پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۲
کد مطلب: 16436
۰

آغاز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد92

رقابت 158هزار نفر در صبح امروز مشاور عالی سازمان سنجش آموزش از آغاز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد با رقابت 896 هزار و 44 داوطلب در 133 کد رشته امتحانی و در شش گروه آموزشی، گفت: این آزمون در هفت کد رشته امتحانی با رقابت 158 هزار و 365 داوطلب صبح امروز برگزار شد.
به گزارش میگنا حسین توکلی در گفتگو با مهر افزود: از 158 هزار و 365 داوطلب در نوبت صبح امروز، 71 هزار و سه داوطلب زن و 87 هزار و 362 داوطلب مرد هستند، تصریح کرد: در جلسات امتحانی در شهر تهران در نوبت صبح امروز 31 هزار و 457 داوطلب شرکت کرده‌اند که از این تعداد 14 هزار و 342 داوطلب زن و 17 هزار و 115 داوطلب مرد هستند.

وی اظهار داشت: داوطلبان باید قبل از شروع آزمون فرم نظرخواهی را تکیل کنند. پس از دریافت این فرم و درج شماره داوطلبی خود، در محل مخصوص به صورت دقیق و خوانا، نسبت به پاسخگویی به سوالات آن در همان فرم و به مدت 10 دقیقه اقدام کنند.

سخنگوی سازمان سنجش با اشاره به اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد 92 در هفته اول خرداد، افزود:‌ نتایج نهایی نیز دهه اول شهریور ماه منتشر خواهد شد.

وی اظهار داشت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی کارشناسی ارشد تا 15اردیبهشت در سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می‌شود.   رشد 8 درصدی ظرفیت پذیرش کنکور ارشد/ پذیرش عادلانه و بدون استرس دانشجو
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پیش بینی می شود با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به بیش از 130 هزار نفر شاهد رشد 8 درصدی ظرفیت پذیرش باشیم.
به گزارش مهر، دکتر حسین نادری منش صبح امروز در حاشیه بازدید از محل آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد به جز ظرفیت دانشگاه آزاد حدود 120 هزار نفر بود که این میزان امسال به بیش از 130 هزار نفر افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان شروع دولت دهم ظرفیت پذیرش از 43 هزار نفر به بیش از 130 هزار نفر رسیده است که نشان دهنده سه برابر شدن ظرفیت پذیرش است.

نادری منش خاطرنشان کرد: ما به هیچ دانشگاهی برای افزایش ظرفیت الزام نکرده ایم و دانشگاه ها خود متقاضی ایجاد ظرفیت و رشته های جدید هستند. با توجه به اینکه ظرفیت زیرساخت آموزش عالی نیز در این مدت از شش میلیون متر مربع به 11 میلیون متر مربع افزایش داشته که این افزایش تنها در بخش دولتی رخ داده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: همچنین اساتید با توجه به نسبت فارغ التحصیلان تعدادشان افزایش یافته و تجهیزات دانشگاه ها نیز به همین میزان رشد داشته است. البته برخی مواقع مشکلاتی در زمینه تجهیزات وجود داشته که فرا وزارتی است و این موضوع با نهضت ساخت تجهیزات در کشور رفع می شود.

وی با اشاره به حفظ کیفیت آموزش عالی کشور یادآور شد: خروجی علمی، تعداد مقالات و رتبه شانزدهم علمی دنیا برای ایران نشان می دهد که کیفیت علمی ما خوب است. البته با شرایط مطلوب فاصله داریم و با توجه به شرایط موجود در کشور از نظر اقتصادی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

نادری منش افزود: دانشجویان ما اگر نتوانند در کشور درس بخوانند به خارج می روند که این مساله نیز با توجه به مشکلات مالی و کیفیت آموزش عالی که به آنها ارایه می شود مشکل ساز است. در حال حاضر چند دانشگاه در چند کشور خاص از کیفیت خوب آموزشی برخوردارند و کیفیت آموزش عالی ایران براساس ارزیابی که ما در ستاد انجام داده ایم از بسیاری از نقاط دنیا بهتر است.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره تجمیع آزمون های دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد اظهار داشت: ما به یک مرکز ملی آزمون نیاز داریم و دانشگاه آزاد نیز به این نتیجه رسیده است که آزمون ها تجمیع شوند که البته با یک شیب منطقی کار خود را آغاز کردند و حدس می زنیم در آینده این تجمیع در مقاطع بالاتر انجام گیرد.

وی درباره قانون حذف کنکور و تغییر نحوه پذیرش دانشجو گفت: به محض اینکه ابزاری داشته باشیم که مطمئن باشیم به صورت عدالت محورانه افراد با استرس و اضطراب کمتری می توانند بر صندلی کیفی دانشگاه ها بنشینند حتماً آن شیوه را ترجیح می دهیم اما این به این معنی نیست که هیچ نوع غربالگری صورت نگیرد.

نادری منش خاطرنشان کرد: وقتی هنوز برای دو هزار صندلی برتر یک میلیون نفر رقابت می کنند که از این میان 40 هزار نفر رقابت جدی دارند باید غربالگری دقیق صورت گیرد چرا که حتی یک صدم نمره هم جایگاه فرد را در دانشگاه های مختلف جابجا می کند.

وی افزود: غربالگری براساس سوابق تحصیلی و آزمون هایی که عموماً و ماهیتاً ملی باشند و بتوانند افراد را به درستی تفکیک کنند مورد نیاز است.

وی درباره نحوه غربالگری در پذیرش دانشگاه های سراسری اظهار داشت: غربالگری به این معنی عوض می شود که یک آزمون یک روزه را بتوانیم براساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آن فرد جایگزین کنیم که البته در این میان موضوع هدایت تحصیلی باید در وزارت آموزش و پرورش نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا مثلاً فردی که می خواهد در رشته برق دانشگاه شریف تحصیل کند واقعاً به آن رشته علاقمند باشد و پس از دو سال تحصیل دچار مشکلات مشروطی و افسردگی نشود.

نادری منش افزود: ما در رشته هایی که به اندازه کافی صندلی داریم اکنون می توانیم به راحتی پذیرش انجام دهیم اما حدود 10 تا 20 درصد ظرفیت دانشگاه های برتر رقابت شدیدی دارد که فرآیند 5 ساله ای می تواند این مسایل را حل کند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره حذف احتمالی کنکور کارشناسی ارشد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 800 هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کنند و طبیعی است که این میزان نیاز به غربالگری دارد درست است که مکانیسم هایی از جمله استعداد درخشان و پردیس های خودگردان برای تنوع در پذیرش ایجاد کرده ایم اما همچنان غربالگری نیاز است.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید