چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۵
کد مطلب: 17510
۰

والدین از انکار معلولیت کودکشان خودداری کنند

یک روانشناس کودک با اشاره به استرس و اضطرابی که معلولیت به خانواده القا می‌کند، اظهار کرد: این موضوع موجب انکار مشکل کودک معلول از سوی خانواده می‌شود به طوری که والدین به خاطر روابط اجتماعی سعی در پنهان کردن این عارضه از دیگران دارند.
دکتر محمد رضا کوشش در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: انسان‌ها در گروه‌های اجتماعی متنوع زندگی می‌کنند که از طریق مسائل احساسی با یکدیگر مرتبط می‌شوند.
وی با بیان این مطلب که برخی از خانواده‌های دارای فرزند معلول در برقرار کردن رابطه با دیگران دچار مشکل هستند، تصریح کرد: استرس و اضطرابی که معلولیت به خانواده القا می کند در ابتدا موجب انکار مشکل از سوی خانواده بیمار می‌شود. این روانشناس کودک با اشاره به اینکه استرس و اضطراب ناشی از معلولیت در ابتدای امر، اعضای خانواده را درگیر مشکلات روانی و افسردگی کرده و سپس در آنها وسواس ایجاد می‌کند، گفت: این وسواس فکری، موجب اعمال رفتارهای حمایتی از سوی والدین بر کودک می‌شود به طوری که با شرکت نکردن در مهمانی‌ها، مراکز عمومی و فروشگاه‌ها باعث دور شدن کودک از جامعه خواهد شد.
دکتر کوشش در ادامه افزود: معمولا اگر معلولیت کودک جنبه ذهنی یا جسمی مثل ناشنوایی و نابینایی داشته باشد والدین به خاطر روابط اجتماعی سعی در پنهان کردن این عارضه از دیگران دارند.
وی به خانواده‌ها توصیه کرد: در صورتی که با مشاهده علایم معلولیت در کودک خود مواجه شدند حتما از همان ابتدا به مراکز توانبخشی مراجعه کرده تا در آنجا توسط مربیان متخصص مورد درمان قرار گیرند.
این روانشناس کودک با تاکید بر اینکه والدین به هیچ عنوان کودک دارای معلولیت را از جامعه دور نکنند، یادآور شد: والدین این کودکان باید با روانشناسان در جلسه خانواده درمانی به صورت گروهی شرکت کنند تا بتوانند مشکلات خود و فرزندشان را به حداقل برسانند.
دکتر کوشش بر لزوم جایگزینی واژه ناتوان به جای کلمه معلول اشاره کرد و اظهار داشت: کودکی که ناتوان در خواندن و نوشتن است با رفتن به مدرسه این مهارت را بدست می آورد و خانواده با ایجاد فضای مناسب برای وی می تواند شاهد توانمند شدن و مسوولیت پذیری این فرد شود.
وی اضافه کرد: این والدین باید استرس و اضطراب خود در مورد ناتوانی فرزند را با شرکت در جلسات گروه درمانی و آموزش‌های تخصصی به حداقل برسانند و به جای همدردی و انکار عارضه، از هوش هیجانی خود استفاده کرده و به فرزند خود آرامش دهند.
این روانشناس کودک در پایان با تاکید بر اینکه کودکان ناتوان باید در مدارس عادی و کنار همسن و سالان خود درس بخوانند، خاطرنشان کرد: برای فراهم کردن فضا به منظور جلوگیری از دور شدن کودکان ناتوان از جامعه، در ابتدا نیاز است این کودکان در کنار سایرین به مدرسه بروند و سپس در صورت لزوم برای آنها کلاس اضافی تعیین شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...