پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۰
کد مطلب: 17104
۰
۲
اتاق مشاوره

علت‌هاي رايج جدايي در سال هاي آغازين زندگي

علت‌هاي رايج جدايي در سال هاي آغازين زندگي
بيان مشكل:
پسري ۲۲ ساله هستم حدود ۱۸ ماه پيش با دختري ازدواج کردم و اکنون در دوران عقد هستيم. همسرم ۲۰ ساله است و ۲ ماه است که مي گويد دوستت ندارم و طلاق مي خواهد. من خيلي دوستش دارم خانواده اش نيز او را حمايت مي کنند ولي من علتش را نمي دانم. راهنمايي ام کنيد دوست ندارم از دستش بدهم.

پاسخ: 
درباره سوال شما چندين نکته قابل توجه است:
اول اين که سن پايين در زمان ازدواج ممکن است مشکلاتي را به وجود آورد. براي ازدواج چندين بلوغ لازم است، بلوغ جنسي، عاطفي و عقلي.
بلوغ جنسي معمولا در سنين زير ۱۸ سال اتفاق مي افتد ولي براي رسيدن به بلوغ عقلي و عاطفي به زمان بيشتري نياز است، هرچند نمي توان سن دقيقي را مشخص کرد؛ زيرا اين موارد بسته به تجربيات هر فرد متفاوت است ولي به طور کلي آمال و آرزوها و همچنين اهداف افراد در سنين زير ۲۰ سال و بعد از آن تفاوت هاي فاحشي با هم دارند.
وقتي افراد در سنين بسيار پايين تصميم به ازدواج مي گيرند مي توان انتظار داشت که پس از گذشت چند سال احساس کنند که انتظاراتشان از زندگي و همسرشان تغيير کرده است و همين موضوع زمينه ساز مشکلات و نارضايتي مي شود.

سال هاي پرتنش
از سوي ديگر ۲سال ابتدايي ازدواج، سال هايي پرتنش است. مطالعات نشان داده است درصد زيادي از طلاق ها در اين سال ها اتفاق مي افتد. در اين زمان زوج در حال شناخت ويژگي ها و عادات يکديگرند، از آن جا که شيوه حل مسئله افراد با هم تفاوت دارد، به احتمال زياد حتي اگر ۲ نفر بر سر وجود مشکل با هم توافق داشته باشند بر سر راه حل به توافق نمي رسند.
برخي از مشکلات رايج در سال هاي اوليه ازدواج عبارت است از: ارزش ها، مشکلات مادي، ارتباط با خانواده ها و خويشاوندان و برخي روابط زناشويي. بسياري از زوج ها قبل از ازدواج چشم خود را روي اختلافات و تفاوت هايي که با هم دارند مي بندند ولي پس از ازدواج متوجه تفاوت در ارزش ها و عقايد خود مي شوند و ديگر نمي توانند آن را ناديده بگيرند.
تفاوت عقيده در مسائلي ازجمله مذهب، سياست، شغل و نحوه پوشش مي تواند مشکلات زيادي را باعث شود.
اختلاف بر سر خرج کردن پول از مهم ترين مشکلات زوج هاي تازه ازدواج کرده است. انتظارات متفاوت در اين باره و ناتواني در مديريت مالي باعث بروز دلخوري مي شود. نقش خانواده ها
ازدواج باعث گسترش خانواده و اقوام مي شود که سيستم حمايتي بسيار وسيعي را براي ما به ارمغان مي آورد اما از طرف ديگر همين گسترش مي تواند عامل بسياري از اضطراب ها شود به خصوص اگر عروس يا داماد جديد از جانب يکي از اقوام نزديک (به ويژه يکي از والدين) پذيرفته نشود و نتواند رابطه اي خوب با وي برقرار کند.
برخي از والدين به سختي مي توانند ازدواج فرزندشان را قبول کنند و همين نپذيرفتن کامل مي تواند در نخستين سال هاي ازدواج عامل اختلافات و درگيري هاي بسياري شود. روابط زناشويي نيز از مشکل سازترين مسائلي است که زوجين ممکن است با آن مواجه شوند.
براي بسياري از زن و شوهرهاي جوان، اولين ارتباط زناشويي بسيار پراسترس و تنش زا خواهد بود.
ازجمله عوامل به وجود آورنده اين مسئله گاه وجود اطلاعات ناکافي و حتي نادرستي است که ازگوشه و کنار در اختيار افراد قرار مي گيرد لذا باورها و انتظارات نادرستي در اين زمينه در ذهن آن ها شکل گرفته است که باعث بروز استرس در آن ها مي شود. چه بايد کرد؟
اگر مسائلي مشابه موارد ذکر شده، براي شما دردسرساز شده است، نگران نباشيد راهکارهايي براي برطرف کردن اين مشکلات وجود دارد ولي قبل از هر چيز پيدا کردن مشکل اصلي مهم ترين مسئله است:
با همسر خود صحبت و سعي کنيد علت اصلي بي علاقه شدن اش به زندگي مشترکتان را بيابيد، شنونده فعال بودن و قضاوت نکردن درباره احساسات همسرتان از اهميت بسزايي برخوردار است.
اگر وي احساس کند که شما به او و دلمشغولي هايش اهميت مي دهيد و درصدد رفع مشکل هستيد، با شما همکاري خواهد کرد.
در صورتي که مشکل در تغيير اهداف و آرزوها باشد، بررسي اهداف جديد و پيدا کردن نقاط مشترک و برنامه ريزي براي دستيابي به آن ها مي تواند به هر دو نفر انگيزه و اميد بدهد. در نظر داشته باشيد که هيچ کسي دقيقا مطابق انتظارات و خواسته هاي شما نيست، بنابراين پذيرش تفاوت هاي شخصي و اعتقادي کمک مي کند که آرامش بيشتري را تجربه و ارتباط بهتري با همسرتان برقرار کنيد.
گفت وگو کنيد
گفت وگو کردن درباره اولويت هاي مالي و ايجاد يک برنامه کلي درباره نحوه و ميزان خرج کردن پول مي تواند از بروز اختلافات در اين زمينه بکاهد. هرچه قدر دقيق تر اين کار را انجام دهيد به همان ميزان از بروز مشکلات پيش گيري کرده ايد. تنظيم ارتباطات با خانواده ها امري مهم به شمار مي آيد. به ياد داشته باشيد شما خانواده جديدي تشکيل داده ايد. با خانواده خود و همسرتان با احترام رفتار کنيد ولي در عين حال مرزي براي خود و آنها در نظر بگيريد.
درددل کردن نزد خانواده ها و بدتر از آن بدگويي از همسرتان، باري از دوش شما برنمي دارد و تنها روابط را تخريب مي کند. درباره مسائل زناشويي با يکديگر باز و روشن باشيد.
از خواسته ها و نگراني هاي تان در اين باره به صورت شفاف با هم صحبت کنيد و در صورتي که اطلاعات شما ناکافي است به کتاب هاي معتبر و يا مشاوران داراي تجربه در اين زمينه مراجعه کنيد. فراموش نکنيد هر شخصي خصوصيات خاص خود را دارد، پس تلاش کنيد با برقراري ارتباط مناسب و موثر با همسرتان او را بيشتر بشناسيد و علت دلسردي وي را از بين ببريد. مراجعه به يک مشاور خانواده بسياري از ابهامات را برطرف مي کند و به شما در حل مشکلتان ياري مي رساند. ناديده گرفتن مشکل و به تعويق انداختن حل مسائل باعث جدي تر شدن آن ها مي شود.
خراسان
مشاور: پرک نارويي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خوبه
Iran, Islamic Republic of
سلام میخواستم خواهش کنم اگه امکانش هست یه بخش جدا واسه ژنتیک بزارین ممنون
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.