جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۶:۱۶
کد مطلب: 16897
۰
پلیس فتا:

اعلام مصادیق قمار در فضای مجازی

پليس فتا ضمن برشمردن انواع بازي هاي اينترنتي قماري جديد در فضاي مجازي شامل پيش­ بيني مسابقات ورزشي،مسابقات پيامکي و مسابقات قرعه‌اي (بخت آزمايي) به کاربران هشدار داد که توصيه هاي پليس فتا را در اين خصوص جدي بگيرند تا طعمه افراد سود جو و فرصت طلب نشوند.

پيش­ بيني مسابقات ورزشي

در اين گونه سايت‌ها که اخيراً در حال گسترش روز افزون است، افراد با عضو شدن و پرداخت مبالغي قادر به پيش ­بيني مسابقات ورزشي به خصوص مسابقات فوتبال مي‌شوند. معمولاً در اين گونه پيش­بيني‌ها که به صورت هفتگي، ماهيانه و ساليانه برگزار مي‌شود، ليگ‌هاي داخلي و خارجي لحاظ مي شود. شيوه عملکرد اين سايت اين­گونه است که افراد با پرداخت مبالغي قادر به پيش­ بيني و در صورت درست حدس زدن نتيجه مسابقه در ليست قرعه کشي قرار مي‌گيرند.

گردانندگان اين سايت‌ها که عنوان مجرمانه داير کنندگان قمارخانه‌هاي اينترنتي طبق مواد ۷۰۸ و ۷۱۰ قانون مجازات اسلامي بر آن‌ها اطلاق مي‌شود؛ معمولاً با بيان اين مطلب که مقداري از وجوه دريافتي از شرکت کنندگان خرج امور خيريه مي‌شود، قصد توجيه کردن و قانوني جلوه دادن اين­گونه شرط­بندي‌ها را دارند.

اما بايد در نظر داشت که به فرض درست بودن اين ادعا عمل خير آن‌ها مجوزي براي مسابقات شرط­بندي نيست.

طبق نظر اکثر فقها شرط بندي حرام و از مصاديق قمار به حساب مي‌آيد.

طريق قانون افرادي که در اين مسابقات شرکت مي‌کنند و داير کنندگان اين سايت‌ها مجرم مي‌باشند و افرادي که از اين راه اموالي را به دست آورده‌اند بايد آن را به صاحبانشان مستردد نمايند.

مسابقات پيامکي
يکي ديگر از مسابقاتي که در حال شکل­ گيري و گسترش مي‌باشد، مسابقات پيامکي است. اين مسابقات در قالب سؤال و جواب برگزارمی شود. روال کار در اين­گونه مسابقات بدين­گونه است که افراد با جواب دادن به سؤالي که اصولاً خيلي آسان طرح مي‌شود وارد مرحله قرعه­ کشي مسابقه مي‌شوند. محل تأمين هزينه‌هاي جوايز برندگان اين­گونه مسابقات معمولاً از شرکت کنندگان اخذ مي‌شود که اين مورد وجاهت شرعي و قانوني ندارد.

در واقع اگر هزينه جوايزي که به برندگان اهدا مي‌شود از محلي غير از پول شرکت­ کنندگان در مسابقه باشد به نظر مي‌رسد شرکت در اين مسابقات مشکل شرعي نداشته باشد؛ اما طبق اخبار و آماري که در دست است. هزينه‌هاي جوايز، از محل هزينه پيامک­ ها تأمين مي‌شود که باعث عدم جواز شرکت در اين مسابقات مي‌شود.

بايد اشاره کرد که گردانندگان اين مسابقات از محل هزينه‌هايي که از شرکت­ کنندگان دريافت مي‌شود سودهاي کلاني به دست مي‌آورند و قسمت کمي از اين مبالغ را به شرکت­ کنندگان جايزه
مي‌دهند.

مسابقات قرعه‌اي (بخت آزمايي)
اساس شکل گيري اين مسابقات قرعه و احتمال است و اصولاً شرکت کنندگان در اين مسابقات به مهارت و فعاليت خاصي نمي‌پردازند؛ بلکه با پرداخت مقداري هزينه شانس و اقبال خود را امتحان مي‌کنند. بخت آزمايي که در اصطلاح انگليسي به آن لاتاري گفته مي‌شود، نوعي قمار دسته جمعي است که به علت جذابيت جوايز آن در حال رواج و گسترش روز افزون مي‌باشد.

البته بايد در نظر داشت که برگزار کنندگان اين مسابقات براي تطهير اين نوع فعاليت غالباً به صورت نمادين اقدام به اعمال عام‌المنفعه و خيرخواهانه مي‌نمايند که اين اعمال ياد شده به هيچ وجه باعث از بين رفتن حرمت بخت آزمايي و قمار نمي‌شود.

مجازات قمار بازان
مفادي از قانون مجازات اسلامي و مجازات هاي مقرر در مورد جرم قمار ، قماربازي و ساير جرايم مرتبط با آن مانند قمار بازي هاي اينترنتي را به طور مجمل در اين نوشتار براي اطلاع رساني و آگاهي کاربران مورد بررسي قرار داديم .

مواد ۷۰۵ الي ۷۱۱ قانون مجازات اسلامي

ماده ۷۰۵:
قمار بازي با هر وسيله اي ممنوع و مرتکبين آن به يک تا شش ماه حبس و يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم مي شوند و در صورت تجاهر به قمار بازي به هر دو مجازات محکوم مي شوند.

ماده ۷۰۶:
هر کس آلات و وسايل مخصوص به قمار بازي را بخرد يا حمل يا نگهداري کند به يک تا سه ماه حبس يا تا پانصد هزار تا يک ميليون و پانصد هزار ريال جزاي نقدي محکوم مي شود.

ماده ۷۰۷:
هرکس آلات و وسايل مخصوص به قماربازي را بسازد يا بفروشد يا در معرض فروش قرار دهد يا از خارج وارد کند يا در اختيار ديگري قرار دهد به سه ماه تا يک سال حبس و يک ميليون و پانصد هزار تا شش ميليون ريال جزاي نقدي محکوم مي شود.

ماده ۷۰۸:
هر کس قمارخانه داير کند يا مردم را براي قمار به آنجا دعوت نمايد به شش ماه تا دو سال حبس و يا از سه ميليون تا دوازده ميليون ريال جزاي نقدي محکوم مي شود.

ماده ۷۰۹:
تمام اسباب و نقود متعلق به قمار حسب مورد معدوم يا به عنوان جريمه ضبط مي شود.

ماده ۷۱۰:
اشخاصي که در قمارخانه ها يا اماکن معد براي صرف مشروبات الکلي موضوع مواد (۷۰۱)و(۷۰۵) قبول خدمت کنند يا به نحوي از انحاء به داير کننده ي اين قبيل اماکن کمک نمايد معاون محسوب مي شوند و مجازات مباشر در جرم را دارند ولي دادگاه مي تواند نظر به اوضاع و احوال و ميزان تاثير عمل معاون مجازات را تخفيف دهد .

ماده۷۱۱:
هرگاه يکي از ضابطين دادگستري و ساير مامورين ذي صلاح از وجود اماکن مذکور در مواد (۷۰۴)و(۷۰۵)و(۷۰۸)يا اشخاص مذکور در ماده (۷۱۰)مطلع بوده و مراتب را به مقامات ذي صلاح اطلاع ندهند يا برخلاف واقع گزارش نمايند در صورتي که به موجب قانوني ديگر مجازات شديدتري نداشته باشند به سه تا شش ماه حبس يا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم مي شوند.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "