جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۲۱:۰۷
کد مطلب: 16742
۰

ساده انگاری دانشجویان از مصرف شیشه

کارشناس اعتیاد به برخی از ناگفته های ترویج اعتیاد میان دانشجویان دانشگاههای کشور و عدم تنظیم یک درس 2 واحدی برای آموزش عوارض مواد مخدر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هومان نارنجی‌ها امروز در اختتامیه نخستین جشنواره دانشگاه پاک که در موسسه فرهنگی هنری شاهد برگزار شد، به پیمایشی که در خصوص نظر یک هزار تهرانی‌ در خصوص مواد مخدر و شیشه طی یک نظرسنجی پرسیده شده، گفت: در این نظر سنجی 4 نگرش اساسی میان مردم تهران وجود داشت به عنوان مثال برخی بر این باور بودند که مصرف تفننی شیشه اعتیاد نمی آورد و درصد زیادی بر این باورند که می توان مصرف تفننی شیشه داشت، همچنین 53 درصد مردم تهران بر این باورند که می توان یک دوست یا همکار شیشه ای داشت و هیچ آسیب و ضرری از رابطه با این شخص وارد نمی شود، در حالیکه تبلیغات رسانه ای گسترده ای درباره مضرات شیشه صورت گرفته است.

وی به اصل آموزش پیشگیری از اعتیاد در دانشگاهها اشاره کرد و با انتقاد از جای خالی این آموزش میان دانشجویان و دانشگاههای کشور، ادامه داد: وقتی دانشگاهها هیچ آموزشی درباره مضرات شیشه، کراک و سایر مواد مخدر نمی دهند و با دانشجویان صحبت نمی کنند، این اتفاق پیش می آید که دانشجو در مقطعی از زندگی دچار مصرف این مواد شود چون باورهای اشتباهی که الان در بیرون از دانشگاه وجود دارد این است که شیشه ماده اعتیاد آوری نیست و می توان آن را تفننی مصرف کرد.

این کارشناس و پژوهشگر اعتیاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی سالهای گذشته تلاش کرده تا 2 واحد درسی برای آموزش این موارد در کتابهای درسی دانشگاهی گنجانده شود، تاکید کرد: این امر هنوز به صورت جدی عملی نشده که بتوان مواد مخدر و مضرات آن را به دانشجویان شناساند، به موازت این عدم آموزشها دانشجویان از مبلغین مواد مخدر مصرف این مواد را یاد می گیرند؛ من در این زمینه خیلی سعی کردم از یکی از جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوبه ای برای تنظیم این واحد درسی دریافت کنم و بگویم مشکل مملکت با این دو واحد درسی حل می شود، مصوبه را گرفتم اما این واقعه رخ نداد.

نارنجی‌ها گله ای دیگر در خصوص عدم آموزش مهارتهای زندگی در دانشگاهها مطرح کرد و در این باره، گفت: دانشجویانی که در دانشگاهها تحویل می گیریم دانشجویان با مهارتی نیستند چون آنان حتی در دوران دبیرستان هم این مهارتها را ندیده اند؛ در این میان حتی دانشجویانی دیده ام که از حداقلهای مهارتهای زندگی مثل آگاهیهای عاطفی برخوردار نیستند. به عنوان مثال یک دانشجوی فوق لیسانس زبان فرانسه که با من حرف می زد می گفت هیچ هدفی در زندگی ندارد و نمی داند به کجا می خواهد برسد.

وی در این زمینه به مثال دیگری در این خصوص اشاره کرد و افزود: خانمی با مدرک فوق لیسانس در رشته حقوق که شاغل در شورای حل اختلاف بود به کلینیک من آمد و ادعا کرد به یک مرد قاچاقچی علاقمند شده و با وجود اینکه در این مرد هیچ ویژگی مثبتی وجود نداشت و حتی این خانم را کتک می زد اما تمایل داشت با این مرد ازدواج کند، این خانم به هیچ عنوان دارای مهارت آگاهی عاطفی نبود.

وی همچنین مثال دیگری از دانشگاه صنعتی شریف زد و گفت: دانشجویی از دانشگاه صنعتی شریف به من اعلام کرده که با دوستانش به صورت گروهی حشیش مصرف می کنند، این دانشجو حتی با جستجوهای اینترنتی قصد داشت به من اثبات کند حشیش هیچ گونه مضراتی هم ندارد و اصرار دارد که حشیش خوب است.

به گفته این کارشناس اعتیاد، اشکال ما این است که تنها توفیق فرزندانمان را باید موفقیت در تحصیل بدانیم در حالیکه فرزندان ما باید به مهارتهای زندگی هم مسلط باشند، به عنوان مثال من بیمارانی دارم که مهندس، ارتوپد، متخصص هوشبری خانم در اتاق عمل، متخصص جراحی زنان اما معتاد هستند، چند هزار معلم معتاد بگویم که در کشور داریم؟ وقتی ما به این حلقه ها و گرفتاریها بر می خوریم باید چه کرد؟ تحقیقات نشان داده اگر افراد در زندگی خود دارای 5 فاکتور باشند احتمال وابستگی به اعتیاد در آنان کمتر می شود که این 5 عامل عبارتند از ارتباط مناسب با خانواده، لذت و سرگرمی جایگزین، ورزش کردن، دوست خوب و کار.

مدیر کل سابق فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری قانونی شدن ممنوعیت شیشه و مجازات آن در مجراهای قانونی کشور، اظهار داشت: رد پای شیشه از سال 1380 از تایلند، سنگاپور و مالزی در ایران پیدا شد، تا ما آمدیم قانون شیشه را از مجاری قانونی مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذرانیم، 9 سال طول کشید و یک بخش عمده این قانون در مجمع تشخیص گیر کرده بود؛ به همین ترتیب 9 سال در خلاء قانونی برای ممنوعیت شیشه بودیم و هر قاچاقچی که دستگیر می شد به علت حمل مواد دارویی غیرمجاز، 300 هزار تومان جریمه و سپس آزاد می شدند.

نارنجی‌ها درباه قیمت فعلی شیشه با بیان اینکه شیشه‌ی کیلویی 200 میلیون تومان در سال 80 الان به کیلویی 10 میلیون تومان رسیده، ادامه داد: این در حالیست که قیمتهای کالاها امروزه دچار تورم و افزایش قیمت شده اما شیشه دچار تورمی منفی 200 درصدی یا حتی بیشتر شده است؛ اگر می خواهیم دانشگاه پاکی داشته باشیم باید به دانشجو بگوییم شیشه اعتیاد آور است، لاغر نمی کند، سرخوشی بعد از مصرف شیشه ناشی از تخریب بافتهای عصبی است و با دوبار مصرف آن شاید معتاد شویم، این مواد را تاکنون چه کسی به دانشجوی ما گفته است؟

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند