جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۹
کد مطلب: 16725
۰

دست ساخته ۵۰ ساله آقا معلم برای آموزش به دانش‌آموزان کرولال


مؤسس مدارس کر و لال‌های اصفهان، آموزگاری بود که با اشتیاق به آموزش دانش‌آموزان کر و لال می‌پرداخت و حدود بیست تابلو الکتریکی برای کمک به آموزش این کودکان تهیه کرد.

به گزارش فارس ، حسین گلبیدی در سال 1307 در محله بیدآباد اصفهان به دنیا آمد و پس طی مراحل تحصیل، تدریس را از سال 1330 آغاز کرد.

وی در سال 1333 و زمانی که آموزگار کلاس سوم دبستان ملی جعفری اصفهان بود با کودک کر و لالی آشنا شد که در آن مدرسه حضور داشت؛ کودک نمی‌توانست با بچه‌ها ارتباط برقرار کند و گلبیدی در زنگ‌های تفریح سعی می‌کرد با ایما و اشاره با وی صحبت کند تا کودک کر و لال خوشحال شود.

به تدریج گلبیدی چند کلمه‌ای به او آموخت و وقتی متوجه شد که کودک می‌تواند کلمات را به خوبی تلفظ کند، به مدیر دبستان پیشنهاد داد تا اجازه دهد این کودک را آموزش دهد؛ مدیر مدرسه پذیرفت و گلبیدی آموزش کودک را آغاز کرد.

پس از چند ماه، پیشرفت
یادگیری کودک به حدی بالا بود که حتی توانست شعری را حفظ کند و برای معلمان بخواند و تا حدی پیش رفت که توانست در امتحانات ثلث دوم ، شاگرد اول شود.

این اتفاق جرقه‌ فعالیت گلبیدی برای کار با دانش‌آموزان کر و لال شد؛ او در بهمن سال 1333 رسماً به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به روستای فرادنبه در حوالی شهر بروجن منتقل شد و در همان زمان به دنبال آموزش کودکان کر و لال بود.

گلبیدی آموزش کودک کر و لال دیگری را در کنار دانش‌آموزان عادی آغاز کرد و پس از مدتی که کودک توانست چند صفحه از کتاب اول را به درستی بخواند و املای آن را بنویسد و پس از یک سال چون تعداد شاگردان کرولال به هشت نفر رسید، اداره فرهنگ اصفهان به ناچار در 1335 ابلاغ مدیریت و آموزگاری دبستان کر و لال‌ها را برای گلبیدی صادر کرد؛ به این ترتیب تاریخ آموزش ناشنوایان اصفهان، بعد از تبریز و تهران، برای اولین بار با کار گلبیدی آغاز شد.  

حسین
گلبیدی

حدود بیست تابلو الکتریکی برای کمک به امر آموزش فارسی، حساب، جغرافیا و مفاهیم کسرهای اعشاری و متعارفی و غیره به دست گلبیدی تهیه شد.

در سال 1340 دکتر مهران وزیر فرهنگ به اصفهان آمد و پس از بازدید از مدرسه کرولال‌های اصفهان و مشاهده طرز کار تابلوهای الکتریکی ویژه آموزش هندسه که چند شکل هندسی روی آن ایجاد و مشخصات آنها توضیح داده شد، دستور اعطای نشان عالی به گلبیدی را صادر کرد و مبلغی حدود پنج برابر حقوق ماهانه را به عنوان پاداش داد و وعده اعزام آموزگار و مستخدم برای کمک به گلبیدی را داد.

گلبیدی در سال 1362 که بازنشسته شد، حدود هفت آموزگار و معلم کارگاهی داشت و شاگردان دبستان افزون بر خواندن و نوشتن، با فنون برق، مشبک‌کاری، ماشین‌نویسی، درودگری و نقاشی آشنا می‌شدند؛ وی در آبان ماه سال 1389 در شهر اصفهان دار فانی را وداع گفت.

عکس‌های زیر، دست‌ساخته‌های مرحوم گلبیدی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند