جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۲۱:۵۰
کد مطلب: 16351
۰

پیشگیری از کمردرد با لباس فناوری پژوهشگر جوان ایرانی

سیستم اندازه‌گیری حرکت سه‌بعدی کمر انسان که توسط یک پژوهشگر جوان ایرانی طراحی شده، زمینه شناسایی و پیشگیری از دردهای ناحیه کمر را برای پزشکان ایرانی فراهم می‌کند.

محمد ایمان مخلص‌پور اصفهانی، طراح و سازنده اصلی این سیستم در گفت‌وگویی با ایسنادرباره ابتکاری که در طراحی «سیستم پوشیدنی اندازه‌گیری حرکت سه‌بعدی کمر انسان با استفاده از فناوری سنسورهای پارچه‌یی» به کار گرفته شده است، توضیح داد: برای سنسورهای این سیستم از نانوالکترواکتیو پلیمرها استفاده شده است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری گیلان ساخته‌ شد‌ه‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نانو الکترواکتیوپلیمرها به صورت رنگ بر روی پارچه چاپ می‌شوند، خاطرنشان کرد: این سنسورها با یک فناوری خاص چاپ می‌شوند. الکترواکتیو پلیمرها در واقع موادی هستند که در دهه‌های اخیر کشف و سنتز شده‌اند و خواص فیزیکی و شیمیایی جالبی دارند که توجه محققان را به ویژه در زمینه‌های پزشکی، بیومواد، نانودارو و نانومواد به خود جلب کرده‌اند.

مخلص‌پور افزود: سنسورهای چاپ شده بر روی پارچه پتانسیومتر هستند و با کشیده شدن و تغییر مقاومت در بخش‌های مختلف بدن، جهت‌های مختلف حرکت، زاویه، شدت و شتاب حرکات کمر را اندازه‌گیری می‌کنند. در واقع تغییر مقاومت از طریق کالیبراسیون و فرآیند ترکیب اطلاعات، به تغییر زاویه بدن انسان یعنی زاویه‌ای که بیانگر تغییر حرکت کمر انسان است، تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این که این دستگاه به صورت پرتابل کار می‌کند، گفت: فرد می‌تواند لباس این سیستم را مانند یک لباس معمولی به تن کند و در طول روز به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. دیتالاگری که برای این لباس در نظر گرفته شده، نیز کاملاً ساخت داخل است و می‌تواند حداقل طی 24 ساعت، از 80 سنسور پارچه‌یی داده‌برداری کند. این دیتالاگر بر روی کمربند فرد نصب می‌شود تا مزاحمتی برای کارهای روزمره او نداشته باشد.

 
دستگاه حرکات کمر

به گفته مخلص‌پور، استفاده از این دستگاه با توجه به تکنولوژی به کار رفته در آن، دقت در اندازه‌گیری حرکات کمر و قیمت تمام شده بسیار بهینه است.

این پژوهشگر جوان درباره نمونه‌های خارجی این سیستم تأکید کرد: بهای واردکردن یک سیستم خارجی پرتابل از این دست تقریباً یک میلیارد تومان است و هدف اصلی از ساخت چنین سیستمی تولید یک نمونه کاملاً بومی، ارزان‌قیمت با یک سیتم کاملاً نوین و بالاتر از نمونه‌های خارجی آن بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت