برای ورود به دوره دکتری، سازمان سنجش آموز کشور آزمون‌هایی مشابه GRE (عمومی و تخصصی) طراحی و اجرا می‌کند. ماده 1- تعاریف: در آیین نامه تعاریف زیر به کار گرفته شده است: الف- وزارت: وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری؛
ب- سازمان: سازمان سنجش آموزش کشور؛
ج- شورا: شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی؛
د- دانشگاه: دانشگاه یا موسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجوی دوره دکتری که دارای مجوز اجرای دوره از شورای گسترش آموزش عالی است؛
هـ- داوطلب: متقاضی شرکت در آزمون دکتری که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مورد تایید وزارتین می‌باشد؛
و- آزمون: آزمون ورودی دوره دکتری؛
ز- گروه آموزشی: گروه‌های نه گانه، علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی، پزشکی، زبانهای خارجی و تربیت بدنی و علوم ورزشی؛ ماده 2- اهداف: آزمون به منظور تامین اهداف زیر برگزار می شود:
- عدالت آموزشی و فرصت برابر برای متقاضیان ورودی به دوره دکتری؛
- سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری؛
- ایجاد وحدت رویه و هماهنگی دانشگاه با سیاست‌های وزارت علوم در پذیرش دانشجو؛
- کمک به دانشگاه برای پذیرش دانشجویان مستعد در دوره دکتری؛
- کمک به موسسات و وزارتخانه‌ها جهت ارزشیابی متقاضیان استخدام آنها؛
- کاهش هزینه اجرای آزمون‌‌های موازی و جلوگیری از اتلاف منابع؛
- جلوگیری از شرکت متعدد داوطلب در آزمون‌های مختلف؛ ماده 3- با رعایت سیاست ها و روشهای زیر، سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای دوره دکتری صورت می‌گیرد: ماده 1-3- سیاست‌ها:
الف) تفکیک فرایند سنجش عملی از فرایند پذیرش دانشجو؛
ب) ارتقای سطح بهداشت روانی و کاهش اضطراب و تنش داوطلبان؛
ج) تنوع بخشی به روشهای سنجش علمی و استفاده از روشهای جدید سنجش براساس موازین علمی و تجربیات جهانی؛
د) انطباق استعداد تحصیلی و توانایی‌های ویژه داوطلبان با رشته‌های دانشگاهی مورد تقاضا؛
هـ) کاهش فاصله بین تقاضای اجتماعی برای ورود به دوره تحصیلات تکمیلی و ظرفیت پذیرش و نیز نوع تقاضا و نوع رشته با توجه به نیازهای اجتماعی به دانش‌آموختگان این دوره‌ها؛
و) پذیرش و گسترش ظرفیت‌ها براساس طرح جامع آموزش عالی مبتنی بر آمایش؛ ماده 2- 3- سنجش عملی:
الف) انجام سنجش عملی یا آزمون‌های معیار کشوری طی دو نوبت در سال (آذرماه و فروردین ماه) توسط سازمان؛
ب) ارزشیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری داوطلبان و احتساب نتایج آن برای پذیرش توسط دانشگاه؛ ماده 3-3- پذیرش دانشجو:
الف) انعطاف پذیری فرایند پذیرش در جهت پاسخگویی به نیازهای کشور و شرایط ویژه استانها و مناطق مختلف؛
ب) مشارکت دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی خود و لحاظ نمودن شرایط علمی آنها؛
ج) توجه به ماموریت‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو؛
د) لحاظ نمودن علایق، استعدادها و توانایی‌های علمی داوطلبان در پذیرش؛ ماده 4- ملاک‌های سنجش و ارزیابی علمی:
سنجش و ارزیابی علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اعم از دولتی و غیردولتی، با رعایت اصول مندرج در ماده دو، بر مبنای معیارهای زیر انجام می‌گیرد:
الف) نمرات کسب شده در آزمون عمومی توسط سازمان؛
ب) سوابق تحصیلی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل) توسط سازمان؛
ج) سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی و فناوری به عهده دانشگاه؛ ماده 5- مواد امتحانی آزمون عمومی:
الف- زبان عمومی در سطح (آزمون‌های عمومی بین‌المللی زبان) و تخصصی گروه آموزشی مربوط
تبصره: معرفی شدگان اولیه می‌بایست حد نصاب نمره تعیین شده را دارا باشند و حد نصاب با پیشنهاد کمیته تخصصی مرکب از نمایندگانی از معاونت آموزشی وزارت، سازمان سنجش آموزش و یک نفر متخصص و تایید معاون آموزشی وزارت تعیین خواهد شد.
ب- استعداد تحصیلی تبصره: سئوالات استعداد تحصیلی براساس استعداد توانایی‌ها و مهارت‌های ویژه گروه امتحانی طراحی می‌شود.
ج- دروس در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد (حداکثر 3 درس)
تبصره: این دروس براساس پیشنهادهای کمیته‌های تخصصی در هر یک از گروه‌های آموزشی شورا تعیین خواهد شد.
د- سوابق تحصیلی (معدل تراز شده) دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلب
تبصره: معدل براساس سطح علمی دانشگاه رشته تحصیلی و سطح علمی داوطلب تراز خواهد شد. ماده 6- روش پذیرش دانشجو:
الف- داوطلبان واجد شرایط چند برابر براساس نسبت 80 درصد آزمون عمومی که توسط سازمان برگزار می‌شود و 20 درصد سوابق تحصیلی (معدل) به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.
