کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه کنيم‌تافرزندان باهوش داشته باشيم؟

روزنامه خراسان , 22 ارديبهشت 1392 ساعت 14:44

هوش کودکان تا پايان 5 سالگي رشد چشمگيري دارد و هر کودک اين توان بالقوه را دارد که در مغز خود ، آموخته ها را ذخيره و پردازش و از آن ها در موقعيت هاي مناسب استفاده کند ، اين فرصت تا پايان 15 سالگي براي کودکان وجود دارد و بزرگسالان با توجه به شناختي که از نقاط ضعف و قوت کودک شان دارند ، بايد نسبت به تقويت توانايي ها و کاهش کاستي هايش ، اقدامات لازم را انجام دهند .


ابزارهاي اوليه ساختار هوش کودک ابزارهاي اوليه که به عنوان مواد خام تشکيل دهنده ساختار هوش کودک ، به خصوص قبل از سه سالگي حائز اهميت است عبارت است از : احساس امنيت، اشباع عاطفي ( محبت بي دريغ به کودک)، تغذيه مناسب ، ماساژ بدن ( به عنوان جايگزين ورزش با استفاده از روغن زيتون و يا کنجد قبل از استحمام ) ، ارتباط کلامي ( اين کار بايد به دو شکل مستقيم مثل صحبت با کودک و قصه گويي و غير مستقيم از طريق پخش اشعار و قصه‌هاي صوتي کودکانه انجام گيرد ) ، بازي ( به شکل انفرادي ، با افراد خانواده و به شکل گروهي به عنوان ابزاري براي اجتماعي شدن کودک ) مهارت هاي حرکتي، فعاليت هاي ترسيمي ( خط خطي کردن و رنگ آميزي با دست ) فعاليت هاي خلاقانه ( تعريف داستان ، نقاشي ، درست کردن يک گلوله کروي با خمير ) و آموزش مفاهيم پايه که مجموع اين عوامل مي تواند بستر مناسبي براي رشد هوش در مراحل بالاتر سني ايجاد کند. پرسش خيلي از والدين اين است که آموزش ها را از چه سني بايد آغاز کرد ؟
شروع زودتر از موعد يک آموزش نه تنها سودمند نيست بلکه مي تواند نقش مخربي را در زندگي کودک داشته باشد ، بنابراين بايد آموزش ها بر اساس توان جسمي و روحي رواني کودک و به دور از هر گونه فشار صورت گيرد و ضمن اين که اهميت دادن به دنياي کودک نيز ضروري است دنيايي شاد همراه با بازي.
آموزش هاي کلاسيک
آموزش هاي کلاسيک پس از پايان سه سالگي و آغاز چهار سالگي شروع مي شود. در همين سن ، آموزش هاي غير رسمي خواندن توصيه مي شود (بدون آموزش نوشتن) رفتن به مهد کودک، زمينه توسعه ارتباطات اجتماعي و آموزش‌هاي مفاهيم و درک مسائل کمي را براي کودک فراهم مي کند . در انتخاب رشته ورزشي بايد صبور بود ، در مراحل اوليه فقط ارزيابي صورت مي گيرد ولي بين 12 تا 15 سالگي انتخاب رشته ورزشي امکان پذير مي‌شود ، در سنين پايين تر ، ورزش هاي مادر مثل ژيمناستيک ، شنا و دو ميداني توصيه مي شود .
آموزش زبان دوم
آموزش زبان دوم براي جلوگيري از هر گونه مشکل کلامي و تلفظي ، پس از آموزش رسم‌الخط زبان مادري ، يعني پس از پايه اول ( آغاز 8 سالگي ) توصيه مي شود. آموزش غير رسمي نقاشي از زماني که کودک خط خطي کردن را ياد مي گيرد آغاز مي شود و زماني که با ابعاد آشنا مي شود و اشکال هندسي را مي شناسد ، مي توان به او به صورت رسمي آموزش داد ( بين 4 تا 6 سالگي )و آموزش خط ، پس از پايه اول ( 8 سالگي) توصيه مي شود .
آموزش روباتيک به صورت غير رسمي از 8 سالگي و به شکل کنترل يک وسيله شروع مي شود و چون آموزش هاي رسمي، نيازمند حداقل اطلاعات فني و رياضي است، در ابتداي مقطع متوسطه توصيه مي شود ( بين سنين 12 تا 13 سالگي ) . علاقه مند کردن کودک به مطالعه ، براي افزايش اطلاعات عمومي او ضروري است و انجام بازي هاي فکري مي تواند باعث افزايش سرعت عملش شود .
استفاده بهينه از رايانه در مواردي مثل بازي ها و فعاليت هاي گرافيکي مي تواند باعث رشد خلاقيت کودک شود سعي کنيد کودک را عمل گرا بار آوريد از او بخواهيد که آموخته هاي خود را به صورت داستان نويسي، طراحي، شعر ، کاردستي هاي مختلف (چوبي، سنگي ، کاغذي و فلزي) نشان دهد .


کد مطلب: 17506

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/17506/کنيم-تافرزندان-باهوش-داشته-باشيم

میگنا
  https://www.migna.ir