جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
کد مطلب: 16444
۰

2 تغيير عمده آزمون دکتري 92

ايسنا- رييس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغييرات آزمون دکتري 92 نسبت به سال‌هاي گذشته، گفت: 90 درصد از کل پذيرفته‌شدگان نهايي آزمون دکتري 91 از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي دولتي بودند.ابراهيم خدايي با اشاره به برگزاري آزمون دکتري 92 در 18 اسفند ماه گفت: آزمون 92 دکتري نسبت به سال گذشته داراي دو تغيير عمده است.وي با بيان اينکه تغيير در زمان‌ برگزاري آزمون از فروردين به اسفند ماه يکي از تغييرات اين آزمون بوده است، اظهار کرد: اين تغيير به اين دليل بوده تا دانشگاه‌ها فرصت بيشتري براي انجام مرحله مصاحبه و ارزشيابي داوطلبان داشته باشند.

وي با اشاره به تغيير در نسبت تأثير نمره مرحله مصاحبه و کتبي در پذيرش نهايي داوطلبان دکتري، گفت: اين نسبت امسال به صورت برابر و 50 درصد محاسبه مي‌شود. وي با بيان اينکه مواد امتحاني و رشته‌ها در آزمون دکتري 92 تغيير چنداني نداشته است، اظهار کرد: نتايج اوليه اين آزمون نيمه دوم فروردين ماه اعلام مي‌شود و داوطلبان در نيمه دوم ارديبهشت ماه براي مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفي مي‌شوند.

خدايي با اشاره به ارزيابي آزمون دوره دکتري 90 و 91 ف گفت: براساس نظرسنجي از دانشجويان و دانشگاه‌ها اين نتايج حاصل شد که دانشجويان خواستار کاهش تاثير نمره مصاحبه بوده‌اند که در سال 91 بيش از 84 درصد از داوطلبان اين درخواست را داشته‌اند، بنابراين در آزمون دکتري 92 اين تاثيرات اصلاح و برابر شد. وي افزود: دانشگاه‌ها خواستار تخصصي‌تر شدن برگزاري آزمون دکتري بودند که براساس آن کيفيت سوالات با افزايش تعداد دروس تخصصي عملي شد.خدايي با بيان اينکه در سال جاري 83 درصد داوطلبان کمتر از چهار سال از زمان فارغ‌التحصيلي‌شان مي‌گذرد، اظهار کرد: اين رقم در سال گذشته 74 درصد بوده است، همچنين در سال 90 معدل‌هاي ورودي به دوره دکتري 17.1 درصد بود ه که اين رقم در سال 91 به 17.71 درصد افزايش يافته است.

رئيس سازمان سنجش با بيان اينکه 66 درصد از داوطلبان آزمون دکتري 91 از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي دولتي بوده‌اند، تصريح کرد: 90 درصد از کل پذيرفته‌شدگان نهايي آزمون دکتري از فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي دولتي بودند. وي افزود: تعداد داوطلبان آزمون دکتري 91 از 178 هزار نفر به 218 هزار نفر در سال جاري افزايش يافته است که براساس آن همچنين با افزايش ظرفيت‌ها نيز رو به رو بوده‌ايم. به گونه‌اي که در سال 90 ، 6400 نفر پذيرفته شدند و اين در حالي است که در سال 91 تعداد پذيرفته شدگان نهايي 10 هزار 333 نفر بوده است.وي با تاکيد بر اينکه دوره دکتري الزامات خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: سياست وزارت علوم بر افزايش ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تکميلي است.

خدايي در خصوص درصد پذيرفته‌شدگان دانشگاه‌هاي دولتي از ميان فارغ التحصيلان اين دانشگاه‌ها، گفت: به عنوان مثال نسبت پذيرش در دانشگاه علامه طباطبايي به صورت 30 درصدفارغ التحصيل خود دانشگاه و 70 درصد از فارغ التحصيلان ساير دانشگاه‌ها بوده است و در دانشگاه تهران نيز اين نسبت به صورت برابر بوده است.

وي با بيان اينکه به دوره دکترا نبايد همانند دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد نگاه شود، اظهار کرد: در دوره دکتري تعامل ميان استاد و دانشجو مهم است. البته ما نيز بايد نظارت‌ها و ملاک‌هايمان را شفاف و قوي کنيم.رييس سازمان سنجش در خاتمه با رد ارسال پيامک به داوطلبان دوره دکتري در خصوص نقص مدارک آزموني، گفت: سازمان سنجش به داوطلبان هيچ دوره‌اي پيامک نقص مدارک ارسال نمي‌کند و معمولا ارسال پيامک‌هاي سازمان سنجش در رابطه با اطلاع‌رساني است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!