ب- دانشگاه‌ها برای کلیه افراد معرفی شده نمره‌ای براساس ملاک‌های خود (سوابق عملی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و ....) تعیین و جهت گزینش نهایی به سازمان ارسال خواهند کرد. ج- سازمان براساس نمره ارسالی دانشگاه‌ها و انتخاب داوطلبان گزینش نهایی را انجام و اسامی پذیرفته شدگان را اعلام خواهد نمود.
د- سهمیه‌های مصوب مراجع قانونی (مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور در تخصیص ظرفیت برای سهمیه فوق‌الذکر) در پذیرش دانشجو برای دوره دکتری رعایت خواهد شد. ماده 7- اجرای آزمون:
الف- مسئولیت برنامه ریزی و اجرای کلیه مراحل آزمون عمومی اعم از ثبت نام، طرح سئوال، برگزاری آزمون عمومی و اعلام نتایج و نیز پاسخگویی به عهده سازمان است.
ب- کلیه هزینه‌های برگزاری آزمون توسط سازمان برآورد و پس از تایید و تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان حق ثبت نام از داوطلبان اخذ می گردد. ماده 8- نظارت:
نظارت بر حسن اجرای آیین نامه بر عهده معاونت آموزشی است.
تبصره 1: گزارش کمی و کیفی برگزاری آزمون‌های مختلف و نحوه پذیرش دانشجو هر ساله توسط سازمان تهیه و به معاونت آموزشی وزارت ارائه می‌شود.
تبصره 2: این آیین نامه به صورت آزمایشی دو سال اجرا خواهد شد و مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت. به گزارش مهر، این آیین نامه در 8 ماده و 6 تبصره تنظیم و در تاریخ 8/8/89 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.   آيين نامه نيمه متمركز دوره دكتري تصويب شد
معاون وزيرعلوم خبرداد:
ابلاغ آيين نامه به دانشگاه‌ها درسيزدهم آبان
برگزاري آزمون دكتري امسال اسفند يا فروردين ماه
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه آيين نامه نيمه متمركز دوره دكتري روز گذشته توسط وزير علوم تصويب شد، گفت: آيين نامه آزمون در حال حاضر روي سايت وزارت علوم قرار گرفته است و سيزدهم آبان ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ مي‌شود. به گزارش (ايسنا)، دكتر حسين نادري منش صبح امروز در نشست مطبوعاتي كه در محل وزارت علوم برگزار شد با اشاره به آيين نامه نيمه متمركز دوره دكترا، گفت: بر اين اساس ابتدا يك آزمون سراسري كتبي برگزار و اسامي چند برابر ظرفيت داوطلبان از سوي سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام مي‌شود و در نهايت پس از اعلام اسامي بررسي شده از سوي دانشگاه‌ها و اعلام آن به سازمان سنجش اسامي نهايي اعلام خواهد شد. وي با بيان اينكه در آزمون دكترا دو نوع زبان مطرح است كه يك زبان مربوط به آزمون دكترا و ديگري زبان عمومي (تافل) است، گفت: درباره نحوه برگزاري زبان عمومي نيز تصميم گيري مي‌شود و در حال حاضر دانشگاه‌هايي كه خودشان زبان عمومي برگزار مي‌كنند بايد پاسخگو باشند؛ چرا كه پس از ارزيابي وزارت علوم ممكن است اين دانشگاه‌ها نتوانند مجوز از سوي وزارت علوم اخذ كنند. معاون آموزشي وزيرعلوم: با بيان اينكه آزمون كتبي دكترا در دو نوبت آذر و فروردين ماه برگزار مي‌شود، گفت: امسال به صورت استثناء ممكن است آزمون در اسفند و يا فروردين برگزار شود. وي خاطرنشان كرد: منابع آزمون دكترا پس از بررسي از سوي وزارت علوم اعلام خواهد شد و سعي بر اين است كه سوالات به صورت مفهومي باشد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
با سلام وخسته نباشيد وتشكر از اجراي عدالت در آزمون دكتري خواهشمندم معدل دانشجويان دانشگاههاي ضعيف و دانشگاههاي قوي را درجه بندي نمائيد .ويا در صورت امكان ملاك معدل را حذف كنيد چون آزموني را كه برگزار مي كنيد ميزان سواد مشخص خواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
لطفا بفرمایید چند درصد نمره مربوط به سازمان سنجش است و چند درصد را دانشگاهها تشکیل می دهد.
Iran, Islamic Republic of
لطفآ اگه امکانش هست منابع رو سریعتر اعلام کنید.
Iran, Islamic Republic of
با سلام آزمون دروس تخصصي تستي است يا تشريحي و منابع آنها کي اعلام خواهد شد با تشکر
از خداوند قادر ومتعال طلب سلامتی وطول عمر بابرکت برای مروجین وعاملین به عدالت بالاخص در مقطع حساس دکترا که سرنوشت علمی یک مملکت رارقم میزند دارم.دلسوخته عدالت علی بین شیعیان علی ام.قربان مدافعان حق وعدالت .
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند