چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۳
کد مطلب: 17006
۱
۱
هشدار کارشناسان

آغاز نیمه آفتابی سال و استفاده از عینک دودی های خطرناک

آغاز نیمه آفتابی سال و استفاده از عینک دودی های خطرناک
یک متخصص چشم و شبکیه گفت: عینکهای فتوکرومیک و آفتابی فقط خوب دیدن در آفتاب را تسهیل می‌کنند و نقش محافظتی برای چشم ایفا نمی‌کنند مگر اینکه از فیلتر ضد اشعه UV برخوردار باشند در این صورت مضر هم هستند.

هرمز شمس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: استفاده از عینک ضد آفتاب با توجه به گرما و شدت آفتاب در ایران بسیار ضروری است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: وجود اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز موجود در اشعه آفتاب برای چشم زیان‌بخش است به همین خاطر استفاده از عینک ضد اشعه به افراد توصیه می‌شود.

متخصص چشم و شبکیه چشم افزود: بسیار دیده شده که افراد از عینک آفتابی استفاده می‌کنند و فکر می کنند مفید است در حالی که اگر این عینک فیلتر ضد اشعه نداشته باشد، نه تنها مفید نیست بلکه مضر و خطرناک نیز هست.

وی تصریح کرد: به دلیل آنکه رنگ عینک آفتابی دودی و تاریک است بر اثر استفاده از آن مردمک چشم باز شده و گشاد می‌شود و بدین ترتیب اشعه به طور ناخواسته
و به راحتی وارد چشم شده و باعث تخریب لنز و عدسی چشمی می‌شود و عوارض مختلفی ایجاد می‌کند از جمله باعث آب مروارید می‌شوند.

شمس بیان داشت: این عوارض بر اثر اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز که قسمتی از اشعه آفتاب است و با چشم دیده نمی‌شود به وجود می‌آیند پس افراد باید بدانند استفاده از عینک آفتابی اگر این اشعه ها را فیلتر نکند، هیچ مزایایی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: عینک ضد اشعه واقعی به رنگ زردرنگ و مایل به خاکستری است البته چون در بازار با رنگ‌های تیره ، مخلوط می‌شوند تا عمل دیدن در آفتاب بهتر انجام شود؛ به رنگ‌های مختلف در بازار دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اندازه‌گیری و تعیین درصد ضد اشعه بودن عینک‌های ضد اشعه با وسایل مخصوصی انجام می‌شود که مختص عینک‌سازی‌ها و عینک‌فروشی‌ها است.

این متخصص چشم تصریح کرد: در تمام ساعاتی که فرد در معرض آفتاب است باید از عینک ضد اشعه استفاده کند چرا که بر اثر
ورود اشعه‌های ماورای بنفش و مادون قرمز سرطان‌های سطحی چشم بسیار شایع شده‌اند.

شمس استفاده از عینک ضد آفتاب و ضد اشعه را برای کودکان نیز ضروری دانست و گفت: چشم کودکان شفاف‌تر است و اشعه را خیلی راحت‌تر نفوذ می‌دهند بنابراین کودکانی که در آفتاب زیاد تردد می‌کنند باید از عینک ضد آفتاب و ضد اشعه استفاده کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش فارس درباره عینک‌های فتوکرومیک گفت: عینک فتوکرومیک نیز همان عینک آفتابی است و مانع عبور اشعه نمی‌شود.

وی ادامه داد: عینک فتوکرومیک فقط خوب دیدن در آفتاب را تسهیل می‌کند و نقش محافظتی برای چشم ایفا نمی‌کند.

هرمز شمس افزود: افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند می‌توانند با مراجعه به عینک سازی‌ها، از آنها بخواهند که فیلتر ضد اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز نیز بر روی عینک طبی‌شان در نظر گرفته و اضافه شود تا چشم های شان از مضرات این اشعه‌ها محفوظ بمانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

samira
Germany
دوستان من مدت زیادی رو درگیر انتخاب عینک آفتابی مناسب بودم چون ساعات زیادی رو تو آفتاب بودم بعد از سرچ های زیاد تصمیم گرفتم خودم یه وبلاگ در زمینه عینک آفتابی بنویسم تا به بقیه کمک بشه در زمینه عینک آفتابی استاندارد، عینک آفتابی کودکان ، معروفترین برندهای عینک آفتابی ، تجویز عینک آفتابی و انقضای عینک آفتابی
سربزنید و استفاده کنید
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!