پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۰
کد مطلب: 16456
۰

كودكان بيش فعال بيشتر به سمت مصرف مواد مي روند

يك روانشناس باليني گفت: افرادی که در کودکی مبتلا به اختلال نقص توجه يا بیش فعالی بوده اند، افرادی با صفت های شخصیتی ضد اجتماعی و افراد تکانشی در مقایسه با دیگران به احتمال بیشتری به مصرف مواد روی می آورند.

فرزاد فرهودی روانشناس بالینی در گفت و گو با وب دا يزد در خصوص مصرف مواد مخدر؛ علل و پیشگیری آن  اظهارداشت:  اعتیاد یک مسئله حاد اجتماعی است که هزینه های شخصی، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را موجب می شود.

وي گفت: هر ساله در کشورهای مختلف و به ویژه ایران، میلیون ها دلار هزینه، صرف مبارزه با مواد یا درمان افراد وابسته به مواد می شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، در ایران از هر 17 نفر یک نفر معتاد به مواد است. از طرف ديگر بیست درصد از جمعیت60 - 15 ساله کشور به نحوی در سوء مصرف مواد نقش دارند.

وي با بيان اين كه افزايش آسیب های روانی و اجتماعی که متوجه زندگی فرد و خانواده فرد معتاد تصريح كرد:  طرد شدن از جانب دوستان و آشنایان، روابط خانوادگی گسسته، بی احترامی و از دست دادن شغل از جمله مشکلاتی است که برای مبتلایان به اختلال مصرف مواد به وجود می آید.

فرهودي عنوان كرد:  آنچه که خصوصا در کشور ما دارای اهمیت است شروع مصرف مواد در سنین پایین و در سال های دبیرستان است. مخصوصا در سال های اخیر و با ورود روز افزون مواد صنعتی و شیمیایی جدید به بازار و گرایش جوانان به سوی مصرف این گونه مواد، اهمیت پرداختن به این موضوع دو چندان می شود.

اين روانشناس با اشاره به اينكه در زمینه مصرف مواد و وابستگی به آن، بهترین راهبرد، پیشگیری اولیه است گفت: اين روش هزینه های کمتری را به فرد و جامعه تحمیل می کند. از همین رو، باید سعی شود تا بیشترین آگاهی رسانی هم به والدین و مربیان و هم به دانش آموزان ارائه شود، تا در حد امکان از بروز اعتیاد و مصرف مواد در افراد پیشگیری شود. در این رابطه مسئولیت سنگینی بر دوش والدین و اولیا مدرسه است.

اين کارشناس روانشناسی بالینی درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان در خصوص عوامل موثر در افزايش ریسک مصرف مواد خاطرنشان كرد: بر اساس پژوهش های صورت گرفته، عوامل مختلفی وجود دارند که احتمال مصرف مواد را در فرد افزایش  می دهند. در این رابطه می توان به عوامل شخصیتی، ژنتیک، عوامل محیطی، تربیتی و خانوادگی اشاره کرد.

وي يادآورشد: از نظر شخصیتی ثابت شده است که احتمال ابتلا به اعتیاد در برخی از سبک های شخصیتی بالاتر از دیگران است. افراد درجه بالای نوجویی و تجربه گرایی، افرادی که در کودکی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بوده اند، افرادی با صفت های شخصیتی ضد اجتماعی و افراد تکانشی در مقایسه با دیگران به احتمال بیشتری به مصرف مواد روی می آورند.

وی عنوان داشت: از نظر ژنتیکی، سابقه ی مصرف مواد در خانواده فرد نشان دهنده بالاتر بودن ریسک مصرف مواد در فرد است.

وي افزود: عوامل محیطی مانند حضور در محل هایی که مصرف مواد بالاست، در دسترس بودن مواد در برخی از محله ها، فشارزا بودن و حمایت گر نبودن محیط، تنهایی و افسردگی، همگی احتمال ابتلا را بالا می برد.

فرهودي متذكرشد:  تجربه نشان داده است حضور تنها یک مواد فروش در یک محله یا یک مدرسه می تواند باعث گرفتار شدن تعداد زیادی از جوانان شود. فقر فرهنگی و اقتصادی هم یکی دیگر از عوامل خطر ساز است.

اين روانشناس نا آگاهی خانواده ها، سبک های تربیتی نادرست، عدم نظارت والدین بر نوجوانان،نبودن رابطه دوستانه بین نوجوانان و والدین نا آگاهی خود نوجوانان در مورد مواد مختلف و خاصیت اعتیاد آوری آنها، عدم وجود مهارت های ارتباطی در نوجوان نبودن جراتمندی لازم برای ((نه)) گفتن و همین طور بی تجربگی و دانش اندک اولیا و مربیان در رابطه با مواد را نیز از ديگر عوامل تاثیر گذار دانست.

فرهودي يادآورشد: در نهایت عدم توجه به نیازها و هیجان جویی های طبیعی یک نوجوان و ایستادن در برابر خواسته های منطقی آنها می تواند از عوامل پناه بردن یک نوجوان به مصرف مواد باشد.

وي ضمن اشاره به روشهاي كاهش مصرف مواد ، آموزش مهارت های زندگی را در اين خصوص برشمرد و افزود: مهم ترین نکته در پرورش فرزندان، آموزش مهارت های روانشناختی به نوجوانان است. این مهارتها می تواند شامل کنترل خشم، جراتمندی اجتماعی، مهارت در برقراری روابط مفید اجتماعی، مهارت های حل مسئله، نوع برخورد با همسالان و غیره باشد. این مهارت ها می تواند هم از طریق والدین و هم از طریق مشاور و روانشناس در مدرسه و بر اساس بسته های آموزشی مدون آموزش داده شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...