سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۷:۰۳
کد مطلب: 16584
۰
۲

مادرم مجبورم مي کند بين او و همسرم يکي را انتخاب کنم

زني ۳۲ ساله هستم که ۵ سال از ازدواجم مي گذرد، رفتار مادرم با همسرم بسيار بد است و گاهي من را مجبور مي کند بين او و همسرم يکي را انتخاب کنم. دوست ندارم ديگر شوهرم آن جا برود اما تا کي؟ چه کار کنم مادرم از همسرم متنفر است.


منع کردن همسرتان از رفت و آمد با خانواده تان راه حل مناسب و پايداري براي اين مشکل نيست و بيشتر نوعي فرار از به عهده گرفتن مسئوليت حل مشکل است. بهتر است در زماني مناسب و فضايي آرام و به دور از تنش با گفت وگو با مادرتان از دليل اين تنفر آگاهي بيشتري پيدا کنيد. شايد سوءتفاهم هايي در روابط مادرتان و همسرتان وجود دارد که به خاطر گفته نشدن رابطه آن ها را مخدوش کرده است.

هرچه ابهام و ناگفته هاي يک رابطه کمتر باشد، از سلامت بيشتري برخوردار خواهد بود. خانواده براي داشتن عملکرد سالم بايد مرزهاي روشني داشته باشد و اعضاي خانواده بتوانند با کمک يکديگر ميان «به هم وابستگي» و «استقلال» تعادلي منطقي و منعطف ايجاد کنند.

نبود اين مرزها راه را براي ورود اعضاي ديگر به حريم يکديگر باز مي کند و باعث بروز تنش در روابط مي شود. اين مسئله بايد براي اعضاي خانواده مانند پدر، مادر و خواهر و برادرهاي هر کدام از زوجين روشن شود و بدانند که با وجود علاقه، نزديکي و احترام، روابط زوجين داراي مرزهاي روشني است و نمي توانند وارد اين حريم شوند.

براي گفت وگوي سالم و موثر با مادرتان رعايت اين نکات پيشنهاد مي شود:

۱ - رعايت احترام: به دليل نوع رابطه والد فرزندي، در حين اين گفت وگو سعي کنيد کلام و رفتارتان حاکي از احترام به مادرتان باشد.

۲ - بيان افکار و احساسات با استفاده از ضمير «من»: مادرتان را از اثر رفتارش بر زندگي زناشويي تان مطلع سازيد. به جاي متهم کردن وي بيشتر بر افکار و احساسات خودتان متمرکز باشيد تا از اين طريق او بهتر با درونيات شما آشنا شود.

۳ - بيان قاطعانه خواسته ها: در صحبت هايتان مادرتان را از علاقه خود نسبت به او و همچنين به همسر و زندگي مشترکتان آگاه کنيد و محترمانه و قاطعانه خواسته هايي که از او داريد را مطرح کنيد. تحت فشار گذاشته شدن از طرف مادرتان نتيجه اي جز دور شدن شما از هم نخواهد داشت.

۴ - گوش دادن فعالانه: به وي اجازه صحبت کردن درباره احساسات و افکارش را بدهيد و سعي کنيد شنونده خوبي باشيد.       خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم
زنی 30 ساله هستم که شش سال عقد بودم و حال پس از گذراندن سختیهای فراوان یکسال است که ازدواج کردم، مادرم از بیماریهای پارانوئید و وسواس به شدت رنج میبرد و زندگی خود و اطرافیانشو زهرآگین کرده اما بیماریش را پذیرا نیست و تحت هیچ شرایطی حاضر به درمان نمی باشد، حالا هم با خرده گیریهای جزئی با شوهر و خانواده شوهرم بشدت دشمن شده است و به هیچ وجه حاضر به ملاقات شوهرم نیست و ازش متنفر شده به طوریکه باعث قطع رابطه بین شوهرم و خانواده ام گشته است، این رفتارها بشدت همه خانواده را اذیت می کند، چکار کنم؟ خواهش می کنم منو راهنمایی کنید، وضعیت زندگی خودمم به مرز طلاق خیلی نزدیک شده و از طرفی دارم دیونه میشم.

--------------------
لطفا به یک مرکز مشاوره در آموزش و پرورش منطقه محل سکونت خود مراجعه نمائید. تا زیر نظر یک مشاور خانواده مجرب مداخلات خانواده درمانی صورت پذیرد
زینب عابدینی رواندرمانگر و مشاور
Canada
وضعیت مادرتان را برای همسرتان توضیح دهید. به هر حال مادر شما بیمار است و اصرار برای اصلاح او نتیجه ای ندارد. شما تمام تلاشتان را برای بهبود رابطه تان با همسرتان و خانواده ی او داشته باشید. از طرفی با مادرتان مهربان باشید. شما موظف نیستید با همسرتان به دیدار مادرتان بروید. به همسرتان توضیح دهید که برای حفظ احترام او بهتر است ارتباط ایشان با مادرتان کم باشد. رابطه خودتان را خانواده ی خودتان را هم تقویت کنید. با اقوامتان حتی شده تلفنی سلام و علیک و محبت داشته باشید. و حتی وضعیتتان را توضیح دهید و از عواطف فامیل برخوردار شوید. سعی کنید با یکی دو نفر از اقوام خودتان به گونه ای ارتباط داشته باشید که نیاز عاطفی همسرتان به پذیرفته شدن را تامین کنند مثلا عمه یا دایی بزرگتر و فهمیده ای که شرایط را درک کند و با دقت و خردمندی کمبودهای عاطفی و اجتماعی موجود در زندگی فعلی شما را تامین کند.
زینب عابدینی رواندرمانگر و مشاور
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!