جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ / ۲۰:۰۸
کد مطلب: 17167
۰
در یک رتبه بندی جدید اعلام شد:

5 دانشگاه ایران که در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار گرفتند

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به آخرین رتبه بندی دانشگاه ها توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری دانشگاه لایدن هلند گفت: در این رتبه بندی 5 دانشگاه از ایران در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با مهر، با بیان اینکه آخرین رتبه بندی دانشگاه ها توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری در دانشگاه لایدن هلند صورت گرفته و اخیرا منتشر شده اظهار داشت: در این رتبه بندی دانشگاه سانتا باربارا در ایالت متحده بعد از ام ای تی و در بین 500 دانشگاه برتر جهان از نظر شاخص های تاثیر در مقام دوم جهان قرار دارد. ارتقای این دانشگاه به جایگاه دوم، نشان دهنده صعود 5 پله ای دانشگاه سانتا باربارا از آخرین رتبه بندی سالانه در سال 2012 است.
رئیس مرکز منطقه‌ ای اطلاع رسانی علم و فناوری گفت: رتبه بندی لایدن مبتنی بر داده هایی است که از پایگاه تامسون رویترز استخراج می شود. لایدن از دو شاخص منحصر به فرد استفاده می کند: شاخص تاثیر و شاخص همکاری.
قابل توجه است که بدانیم دانشگاه سانتا باربارا در رتبه بندی سال 2013 از نظر شاخص تاثیر جلوتر از دانشگاه های استنفورد، پرینستون، هاروارد و رایس به ترتیب با رتبه های سوم تا ششم قرار دارد. دانشگاه برکلی رتبه 7، کالتک رتبه 8، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو رتبه 9 و دانشگاه ییل رتبه 10 را به دست آورده اند. سایر دانشگاه های کالیفرنیا مانند سانتاکروز در رتبه 11، ساندیاگو در رتبه 15 و یو سی ال ای در رتبه 25 قرار دارند. در حالیکه دانشگاه ریورساید دارای رتبه 44 و دیویس رتبه 82 را از آن خود کرده اند.
وی ادامه داد: در فهرست رتبه بندی لایدن و در بین
25 دانشگاه برتر از کل 500 دانشگاه برتر جهان، آمریکا دارای 22 دانشگاه است و 3 دانشگاه باقی مانده مربوط به پلی تکنیک لوزان در سویس (رتبه 13)، موسسه علوم وایزمن در رژیم اشغالگر قدس(رتبه 23) و دانشگاه کمبریج در انگلستان(رتبه 24) است. مهراد افزود: در بین 50 دانشگاه برتر ETH زوریخ در سویس با رتبه 26، آکسفورد، مدرسه بهداشت و پزشکی حاره ای در انگلستان و امپریال کالج لندن به ترتیب با رتبه های 30، 33 و 41، دانشگاه فنی دانمارک با رتبه 45، دانشگاه سنت آندروس، اکستر و یونیورسیتی کالج لندن در انگلستان با رتبه های 47، 49 و 50 و کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند با رتبه 48 مشاهده می شوند و بقیه مربوط به ایالات متحده آمریکا هستند.
بعد از دانشگاه های چین که شامل نانکای (رتبه 53)، هونان (رتبه 50)، کشور سنگاپور با دانشگاه ملی سنگاپور ( رتبه 72) و دانشگاه فنی نانیانگ(رتبه 75) سومین کشوری است که از قاره آسیا در بین 75 دانشگاه برتر از مجموع 500 دانشگاه برتر جهان دیده می شود.
سرپرست ISC اظهار داشت: دانشگاه لایدن که رتبه بندی دانشگاه ها را انجام می دهد خود در رتبه 58 قرار دارد. دانشگاه یوهانگ در کره جنوبی اولین دانشگاه این کشور حائز رتبه 95 جهان است و دانشگاه ملبورن نیز در استرالیا رتبه 100 دانشگاه های برتر جهان و رتبه اول کشوری را در رتبه بندی لایدن کسب کرده است.
از قاره آفریقا، دانشگاه کیپ تاون اولین دانشگاه این قاره است که رتبه 217 را به دست آورده و رتبه دانشگاه توکیو در این رتبه بندی 330 است.
به گفته وی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولین دانشگاه ایران با تولید 2090 مقاله و 4/8 درصد از شاخص (10% top) PP با رتبه 357 در بین 500 دانشگاه ممتاز جهان نشسته
و بر اساس این شاخص رتبه دانشگاه صنعتی شریف 370، تربیت مدرس 423، تهران 454 و علوم پزشکی تهران 497 است.
دکتر مهراد به مهر گفت: رتبه بندی تایمز که خبر آن در چند روز اخیر منتشر شد در آنجا نیز نام دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران و صنعتی اصفهان قابل مشاهده بود و هم اکنون با افزوده شدن نام دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و تهران شاهد شکوفایی هر چه بیشتر آموزش عالی و تحقیقات علمی در جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر روز به گواه موسسات بین المللی که توسعه علمی کشورها را اندازه گیری می کنند، دانشگاه های ایران برجسته تر از همیشه در عرصه های بین المللی حضور دارند.
وی ادامه داد: نخستین دانشگاه ترکیه، دانشگاه فنی خاورمیانه دارای رتبه 418 و بعد از دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف قرار دارد. دانشگاه اژه در ترکیه نیز که دارای رتبه 474 است بعد از دانشگاه های تربیت مدرس و تهران دیده می شود. دانشگاه قاضی و دانشگاه حاجت تپه در ترکیه دارای رتبه 486 و 490 است. دانشگاه های استامبول و آنکارا هم موفق به کسب رتبه های 496 و 500 شده اند. رتبه دانشگاه آنکارا که اخرین دانشگاه برتر در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان بر حسب رتبه بندی لایدن قرار دارد بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می شود.
رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: دو کشور اسلامی نیز دارای دانشگاه برتر در رتبه بندی لایدن است: مالزی با دانشگاه های Sains و مالایا به ترتیب با رتبه های 361 و 464 و عربستان سعودی با دانشگاه ملک فهد با رتبه 443 افتخار حضور در بین 500 دانشگاه برتر جهان را بر حسب شاخص (10% top) PP به دست آورده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.