جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۹:۱۵
کد مطلب: 16386
۱
۱

اختلالات گفتاری کودکان در چه سنی تشخیص داده می شود

اختلالات گفتاری کودکان یکی از مسائلی است که به دلیل ناآگاهی والدین در سال های آتی زندگی کودک موجب افسردگی، دور ماندن کودک از جامعه، عدم شکوفا شدن رشد و استعداد و افزایش هزینه های درمان فرد می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نادره نادرجاه کارشناس گفتار درمانی کلینیک سینا وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مدیر اجرایی طرح غربالگری گفتاری، شناختی کودکان 2 تا 6 ساله افزود: رشد تکاملی از بدو تولد آغاز می شود و دانستن این موضوع که کودک 2 یا 3 ساله چه کارهایی انجام می دهد حائز اهمیت است.

وی گفت: در برخی موارد اختلال یا مشکل به دلیل عدم آگاهی یا نسبت دادن صفات کودک به سایر افراد نادیده گرفته می شود و کودک تا آخر عمر درگیر این تشخیص دیرهنگام می ماند.

نادرجاه اظهار داشت: در برخی مواقع کودک سخن نمی گوید و والدین این حرف نزدن را به لجبازی یا کم حرفی کودک اطلاق می کنند و این در صورتی است که کودک به اختلال کم شنوایی دچار است و نیازمند سمعک است.

کارشناس گفتار درمانی کشور افزود: شعار پیشگیری موثرتر از درمان است.شعار کارشناسان گفتار درمانی کلینیک سینا و سایر عرصه های درمانی است و به منظور تحقق این شعار در صددیم تا یک گام جلوتر از پایگاه های سنجش پیش از دبستان که با شناسایی کودک اختلال را به مدارس استثنایی ارجاع می دهند یا پذیرش او در مدارس را مشروط بر گذراندن گفتار درمانی می دانند بتوان موثر واقع شد.

غربالگری سنین 6تا2 سال عامل کاهش هزینه خانوارها

غربالگری کودکان کم شنوا در سنین پايین علاوه بر ارجاع به موقع کودکان و بهبود روند درمان و نتایج موثر و همچنین کاهش هزینه های خانواده ها را دربر دارد.

وی بحث اقتصاد درمان در خانواده هایی که کودک استثنایی یا با هرگونه اختلال مواجه اند را از معضل هايي عنوان کرد و افزود: با شناسایی این کودکان در سنین 6-2 سال شاهد ارتقاء نظام سلامت خواهیم بود.

کارشناس گفتار درمانی کلینیک سینا از کلینیک های وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: طرح غربالگری گفتاری شناختی کودکان منطقه 6 که به همت کلینیک سینا و همکاری بسیج جامعه پزشکی از دی ماه آغاز شده به دلیل استقبال زیاد والدین از این طرح تا خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

نادرجاه تصریح کرد: خوشبختانه پس از شروع طرح بیماری از والدین با ارجاع به موقع تقاضای ارایه خدمات از سوی گفتار درمانگرها را دارند که شاهد اشتغال به کار بی نظیر فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی هستیم.

کارشناس گفتار درمانی کشورمان در طرح غربالگری کودکان 2 تا 6 ساله گفت: کودکانی که اضطراب جدایی دارند و نیز در این طرح شناسایی و به والدین آنها مشاوره داده می شود.

گفتنی است، بررسی هوش کودکان با انجام تست های ربون و کلسر از دیگر طرح هاست.
کارشناسان گفتار درمانی با مراجعه به سایت دانشگاه علوم بهزیستی، توانبخشی و ارتباط با کلینیک سینا می توانند در این طرح به گفتار درمانی اشتغال یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

م.ك
با سلام. از مطالب آموزنده ي شما متشكرم. پسر 3 سال و 10 ماهه اي دارم كه هنوز واضح صحبت نمي كند و شكل درست كلمات را ادا نمي كند. از نظر ادراك و شنوايي سالم است. لكنت زبان هم ندارد. بسيار اجتماعي است.اما اگر كسي متوجه صحبت هايش نشود عصبي و پرخاشگر مي شود. آيا بايد نگران بد صحبت كردن او باشم؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی